لندن – ایرنا – سفیر روسیه در لندن درباره تعمیق دخالت کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جنگ اوکراین هشدار داد و افزود که این تحرکات فقط درگیری‌ها را طولانی تر می‌کند.

به گزارش ایرنا، «اندره کلین» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی این مطلب را بیان کرد و گفت: کشورهای عضو ناتو که انگلیس هم در آن مشارکت دارد، روز به روز عمیق‌تر وارد جنگ اوکراین می‌شوند و این فقط درگیری‌ها را طولانی می کند.

وی افزود: ما واقعا معتقد بودیم که توافق مینسک می‌توانست صلح را در اوکراین محقق کند اما این توافق برای غرب راهی برای وقت کشی در جهت تقویت دولت کی‌یف بود.

توافقنامه مینسک برای پایان دادن به جنگ در منطقه دونباس در سال ۲۰۱۴ با میانجیگری رهبران فرانسه ، آلمان ، توسط اوکراین، فدراسیون روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا نوشته و سال بعد، پس از گفت و گوهای گسترده توسط سران وقت جمهوری دونتسک و لوهانسک امضا شد. اما روسیه معتقد است که سیاستمداران غرب در زمینه اهداف توافقنامه مینسک ، جامعه جهانی ، شورای امنیت و مردم اوکراین را فریب دادند.

سفیر روسیه در ادامه گفت‌وگو با شبکه ال‌بی‌سی، دولت کی‌یف را به سرکوب و آزار مردم روس زبان در دونباس متهم کرد.

« اندره کلین » در خصوص تصمیم روسیه درباره پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای موسوم به «استارت جدید» هم گفت: روسیه از این پیمان خارج نشده بلکه مشارکت در آن را به حالت تعلیق درآورده است. با این حال عناصر اصلی معاهده، از جمله تبادل اطلاعات در مورد پرتاب و حفظ محدودیت ها درباره کلاهک‌های هسته‌ای، همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود که ازسرگیری مشارکت روسیه در این پیمان مشروط به تغییر سیاست‌های آمریکاست.

دیپلمات ارشد روسیه در انگلیس درباره تجهیز اوکراین به تسلیحات پیشرفته غربی گفت: هر چه دسترسی اوکراین به تسلیحات غربی بیشتر شود، ما ناگزیر می‌شویم که خط مقدم جبهه را برای محافظت از امنیت خود به عقب‌تر برانیم. وی تصریح کرد که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد؛ به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرده و از اوکراین خواسته خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت تاثیر القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.