تهران- ایرنا- پایگاه خبری رادیو آزاد آسیا در گزارشی مدعی شده است دهلی نو در دو سال گذشته همچنان به روابط خود با دولت نظامی میانمار ادامه داده و حتی به آنها سلاح فروخته است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، دو سازمان بشر دوستانه غیر دولتی در هند مدعی شده اند این کشور که یکی از بزرگترین دموکراسی ها در جهان به شمار می آید در دو سال گذشته روابط نزدیکتری را با حکومت نظامی میانمار برقرار کرده است و از سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون حداقل چهار مرتبه به آنها ادوات جنگی فروخته است.

این گزارش همچنین مدعی شده است دولت هند و شرکت های هندی در سال ۲۰۲۱ تا کنون فناوری های راداری و سیستم های پدافند هوایی کنترل از راه دور را به دولت نظامی میانمار فروخته اند.

این در حالیست که مردم میانمار به دلیل تشدید ناامنی های سیاسی از کشور خود فرار کرده به سایر کشورهای همسایه از جمله هند پناه آورده اند.

دیده بان حقوق بشر می‌گوید که از زمان کودتا در میانمار، نیروهای نظامی این کشور "جنایت‌های متعدد علیه بشریت و جنایات جنگی در سراسر کشور مرتکب شده‌اند" که توسط این سازمان و سایر گروه‌ها مستند شده است.

کودتای ۱ فوریه ۲۰۲۱ پس از آن اتفاق افتاد که ارتش نتیجه انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ را رد کرد، که در آن حزب لیگ ملی برای دموکراسی به رهبری سوچی با قاطعیت پیروز شد. حکومت نظامی ادعای تقلب گسترده در انتخابات را داشت، اتهاماتی که کمیسیون انتخابات غیرنظامی، قبل از انحلال، آن را رد کرد.

در اوایل ماه جاری میلادی، شورای حاکم میانمار در بیش از ۳۲۰ شهرستان از ۳۳۰ شهرستان کشور حکومت نظامی اعلام و حالت فوق‌العاده را به مدت ۶ ماه تمدید کرد. ارتش همچنین حملات هوایی را علیه جنبش مقاومتی که پس از کودتا به وجود آمد، انجام داده است.

به گفته انجمن جهانی کمک به زندانیان سیاسی، تا یک اسفند، نزدیک به ۲۰ هزار زندانی سیاسی بازداشت شده و بیش از ۳ هزار نفر توسط ارتش کشته شده‌اند.