همدان- ایرنا- تحول در بهداشت و درمان ملایر مربوط به چند سال نیست، این راه پرافتخار به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برمی‌گردد و به برکت انقلاب این شهرستان بر خود می‌بالد که در این حوزه به خوداتکایی رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ شهرستان ملایر در چهل و چهارمین سالگرد فجر انقلاب اسلامی، در حوزه بهداشت و درمان به خوداتکایی رسیده و هر اقدام درمانی برای یک فرد بیمار که نیاز باشد، با افتخار در دومین شهر بزرگ استان همدان قابل انجام است.

وجود سه بیمارستان با تمامی امکانات و برخورداری از حدود ۵۰۰ تخت بیمارستانی و پزشکانی حاذق و متخصص در رشته‌های مختلف، از جمله افتخارات این شهرستان در جنوبی‌ترین شهر استان همدان است که علاوه بر جمعیت بیش از۳۰۰ هزار نفری، به دیگر شهرهای اطراف و همجوار در جنوب استان نیز خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهد.

در همین رابطه شهرستان ملایر به عنوان بلوک اعزامی بیماران در جنوب استان همدان محسوب می‌شود و جمعیت آن برای ارائه خدمات رسانی در حوزه درمان، از ۳۰۰ هزار نفر به حدود ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد.

این نکته قابل ذکر است که نخستین بیمارستان ملایر با ۲۵ تخت توسط شادروان سیف‌الدوله یکی از واقفان بزرگ ملایری، در سال ۱۳۰۵ احداث و سپس بیمارستان ۱۲۲ تختخوابی توسط خیر ملایری شادروان فخرالحاجیه احداث و خدمات خوبی در این حوزه به مردم ارائه شد.

پس از گذشت سال‌ها، بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی امام حسین(ع) در سال ۱۳۷۴ احداث شد که امروز مجهزترین بیمارستان این شهرستان و مرکز ترومای جنوب استان است و تاکنون میلیاردها تومان اعتبار برای نوسازی و تجهیز این بیمارستان هزینه شده است.

امروز به برکت انقلاب اسلامی و در چهل و چهار سالگی فجر انقلاب، شاهد محرومیت‌زدایی در حوزه بهداشت و درمان در تمامی نقاط محروم شهرستان ملایر هستیم و خدمات به صورت عادلانه توزیع می‌شود.

در همین رابطه و به مناسبت چهل و چهارمین فجر شکوهمند انقلاب اسلامی مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر دستاوردهای این حوزه را در طول دوران انقلاب در این شهرستان تبیین کرد و در تمامی شاخص‌ها از رشد و پیشرفت این حوزه خبر داد.

«کریم میرزایی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طی ۴۴ سال گذشته انقلاب عظیمی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان رخ داد که به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

وی پیشرفت در حوزه بهداشت را غیر قابل توصیف خواند و افزود: در حوزه بهداشت امکانات بسیار کمی داشتیم مراکز بهداشتی به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی مراکز بهداشتی در هر روستایی تجهیز شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر فعالیت ۹۰ خانه بهداشت، ۱۰ پایگاه شهری و ۲۶ مرکز خدمات جامع سلامت، احداث ۲۷ ساختمان جدید خانه بهداشت و اضافه شدن ۲ پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر جاده جوزان و شهر ملایر به جمع ۱۰ پایگاه موجود را از دستاوردهای انقلاب اسلامی در این شهرستان برشمرد که خدمات خوبی به مردم حتی در دورترین نقاط روستایی ارائه می‌دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر: در اوایل انقلاب یک پایگاه فوریت‌های پزشکی در مرکز شهر ملایر با هفت نیرو داشتیم که امروز به ۱۰ پایگاه فوریت‌های پزشکی با ۷۰ نفر نیرو رسیده و ۲ پایگاه نیز در دست اقدام است.

میرزایی تاکید کرد: قبل از انقلاب واکسیناسیون خوب و گسترده نداشتیم و بیماری‌های زیادی شیوع پیدا می‌کرد و مرگ و میر زیادی را به دنبال داشت، در حالی‌که امروز به برکت انقلاب اسلامی، حتی در دورترین روستاهای این شهرستان توسط بهورزان واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در اوایل انقلاب یک پایگاه فوریت‌های پزشکی در مرکز شهر ملایر با هفت نیرو داشتیم که امروز به ۱۰ پایگاه فوریت‌های پزشکی با ۷۰ نفر نیرو رسیده و ۲ پایگاه نیز در دست اقدام است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: قبل از پیروزی انقلاب پزشکان خارجی در این شهرستان فعالیت می‌کردند و تمام تجهیزات و امکانات پزشکی از خارج از کشور می‌آمد و اگر هم در ایران تولید می‌شد، توسط مهندسان خارجی بود.

میرزایی تاکید کرد: امروز به برکت پیروزی انقلاب به نقطه‌ای رسیدیم که حتی یک پزشک خارجی نداریم، بلکه پزشک صادر می‌کنیم و در تجهیزات پزشکی، علم پزشکی و داروسازی حرف اول را می‌زنیم.

وی همچنین به توفیقات دولت سیزدهم در مبارزه با ویروس کرونا و ساخت واکسن در داخل کشور و صادرات به خارج از کشور اشاره و بیان کرد: پیک هشتم کرونا را با کمترین تلفات سپری کردیم این امر به دلیل واکسیناسیون گسترده کرونا است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر به توسعه زیرساخت‌های درمانی این شهرستان در طول ۴۴ سال اخیر اشاره کرد و گفت: اولین بیمارستانی که در ملایر راه‌اندازی شد، ۲۵ تخت داشت، در حالی‌که امروز به برکت انقلاب اسلامی، بالغ بر ۵۰۰ تخت در سه بیمارستان ملایر فعال است و به طور کامل مجهز هستند.

میرزایی با اشاره به اینکه ملایر ترومای جنوب استان است و شهرهای جنوبی و برخی شهرهای استان‌های همجوار از خدمات درمانی ملایر استفاده می‌کنند، بیان کرد: در حال حاضر تمامی خدمات درمانی جز جراحی قلب در این شهرستان به ویژه در بیمارستان امام حسین(ع) انجام می‌شود.

یادآور شد: نخستین بیمارستان ملایر با ۲۵ تخت سال ۱۳۰۵ توسط واقف بزرگ ملایری شادروان سیف‌الدوله در پارک و دومین بیمارستان با ۱۲۲ تخت سال ۱۳۲۲ توسط خیّر ملایری شادروان فخرالحاجیه احداث و خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: به برکت خدمات نظام و انقلاب، سال ۱۳۷۴ بیمارستان امام حسین(ع) با ۲۲۰ تخت احداث و تمامی خدمات درمانی جز حراجی قلب در این بیمارستان با وجود پزشکان متخصص و مجرب به مردم ارایه می‌شود.

میرزایی از راه‌اندازی مرکز آنژیوگرافی بیمارستان امام حسین(ع) در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: ساختمان این مرکز توسط خیّر ملایری با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است و تجهیزات آن نیز خریداری شده است.

وی با اشاره به فرسودگی بیمارستان امام حسین(ع) و کمک خیران برای بازسازی این بیمارستان، اظهار داشت: بخش‌های مختلف این بیمارستان توسط خیّران نوسازی شد و هم اکنون اتاق عمل این بیمارستان با ۱۱ میلیارد تومان اعتبار در حال بازسازی است و تعداد اتاق عمل از چهار به هشت اتاق افزایش می‌یابد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر درباره بیمارستان ۱۲۶ تختخوابی مهر ملایر نیز گفت: با پیگیری‌های انجام شده مرکز غربالگری سرطان به عنوان تنها شهرستان استان همدان در این بیمارستان راه‌اندازی شد.

میرزایی راه‌اندازی درمانگاه دیابت با تجهیزات به‌روز را از دیگر اقدامات در بیمارستان مهر عنوان و بیان کرد: در حال حاضر توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستان مهر با کمک خیّر ملایری مرحومه دکتر عاملی در حال تکمیل است و تجهیزات آن نیز خریداری و به‌زودی وارد شهرستان می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر تاکید کرد: در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوانی جمعیت، مرکز نازایی و ناباروری بیمارستان مهر در دست اجرا است و تجهیزات آن خریداری و پزشکان متخصص این حوزه نیز آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

میرزایی فعالیت بخش زایمان پیشرفته(LDR) در بیمارستان مهر را از دیگر اقدامات در این حوزه برشمرد و افزود: در صدد احداث همراه‌سرا در بیمارستان امام حسین(ع) با ۱۲ اتاق با کمک خیر ملایری هستیم و ۱۰ دستگاه دیالیز با تجهیزات پیشرفته برای درمانگاه دیالیز این بیمارستان خریداری شد.

وی همچنین به ارتقای رشته‌های دانشکده پرستاری ملایر و ارتقای آن به دانشکده علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در صدد ارتقای هر چه بیشتر رشته‌های این دانشکده هستیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر ادامه داد: در حال حاضر رشته‌های پرستاری، بیهوشی و فوریت‌های پزشکی در این دانشکده فعال است و کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس نیز به این رشته‌ها اضافه خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: در سی‌اُمین سفر استانی رئیس جمهور به استان همدان، مجوز ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی ملایر به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این سفر صادر شد و هم اکنون با حمایت فرماندار ملایر، زمین مورد نیاز برای احداث این بیمارستان جانمایی شده است.

میرزایی اظهار داشت: این بیمارستان یک بیمارستان تخصصی است و می‌تواند تمامی نیازهای درمانی جنوب استان را برآورده کند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان خیرساز ۹۶ تختخوابی ملایر نیز در دست ساخت است، افزود: این بیمارستان که با کمک خیر ملایری "حاج حسن توکلی" در حال احداث است، بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و وزیر بهداشت و درمان با اختصاص تجهیزات این بیمارستان موافقت کرد.

میرزایی با تاکید بر اینکه نباید خدمات و دستاوردهای انقلاب و نظام را فراموش کنیم، افزود: قبل از انقلاب برای یک بیماری کوچک مجبور بودیم به مراکز استان و مرکز پایتخت برویم، اما امروز همه اقدامات درمانی در این شهرستان قابل انجام است.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر با دارا بودن سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر و تامین اجتماعی دکتر غرضی و کلینیک فوق تخصصی امید، بیمارستان در حال احداث ۹۶ تختخوابی خیرساز و بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در شرف احداث، دانشکده پیراپزشکی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی ملایر و دانشکده پرستاری و صدها افتخارات دیگر در حوزه بهداشت و درمان، با نگاه مثبت دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله رئیسی روزهای روشنی را در این حوزه پیش‌رو دارد.