تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به اروپا هشدار داد که ارسال سلاح های مرگبار بیشتری به اوکراین می تواند آن را وارد رویارویی مسلحانه مستقیم با روسیه کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: ویکتور اوربان در سخنانی تاکید کرد: آلمان با ارسال کلاه جنگی به اوکراین کمک به کی یف را آغاز کرد و اکنون در حال جمع آوری گردان های تانک است و درباره جت های جنگنده صحبت می کند.

وی گفت: ما بزودی هم چیزهایی درباره اعزام نیروهای به اصطلاح صلحبان خواهیم شنید.

اوربان افزود: اگر شما در تامین سلاح، ارائه اطلاعات ماهواره ای و آموزش سربازان به یکی از طرف های درگیر نقش دارید و کل دولت آن را تامین مالی می کنید و در عین حال، طرف دیگر را تحریم کرده اید، حالا با هر عنوانی که آن را توصیف می کنید، شما هم در جنگ شرکت دارید.

نخست وزیر مجارستان چنین استدلال کرد که دولت متبوعش با این دیدگاه که روسیه تهدیدی علیه مجارستان و سایر کشورهای اروپاست، موافق نیست.

وی گفت: وقتی درباره سلاح های هسته ای صحبت می کنیم، جنگ اوکراین تهدید احتمال استفاده از این سلاح ها را نه افزایش و نه کاهش داده است. اوکراینی ها تلاش می کنند اروپا را متقاعد کنند روسیه تا زمانی که اوکراین عضو ناتو نشده دست از اقدامات خود بر نخواهد داشت... جهان خواهد دید که ارتش روسیه در وضعیتی نیست که بتواند به ناتو حمله کند و به این زودی ها هم در این موقعیت نخواهد بود.

نخست وزیر مجارستان افزود: درگیری در اوکراین باید در نهایت در میز مذاکره حل شود و با طولانی تر شدن یافتن راه حل مذاکره از سوی روسیه و آمریکا، باید هزینه بالاتری پرداخته شود.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در ماه فوریه سال گذشته (اسفند) مجارستان کمک های انسان دوستانه را در اختیار این کشور قرار داده اما بارها از درخواست ها برای ارسال سلاح خودداری کرده است.

اوربان همچنین گفت اشتباه است که مجارستان منافع اوکراینی ها را در اولویت مردم خود قرار دهد. حذف نفت و گاز و سوخت هسته ای روسیه به اقتصاد ملی مجارستان ضربه می زند. مخالفت بوادپست با تحریم های روسیه آن را از اروپایی ها منزوی می کند اما بسیاری از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا نیز در این بی میلی مجارستان سهیم هستند.