تبریز- ایرنا- رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران مزیت‌های نسبی استان‌ها را عمده‌ترین عامل تحقق بهره‌وری ذکر کرد و گفت: در ۲ سال گذشته رشد اقتصادی کشور چهار درصد و رشد بهره‌وری ۲.۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سید سامان پیشوایی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: در حوزه نفت و گاز نیز رکورد زدیم، اما برای جبران عقب‌ماندگی‌های دهه ۱۳۹۰ این روند باید حداقل چهار سال ادامه داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ساختار بهره وری معیوب اگر متحول نشود، تحقق توسعه کشور دشوار می شود، افزود: یکی از مشکلات کشور، عدم اختصاص بودجه برای افزایش بهره‌وری است.

وی یادآور شد: ساختار بهره وری معیوب است البته نقش عمده حکمرانی در حوزه بهره وری، به صرفه کردن بهره وری است که بهبود آن به تنهایی از عهده دولت بر نمی آید.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خاطر نشان کرد: در آموزش، تخصص و مهارت نیروی کار مشکل داریم و سلامت نظام اداری هم برای ما غیرقابل چشم‌پوشی است.

پیشوایی رشد اقتصادی را راهبردی‌ترین مسأله کشور دانست و گفت: در دهه ۱۳۹۰ سال‌های تلخی را تجربه کردیم و در طول برنامه ششم توسعه تنها یک درصد از رشد اقتصادی هشت درصدی محقق شد.

وی افزود: شاخص های رشد اقتصادی شامل رشد سرمایه گذاری، نیروی کار و بهره وری است که در حوزه سرمایه گذاری در برنامه ششم توسعه تکلیف ۲۱ درصدی داشتیم، انچه که محقق شده تا پایان سال ۱۴۰۰ شمسی چهار دهم درصد است.

وی اظهار کرد: در حوزه رشد نیروی کار (رشد اشتغال) تکلیف برنامه ششم ۳.۹ درصد بوده که هشت دهم درصد و در حوزه بهره وری نیز تکلیف برنامه ششم تحقق ۲.۸ درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری بود که چهار دهم درصد محقق شده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم، گفت: باید بازنگری نسبت به حوزه بهره وری در کشور انجام شود و یکی از موضوعات مهم در این حوزه استان ها و مزیت های استانی است.