کرمانشاه - ایرنا - رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: بررسی آمار بارندگی‌های استان نشان می‌دهد میزان بارش در ۱۷ شهر استان در سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

«سعید قاسمی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه میانگین میزان بارندگی‌های سال زراعی جاری با ۶ درصد افزایش نسبت به پارسال به ۱۹۹ میلی‌متر رسیده است، افزود: این میزان ولی در مقایسه با میانگین بلند مدت (۲۵۸ میلی متر) ۲۳ درصد کاهش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: بررسی آمار بارندگی های استان در سال زراعی جاری نشان می دهد به غیر از شهرستان های سرپل ذهاب، کنگاور، سنقر، پاوه و ثلاث بقیه شهرستان ها با افزایش بارندگی در مقایسه با پارسال مواجه شده اند.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه یادآور شد: شهرستان پاوه با ۳۶۷ میلی متر، بیشترین میزان بارش را در سال زراعی جاری در استان به خود اختصاص داده است و شهرستان های جوانرود با ۲۹۶ و ثلاث با ۲۹۲ میلی متر در رده های دوم و سوم بیشترین بارندگی قرار دارند.

قاسمی افزود: در همین مدت سنقر با ۱۰۴ میلیمتر کمترین میزان بارش را داشته است و قصرشیرین و کنگاور با ۱۴۲ و ماهیدشت با ۱۴۵ میلی متر در رده های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری همچنین سومار با ۱۲۸ درصد افزایش در مقایسه با پارسال، بیشترین میزان افزایش بارندگی را در استان به خود اختصاص داده است و حمیل با ۵۴ درصد و اسلام آباد با ۴۸ درصد افزایش در رده های بعدی قرار دارند.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه اظهار کرد: همچنین سنقر با ۲۸ ، ثلاث با ۲۱ و کنگاور با ۱۹ درصد کاهش، بیشترین میزان کاهش بارش ها را در مقایسه با سال زراعی گذشته داشته اند.

وی اظهار کرد: در شهرستان کرمانشاه نیز در سال زراعی جاری، ۱۶۸ میلی متر بارندگی به ثبت رسید که این میزان در مقایسه با سال زراعی گذشته ۲۶ درصد افزایش و نسبت به میانگین بلند مدت ۲۸ درصد کاهش را نشان می دهد.

قاسمی در مورد وضعیت آب و هوای استان در هفته جاری نیز افزود: در ادامه فعالیت موج ناپایدار حاکم در منطقه، هوای استان تا اواسط وقت فردا (پنجشنبه) نیمه ابری در بعضی ساعات ابری با وزش باد، در پاره ای نقاط همراه با رگبار خفیف برف و باران خواهد بود که احتمال بارش، فردا و برای مناطق شمالی استان بیشتر به نظر می رسد.

وی گفت: به دنبال این شرایط، از عصر فردا تا روز سه شنبه هفته آینده، شرایطی نسبتاً پایدار و بدون بارش در جو منطقه، تقویت می شود و متوسط دمای هوا در سطح استان از امشب تا روز شنبه روندی رو به کاهش خواهد یافت که این کاهش دما احتمالاً در مناطق مرطوب و کوهستانی منجر به تشکیل مه صبحگاهی می شود.

در حال حاضر در سطح استان ۱۲ ایستگاه سینوپتیک، یک ایستگاه فرودگاهی و جوبالا، ۱۲ ایستگاه خودکار، یک ایستگاه تحقیقات کشاورزی، ۹۲ ایستگاه باران سنجی، چهار ایستگاه اقلیم شناسی، یک ایستگاه رادار هواشناسی، ۱۶ ایستگاه تبخیر سنجی و ۱۰ تشعشع سنجی دیجیتال در حال فعالیت است .

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.