مشهد-ایرنا- مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: هوشمندسازی و تحول دیجیتالی در شهرکها و نواحی صنعتی استان آغاز و از ظرفیتهای اپراتورها در این زمینه بهره گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر فرشچی روز سه شنبه در نخستین همایش تحول دیجیتال شهرکهای صنعتی ویژه استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در مشهد با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال در شهرکهای صنعتی بیان کرد: یکی از ابزارهای کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، اجرای برنامه های تحول دیجیتالی است و موفقیت آنها در عرصه جهانی نیز به سبب استفاده از این ابزار و هوشمندسازی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که آگاه سازی و اطلاع رسانی در این موضوع در بخش اقتصاد ضعیف بوده و خدماتی که می تواند دیجیتال شدن یا هوشمندسازی به بخشهای اقتصادی بدهد، کمتر اطلاع رسانی شده است.

فرشچی اظهار داشت: حرکت به سمت پیاده سازی برنامه های دیجیتال و هوشمندسازی لازمه اقتصاد و همچنین بخش صنعت کشور است، واحدهای صنعتی باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنند یا برنامه های تحول دیجیتال را داشته باشند، هوشمندسازی یا پیاده کردن برنامه های تحول دیجیتالی در صنعت منجر به افزایش کیفیت تولید، کاهش هزینه تمام شده و بهتر مدیریت کردن منابع می شود.

وی گفت: شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در راستای تامین زیرساخت مخابرات برای شهرکها و نواحی صنعتی استان تفاهم نامه ای با مدیریت مخابرات منقعد کرده و در این راستا تاکنون ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی به فیبرنوری مجهز شده اند که این شهرکها و نواحی صنعتی شامل عطار، سبزوار۲، قوچان ۱، تربت حیدریه ۱ ، تربت حیدریه ۲ ، گناباد ، کاشمر ، فاز ۴ طوس ، فاز ۲ کاویان ، تربت جام ، تایباد ، مه ولات ، رباط سنگ ، میان جلگه ، باخرز ، جوین است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: چهار شهرک صنعتی دیگر استان شامل قوچان ۲، خوشاب، جغتای و بجستان مشمول این تفاهم نامه بودند که حتی طراحی و تامین اعتبار از طرف مخابرات و اخذ مجوزهای لازم و قسمتی از عملیات اجرایی آن انجام گرفته است اما به دلیل اتمام مدت تفاهم نامه که تا پایان سال ۱۴۰۰ بوده، تجهیز آنها به فیبرنوری ناتمام باقی مانده است.

وی ادامه داد: افزون بر این تاکنون در ۲ شهرک صنعتی چناران و شهرک ماشین سازی و فناوریهای نوین، ۲ دکل اپراتور ایرانسل نصب شده و در شهرک صنعتی خیام نیز موارد مزبور در دست اقدام است که امیدواریم با عنایت به پیگیری های انجام شده از سوی این شرکت، تفاهم نامه با همان الگوی قبلی تمدید و شهرکهای مذکور و دیگر شهرکها و نواحی صنعتی که تقاضای اجرای این طرح را دارند توسط مخابرات در دستور کار قرار گیرد.

فرشچی الکترونیکی شدن همه فرآیندهای مربوط به واگذاری زمین در شهرکها و نواحی صنعتی را از دیگر اقدامات تحول دیجیتالی در این شرکت دانست و گفت: با عنایت به سیاستگذاری های انجام شده در جهت تسهیل امور واگذاری زمین به صنعتگران و سرمایه گذاران، همه مراحل واگذاری زمین و انعقاد قرارداد در شهرکها و نواحی صنعتی این استان صرفا به صورت الکترونیک و از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به آدرس eservice.isipo.ir انجام می گیرد و نیازی به مراجعه حضوری جهت انجام امور و پیگیری فرایند واگذاری نیست.

تحول دیجیتال انتخاب نیست بلکه ضرورت است

مدیر کسب و کار سازمانی ایرانسل نیز در این همایش گفت: تحول دیجیتال در روزگار کنونی یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است، سازمانها یا صنایعی که در این راه قدم بر نمی دارند، خیلی زودتر از آنچه فکر می کنند رقابت را به دیگران واگذار می کنند و محکوم به حذف شدن می شوند.

محسن یوسف پور افزود: تحول دیجیتال فقط از جنس اجرای پروژه نیست بلکه شامل یک تحول در ذهنیت مدیران ارشد سازمان و مدلهای کسب و کاری آنان و یک مساله بالا به پایین است، مدیر سازمان باید تصمیم بگیرد و بداند ضرورت تحول دیجیتال چیست، راهبردها را بشناسد و براساس آن راهبردها، آن را در سازمان جاری کند.

وی بیان کرد: سازمانهایی که تحول دیجیتال را در مجموعه کاری خود قرار می دهند، موفق می شوند در افق یک تا سه ساله به طور متوسط حدود ۱۵ درصد افزایش در فروش و ۴۵ درصد افزایش در حاشیه سود داشته باشند، علاوه بر اینکه توان تولید، کارآمدی و بهره وری در آن سازمانها افزایش می یابد، هزینه ها نیز به شدت کاهش پیدا می کند و باعث می شود سازمانها در این شرایط سخت با وضعیت مناسب تری به کار خود ادامه دهند.

یوسف پور اظهار داشت: شرایط امروز صنعت کشور به نحوی است که باید هر چه سریعتر به سمت تحول دیجیتال حرکت کند، نکته کلیدی در تحول دیجیتال آن است که داده ها در سازمان یا یک واحد صنعتی به صورت یکپارچه جمع آوری شود و به یک فضای امن انتقال پیدا کند و در آنجا ذخیره و پردازش شود و براساس آن تصمیمات واحد صنعتی یا سازمان گرفته می شود، این زنجیره ای است که باید در تحول دیجیتال اتفاق بیافتد.

مدیر کسب و کار سازمانی ایرانسل با بیان اینکه یکپارچگی کلید واژه تحول دیجیتال است، گفت: سازمانهایی که به صورت سیلویی اداره می شوند، اجزای جدا از هم دارند، یکپارچگی در آنها وجود ندارد لذا توان محقق کردن تحول دیجیتال در خود را ندارند، بنابراین یک سری مولفه های کلیدی توانمندساز در تحول دیجیتال، مانند امنیت اطلاعات یا هوش مصنوعی فناوریهایی هستند که در دیجیتال مورد توجه هستند و به صورت یکپارچه اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: ایرانسل طی ۲ سال گذشته موفق شده است طرح تحول دیجیتال را با چند واحد بزرگ صنعتی در پیش گیرد، نقش این اپراتور در موضوع تحول دیجیتال، پیمانکار نیست زیرا این موضوع نیاز به شرکای راهبردی دارد و ایرانسل علاقه مند است جایگاه خود را به عنوان شریک راهبردی صنایع تثبیت کند و اعتماد صنایع را جلب کند.

مدیر ارشد ایرانسل در منطقه شمال شرق کشور نیز در این همایش گفت: با توجه به کیفیت مناسب این اپراتور در شهرکها و نواحی صنعتی استانهای خراسان و توسعه و سرمایه گذاری مناسب در احداث سایتهای مخابراتی با فناوری کامل بستر تحول دیجیتال در شهرکهای صنعتی فراهم شده است.

علی بهرامی زاده افزود: امید است کارآفرینان از سرویس های سازمانی این اپراتور در تحول دیجیتال فعالیتهای خود بهره گیرند.