تهران - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو از کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای مستقل مشترک المنافع می خواهد که در ایجاد تعامل با غرب حداکثر احتیاط را به خرج دهند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، میخائیل گالوزین در مصاحبه با خبرگزاری تاس افزود: «ما و دوستان آسیای مرکزی مان به یاد داریم که حضور آمریکا در نقاط مختلف جهان چگونه به پایان رسید. مثلاً موضوع در ایالات متحده در افغانستان چگونه پایان یافت؟ چیزی جز هرج و مرج و ویرانه نیست».

وی تصریح کرد: در دنیای چند قطبی امروزی، جایی برای آزمایش‌های دموکراسی‌سازی واشنگتن که در بهترین حالت به انقلاب‌های رنگی ختم می‌شود، وجود ندارد.

به گفته وی، در این شرایط از شرکای آسیای مرکزی خود می خواهیم که در ایجاد تعامل با کشورهای غربی تا حد امکان مراقب باشند.

گالوزین گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که ثبات و امنیت کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای مستقل مشترک المنافع در درجه اول وظیفه کشورهای ما است و نه بازیگران فرامنطقه‌ای که اهداف مشکوک را دنبال می‌کنند.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز درباره این واقعیت صحبت کرده بود که غرب تلاش می کند کشورهای آسیای مرکزی را مجبور به قطع روابط با روسیه کند.

این مقام روس اظهار داشت: در مورد کشورهای آسیای مرکزی سال‌هاست که همکاران غربی ما تلاش کرده‌اند تا سازمان‌های غیردولتی طرفدار آمریکا، اروپا و ناتو را در آنجا مستقر کنند. غرب از طریق این ابزارهای «قدرت نرم» می‌خواهد.