جان دوباره به خطوط ریلی راه آهن شمال/ پاکسازی ۱۴ کیلومتر خطوط ریلی شمال از خاک و سنگریزه اضافی

ساری - ایرنا- براساس نظر کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی هرچند سال یکبار، باید تمیزکاری و بهسازی خطوط ریلی راه آهن با هدف احیای خطوط انجام شود؛ اقدامی که پس از ۲۰ سال از ۲ ماه پیش در مسیر راه آهن شمال آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، تردد متعدد قطارها بر روی ریل راه آهن باعث جمع و انباشت خاک و همچنین سنگریزه های اضافی در مسیر حمل و نقل ریلی می شود؛ این خاک ها و سنگریزه به مرور باعث تاثیر در تردد قطارها و مسیرها خواهد شد که برای این منظور بلند کردن ریل ها توسط امکانات و تجهیزات مختص این امر ، رفت و روب کف آن ها از خاک و سنگریزه انجام می شود.

ضرورت های مهندسی حمل و نقل ریلی ایجاب می کند که طی سال ها این اقدام انجام شود تا از شکستگی ، تَرک ریل و به تبع آن خروج احتمالی قطار از مسیر جلوگیری شود؛ اقدام ضروری که بعد از ۲۰ سال در راه آهن شمال بدون مسدودی خط و توقف وسایل نقلیه ریلی در حال انجام است.

راه آهن شمال کشور به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود  که طول مسیر این خطوط بیش از ۳۰۰ کیلومتر است.

در مسیر این خط راه آهن کشور، بیش از ۲۰ ایستگاه وجود دارد که با توقف در این ایستگاه‌ها جابجایی مسافران درون شهری و برون استانی در این ایستگاه ها انجام می شود.

پیشتر و از سال های قبل جابجایی مسافران از تهران به گرگان و سمنان به گرگان از طریق این خطوط ریلی انجام می شد و از چند سال قبل با استفاده از چهار قطار محلی یا همان ریل باس سعی شده تا از این ظرفیت برای جایجایی مسافران بین شهری استان های مازندران و گلستان استفاده شود.

جان دوباره به خطوط ریلی راه آهن شمال/ پاکسازی ۱۴ کیلومتر خطوط ریلی شمال از خاک و سنگریزه اضافی  قطارهای شرکت راه آهن شمال در قالب ریل باس به عنوان قطار محلی که درون شهرستان ها حرکت می کنند ، قطارهای باری و قطارهای مسافربری تهران به مشهد در این مسیر در حال فعالیت هستند.

شرکت راه آهن، ریل باس را به قطارهای خودکِشنده ای اطلاق می کند که از نظر امکانات سرمایشی  و گرمایشی، دارا بودن عایق های صوتی، ایمنی و راحتی جزو قطارهای بروز در جهان شمار می آیند و در صورت بوجود آمدن مشکلی در این نوع قطارها قابلیت تعمیر به سرعت در آن ها وجود دارد.

این نوع قطارها که قطار حومه ای نیز خوانده می شوند نوعی از حمل‌ونقل ریلی مسافری است که با هدف اتصال شهرهای اقماری به کلان‌شهرها و یا اتصال حومه شهر به مرکز آن و شبکه ریلی درون‌شهری یا بعضاً به‌عنوان رینگ‌های دوم و سوم خطوط حمل‌ونقل ریلی شهرها عمل می‌کند.

روزانه هشت رام ریل باس در مسیر بیش از ۲۰۰ کیلومتری پل سفید تا گرگان و بالعکس تردد می کنند که هر یک از این ریل باس ها با داشتن بیش از ۳۰۰ صندلی، ظرفیت جابجایی این تعداد مسافر در هر ساعت حرکت را دارند و در هر یک از ایستگاه ها مسافران را سوار و پیاده می کنند.

در این راستا شرکت رجا تنها شرکت حمل و نقل ریلی مسافری ایران است که با وجود هزینه های  بالای این قطارها همچنان رسالت خود را در خصوص کاهش مصرف انرژی و آلودگی های زیست محیطی انجام داده و در مسیرهای حومه ای مختلف فعالیت می کند.

ریل باس در مسیر سوادکوه - گرگان و بالعکس روزانه قادر به جا به جایی حدود پنج هزار مسافر است و به دلیل به صرفه بودن این نوع قطارها استقبال خوبی از سوی شهروندان مازندران صورت گرفته است.

ریل باس راه آهن شمال

اقدام بی سابقه برای حفاظت از خطوط ریلی راه آهن شمال

سرپرست اداره کل راه آهن شمال گفت : با پیگیری های انجام شده تجهیزات ۳۰۰ میلیارد تومانی از سوی شرکت راه آهن کشور برای مدت زمان اجرای کار در اختیار این اداره کل قرار گرفته است. 

رحمان معصومی افزود : با ورود و استقرار این تجهیزات که امکان بلند کردن خطوط ریل ها فراهم شده، خاک های موجود و همچنین سنگریزه اضافی در مسیر جمع آوری و خارج می شود. 

وی ادامه داد: با جمع شدن این مصالح اضافی به قطار این امکان ایجاد می شود که قطار با انعطاف لازم در مسیر حرکت کند و علاوه بر این خطوط ریلی هم کنترل کیفی می شود.

سرپرست اداره کل راه آهن شمال گفت: وجود خاک ها و سنگریزه های اضافی همچنین باعث شکستگی و تَرک برداشتن ریل ها می شود که حتی در مراحل شدیدتر خروج قطار از ریل هم خواهد شد.

وی توضیح داد : این اقدام باید هر ۱۰ سال یکبار برای خطوط ریلی انجام شود تا مشکلات و مسائلی که ذکر شده رخ ندهد و ضریب ایمنی حرکت قطارها بر روی ریل تضمین شود.

انجام ۱۴ کیلومتر بهینه سازی خط راه آهن شمال

سرپرست اداره کل راه آهن شمال گفت: از ۲ ماه قبل که این اقدام در این خطوط آغاز شده است روزانه ۶۰۰ کیلومتر از مسیر خاک و سنگریزه ها از مسیر پاکسازی می شود. 

وی افزود: در این مدت ۱۴ کیلومتر از ریل راه آهن شمال پاکسازی آنها انجام شده و مابقی نیز به صورت روزانه در حال انجام است.

به گفته معصومی با خارج کردن خاک و سنگریزه از ریل راه آهن علاوه بر تضمین نگهداشت زیر ساخت های حمل و نقل ریلی، میزان لرزش قطار هنگام حرکت کاهش می‌یابد.

جان دوباره به خطوط ریلی راه آهن شمال/ پاکسازی ۱۴ کیلومتر خطوط ریلی شمال از خاک و سنگریزه اضافی

مسافران صبوری کنند ؛ پایان عملیات تا ۱۰ روز آینده

وی توضیح داد: با توجه به اینکه قطار هنگام عبور از نقاطی که در حال پاکسازی است می بایست از سرعت خود بکاهد به ناچار قطارها با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تاخیر به ایستگاه ها می رسند که از این بابت از مسافران عذرخواهی می کنیم.

به گفته سرپرست اداره کل راه آهن شمال هفته آینده زیرکوبی و بالانس ریل ها انجام می شود و تا ۱۰ روز آینده عملیات اجرای این اقدام به اتمام خواهد رسید.

وی گفت: با توجه به اینکه از بین ۲۱ اداره کل راه آهن کشور تجهیزات و امکانات پاکسازی ریل راه آهن از سوی شرکت راه آهن کشور به اداره کل راه آهن شمال اختصاص داده شد یک اقدام مبارک و میمون هست که طی این سال ها بی سابقه است.

معصومی افزود: با انجام این اقدام، انگار خطوط ریلی جدیدی در راه آهن شمال نصب شده است که مزایای این مساله را در حمل و نقل شاهد خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha