تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

مشهد-ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:تعداد غارهای موجود در استان بیش از ۲۰۰ دهنه است که از این تعداد بیش از ۳۰ دهنه، حائز اهمیت، شاخص و دارای شهرت هستند.

مهدی اله پور روز یکشنبه در نشست کارگروه غارشناسی خراسان رضوی افزود:این کارگروه نظر به ضرورت فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی بر اساس ارزش‌های زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی غارهای استان و همچنین با توجه به ظرفیتهای موجود در استان و بهره‌گیری مناسب از ظرفیتهای غارها با حضور حداکثری اعضا برگزار شد.

مهدی اله‌پور افزود: غارها از لحاظ تنوع زیستی، تاریخی و باستان شناسی، مطالعات اقلیم شناسی دیرینه، فسیل شناسی ، ورزشی و طبیعت‌گردی بسیار حائز اهمیت هستند.

رییس کارگروه غارشناسی خراسان رضوی نیز با اشاره به اهمیت غارهای استان و لزوم رسیدگی و تدوین برنامه جامع غارهای استان افزود: تهیه و تکمیل بانک جامع اطلاعاتی غارها در استان و حفظ تنوع زیستی آنها به عنوان پدیده‌های زیبا و پر رمز و راز برای حفظ محیط زیست استان ضروری است.

جواد خدایی با اشاره به ضرورت آموزش و فرهنگ سازی برای بازدیدکنندگان از غارها ادامه داد:باید با حداکثر استفاده، کمترین آثار منفی را برای محیط غار رقم بزنیم ضمن این که وجود گونه‌های جانوری ارزشمند، منابع طبیعی و ظرفیت زیاد گردشگری و علمی از ظرفیتهای این پدیده‌های زمین شناسی است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: باید برنامه‌ای دقیق و مدون برای حفاظت و گردشگری منطبق بر ظرفیت قابل تحمل محیط زیست و کاوش محققان تدوین شود تا بتوان بر مبنای آن درجه‌بندی غارها را بر اساس توانایی‌ها و ظرفیت آنها انجام داد.

در این نشست مسائل مهمی چون شاخص‌های درجه بندی و حریم غارها، بررسی آیین نامه و دستورالعملهای مربوط مورد بحث قرار گرفت و در خصوص لزوم ممانعت از تخریب غارها و برطرف کردن تهدیدات آنها تبادل نظر شد و مصوب شد که به منظور آشنایی با ارزشهای حفاظتی غارها با حضور اعضای کارگروه بازدید میدانی از چند غار شاخص صورت پذیرد.

بررسی و تایید موارد پیشنهادی کارگروه استانی، تدوین برنامه عمل جامع و تکمیل بانک جامع اطلاعات موجود غارها با مشارکت دستگاههای عضو و سازمان های مردم نهاد و تکمیل مطالعات جامع پنج دهنه غار ارزشمند توسط دستگاه های عضو کارگروه، از مصوبات این نشست بود.

گفتنی است دبیرخانه کارگروه حفاظت از غارها در استان در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مستقر است.

نخستین جلسه کارگروه غارشناسی خراسان رضوی در خرداد سال ۱۳۹۲ تشکیل و برگزار شد.