به گزارش ایرنا، ایمنی و بهسازی جاده های خراسان رضوی به واسطه میزبانی سالانه بیش از ۲۵ میلیون مسافر جاده ای، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همین موضوع موجب شده مسیرهای اصلی و شریانی در کانون توجه مسوولان استان قرار گیرد چنانکه در اقدامی کمنظیر طرحهای حوزه راه و شهرسازی در جریان سفر فروردین ماه رییسجمهور به خراسان رضوی ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار گرفت که هزار و ۵۰ میلیارد تومان آن به طرح های راهداری استان اختصاص یافته است.
مدیرکل راهداری خراسان رضوی در این خصوص به ایرنا گفت: طرح های بهسازی راه ها، تکمیل جاده مشهد - سرخس، احداث بخشی از جاده مشهد - گلبهار، بهسازی ورودی های مشهد، ساخت و بهسازی بخشی از جاده های جوین - جغتای خراسان رضوی از جمله طرح هایی است که بودجه مورد نظر به آن اختصاص یافته است.
جعفر شهامت بیان کرد: هم اینک ۴۵ درصد از راه های استان خراسان رضوی نیازمند بهسازی اساسی است و این راهها دچار خرابی شدید است.
وی طول راههای استان را بیش از ۱۴ هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: ۶۹ درصد از این راهها روستایی و بقیه شامل بزرگراه، آزادراه، راه اصلی و راه های فرعی است.
شهامت ادامه داد: ۱۹ درصد از راههای آسفالته استان خراسان رضوی، فرعی است که میانگین کشوری در این بخش ۱۵ درصد است و با توجه به نیازهای حمل و نقلی در حوزه گردشگری، تجاری و صنعتی، نیازمند ارتقای راههای فرعی به راه اصلی و سپس بزرگراه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۷۸ درصد از راه های استان نیازمند بهسازی متوسط و روکش ساده و یا بهسازی کامل و سنگین است.
جاده ناایمن سمیع آباد تربت جام
با وجود تاکید مسوولان بر ضرورت ارتقای وضعیت راه های فرعی، اما شاهد هستیم که به علت محدودیت اعتبارات، این جاده ها از کانون توجه دست اندرکاران خارج شده اند.
یک نمونه از این جاده ها مسیر فرعی و در حقیقت روستایی جاده سمیع آباد در شهرستان تربت جام است. این جاده در اصل یک راه روستایی بوده که با تبدیل شدن سمیع آباد به شهر، اکنون بار سنگینی را بر دوش می کشد و نیازمند تقویت است.
فرماندار تربت جام با تشریح وضعیت ناایمن جاده یاد شده، گفت: طی سال ۱۴۰۰ به دلیل تصادفات جاده ای در مسیر سمیع آباد ۱۷ نفر جان باخته اند.
حسین جمشیدی بیان داشت: البته در سال ۱۴۰۱ شمار فوتی های ناشی از تصادفات در این مسیر کاهش یافته است.
وی گفت: در نهایت اعتباری ۲۰ میلیارد ریالی برای ارتقا و تعریض این مسیر، که در اصل جاده ای روستایی بوده، اختصاص یافته است و راهداری به زودی دست به کار خواهد شد.
مقاطع رهاشده جاده باخرز حادثه ساز شد
اما داستان ارتقای جاده ها برای همه نقاط یکسان نبوده است، جاده نیمهساز، ناایمن و کمتردد باخرز - زاوه نیز دور از کانون توجهات مرکز استان است، شاید برجسته سازی اهمیت ترانزیتی این جاده بتواند قدری از توجه مدیران و بودجه استان را به خود جلب کند.
شهرستان ۵۰ هزار نفری باخرز در میانه شهرستان های تربت جام، تایباد، فریمان، زاوه و خواف قرار دارد. باخرز با ۲ شهر باخرز و قلعه نو علیا و ۵۲ روستا در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است و در بارشهای اخیر وقوع چندین فقره تصادف فوتی و جرحی وضعیت نامناسب جاده های باخرز را به کانون توجه مردم و مسوولان محلی تبدیل کرد.
بخشدار بخش بالا ولایت شهرستان باخرز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۱ بهمن ماه امسال بارش برف و یخبندان، جاده قلعه نوعلیا - زاوه را تحت تاثیر قرار داد که یک دستگاه خودرو ۲۰۶ و ۲ دستگاه پراید دچار حادثه شده و حتی کامیون شن و نمک پاشی راهداری در این جاده واژگون شد.
غلامعباس پورمحمد افزود: حوادث یاد شده در ۲۴ ساعت موجب مرگ راننده پژو ۲۰۶ شد و راننده و نیروی شن پاش کامیون راهداری و یک سرنشین پراید نیز مجروح شدند.
وی تاکید کرد: راهداری می توانست با ایمن کردن این مسیر و مقاطع ناایمن از وقوع این حوادث جلوگیری کند ولی متاسفانه در نهایت خودرو خودشان هم دچار آسیب شد.
فرماندار باخرز نیز جاده باخرز - زاوه را ناایمن خواند و گفت: از جاده حسن آباد تا قلعه سرخ در بخش بالا ولایت محور کاملا حادثه خیز است.
حسن نژاد افزود: این محور در اصل روستایی بوده و در دولت های نهم و دهم از باخرز تا حسن آباد بهسازی، آسفالت و تکمیل شده است اما در دوره های بعدی کار چندانی در این مسیر تا شهر زاوه انجام نشد و پروژه به حال خود رها شد.
فرماندار باخرز بیان داشت: در دولت کنونی نیز اقداماتی برای بهبود وضعیت این مسیر انجام شده، اما همچنان ساخت و تکمیل یک تقاطع غیرهمسطح و یک پل برای بهره برداری کامل از هشت کیلومتر باقی مانده به دلیل هزینه بالا معطل مانده است.
حسن نژاد، عمده تصادفات این مسیر را مربوط به هشت کیلومتر یاد شده دانست و گفت: از آنجا که این جاده مشکل دارد، اهالی منطقه با سرعت کم در مسیر تردد می کنند اما افراد غیربومی و ناآشنا با این محور معمولا بیشتر دچار سانحه می شوند.
واکنش متفاوت راهداری به حوادث جاده ای باخرز
معاون فنی و راه های روستایی و معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در خصوص ایمن سازی جاده باخرز به ایرنا اعلام کرده اند که راهداری هیچ طرح نیمه تمامی برای ایمن سازی در این مسیر ندارد.
بخشدار بالا ولایت باخرز به خبرنگار ایرنا گفت: با شکایت یکی از رانندگان آسیب دیده پراید، در حال حاضر پلیس راه در حال بررسی مقصر این حادثه واژگونی است تا مشخص شود علت حادثه راننده یا جاده بوده است.
برخی مسوولان محلی نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده اند که راننده کامیون شن و نمک پاشی راهداری که در بارشهای بهمن ماه واژگون شده بود، از سوی این اداره به علت گفت و گو با رسانه ها توبیخ شده است، اما منابع راهداری به ایرنا گفتند که تخلف راننده کامیون محرز بوده و پلیس راه راننده کامیون شن ونمک پاش را مقصر اعلام کرده است.
راه و شهرسازی پیگیر تکمیل جاده باخرز
رییس اداره نظارت بر ساخت راه اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: در پی عملیات ساخت و ارتقای جاده باخرز - زاوه، از ۱۰ سال پیش تاکنون مقاطعی از این مسیر تکمیل نشده است.
محمدحسین مهرداد افزود: پیگیر هستیم مذاکراتی برای بهره گیری از توان پیمانکار سابق این جاده انجام دهیم تا مسیر تکمیل شود.
وی تکمیل جاده باخرز را نیازمند ساخت پل و ابنیه فنی دانست و گفت: در حال حاضر هزینه های ساخت جاده در مقایسه با سالهای گذشته به شدت بالا رفته و همین موضوع به چالش مضاعفی برای تکمیل این طرح تبدیل شده است.
مسوولان محلی مطالبه اصلی مردم این منطقه را تکمیل و ساخت جاده شهرستان باخرز به شهرستان زاوه عنوان کرده اند تا در امتداد جاده تایباد، مسیر جدید، ایمن و ترانزیتی تایباد- باخرز- زاوه- تربت حیدریه ایجاد شود.
پورمحمد، بخشدار بالا ولایت شهرستان باخرز در این خصوص به ایرنا گفت: با ساخت این مسیر جدید و کوتاه، در عمل ترافیک پرحجم عبور ناوگان ترانزیتی از اصفهان و بندرعباس به مرز دوغارون تایباد به جاده زاوه - باخرز- تایباد منتقل می شود و اقتصاد منطقه نیز رونق می گیرد.
افزایش هزینه ها احداث جاده های جدید را کند کرده است
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی پیش از این اعلام کرده بود که در سالهای اخیر افزایش هزینه های ساخت راه و متناسب نبودن اعتبارات تخصیص یافته با حجم کار، باعث کند شدن روند پیشرفت اجرایی طرحهای راهسازی در این استان شده است.
محمد ذاکری افزود: در مجموع شرایط مزبور باعث افزایش قیمت های پیشنهادی و عدم رغبت پیمانکاران به منظور شرکت در مناقصات مربوط به طرحهای راهسازی می شود.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان داشت: اجرای هفت طرح راهسازی به طول هزار و ۱۳۰ کیلومتر به این اداره کل تفویض شده که عملیات اجرایی آنها به تناسب اعتبارات ابلاغی در دست اجراست.
ذاکری در خصوص تکمیل جاده باخرز به ایرنا گفت: مواضع مطرح شده درخصوص ارتقای جاده برای تبدیل شدن به یک مسیر ترانزیتی با هدف جذب اعتبار است، چراکه جاده باخرز برای رانندگان ترانزیت ناشناخته است و بعید به نظر می رسد حتی پس از تکمیل به مسیر ترانزیت جایگزین تبدیل شود.
ظاهرا کمبود اعتبار همچنان مشکل اصلی جاده های فرعی است و مردم محلی باید بنا به گفته فرماندار باخرز همچنان "با احتیاط" برانند.