به گزارش ایرنا از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، «حسین عاشوری» در این جلسه که در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد، افزود: با توجه به بررسیهای انجام شده میزان حوادث از ابتدای امسال روند کاهشی داشته است به طوری که در ۱۱ماهه سال جاری، حوادث خروج از خط ۱۲ درصد، آتش سوزی ۶۰ درصد، برخورد با عابر ۲۳ درصد و برخورد با وسایل نقلیه جادهای نیز ۳۳ درصد کاهش داشته است که مجموع این عوامل، کاهش ۱۹ درصدی حوادث ریلی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را رقم زده است.
به گزارش ایرنا، سانحهٔ قطار مشهد به یزد صبح روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه مزینو در ۵۰ کیلومتری طبس رخ داد. علت این حادثه برخورد قطار با بیل مکانیکی بر سر راه و خطای انسانی رانندهٔ قطار اعلام شد. این قطار ۳۴۸ مسافر داشت. در این سانحه ۱۴ نفر کشته و ۸۶ نفر مصدوم شدند
در این جلسه هم چنین عاشوری بر ضرورت فرهنگ سازی جهت کاهش برخورد با عابرین پیاده تاکید و تصریح کرد: در این راستا بایستی تمامی اقدامات و تدابیر لازم انجام شود چرا که علاوه بر اهمیت حفظ جان انسانها، هر حادثهای میتواند بر عملکرد راه آهن تاثیر منفی بسیاری داشته باشد.
وی ادامه داد: لازم است بیشترین حساسیت بر سوانح خروج از خط و عوامل پیشگیرانه اتخاذ شود.
عاشوری تعجیل در امور حمل و نقل ریلی را از جمله مهمترین عوامل ایجاد حوادث ریلی عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که در بخش ایمنی با یک مشکل مواجه میشویم بایستی با بررسی دقیق جوانب، علل آن را برطرف کنیم.
قائم مقام راهآهن همچنین از مدیران مناطق خواست علاوه بر حفظ ایمنی در ناوگان و خطوط ریلی، تدابیر لازم در مورد ساختمانهای قدیمی و فرسوده را اتخاذ کرده تا موضوعاتی چون مشکلات کابلهای فرسوده در این ساختمانها بستر ساز حوادث و آتش سوزی در ماههای گرم سال نباشد.
به گفته عاشوری؛ این مشکلات یکروزه و یک باره قابل حل نیست و بایستی به شکل گام به گام، حل و مراقبتهای ویژه در این زمینه اتخاذ شود.
ارائه راهکارهای اصلاحی و برنامهها برای ارتقا ایمنی
در ادامه این جلسه با اعلام اینکه تاکنون ۷۴ دستگاه لکوموتیو زیمنس به دوربینهای نظارتی مجهز شدهاند، گزارشی در مورد نصب دوربین
های نظارتی لکوموتیوها، ارائه و از جمله اهداف این اقدام، نظارت بر عملکرد مامورین، کمک به راهبری قطارها، حفظ منابع سازمان، حفاظت و پالایش حریم ریلی و ... عنوان شد.