۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۱۶
کد خبر: 85079963
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سفیر روسیه در انگلیس: تا زمانی که غرب بر شکست مسکو اصرار دارد آتش‌بس محقق نمی‌شود

لندن – ایرنا – سفیر روسیه در انگلیس با بیان اینکه مسکو برای برقراری آتش‌بس در اوکراین در هر زمانی آمادگی دارد تصریح کرد تا زمانی که کی‌یف و غرب بر شکست نظامی روسیه اصرار دارند، دورنمای چنین تحولی ممکن نیست.

به گزارش ایرنا، اندری کلین در گفت‌وگو با نشریه تایمز خاطر نشان کرد: اوکراین به‌حدی "جنگجو" است که تحقق آتش بس واقع بینانه نیست. وی عنوان کرد که پیشنهادات پکن برای صلح در اوکراین هم تنها یک چارچوب بشمار می‌رود، نه یک طرح دقیق. سفیر روسیه با بیان اینکه چین تنها کشوری نیست که پیشنهاد میانجیگری مطرح کرده است افزود: «ما پیشنهادهای میانجی‌گری متعددی از خاورمیانه، آمریکای لاتین، ترکیه و دیگران دریافت کرده‌ایم.»

کلین گفت: «جنگ جنگ است و کار ناتمام به عنوان یک نتیجه خوب تلقی نمی‌شود». سفیر روسیه عنوان کرد که تصرف باخموت توسط روسیه نزدیک بود، اما دو شهر دیگر اسلویانسک و کرماتورسک، نیاز به «آزادسازی» داشتند.

وی که از سال ۲۰۱۹ سکان سفارت روسیه در انگلیس را برعهده گرفته است گفت: افکار عمومی روسیه از رئیس جمهوری این کشور حمایت می کند، اما هیچ کس جنگ را دوست ندارد و هر چه زودتر درگیری با روش های صلح آمیز حل شود، بهتر است.

کلین آماری از تلفات روسیه ارائه نکرد اما با استناد به آمار کارشناسان بی طرف گفت که به ازای هر شهروند کشته شده روس، هفت اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند.

این دیپلمات روسی در بخش دیگری، به فروپاشی اقتصاد اوکراین اشاره کرد و مدعی شد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته ۳۵ درصد و امسال ۱۰ درصد کاهش یافته است. سفیر روسیه عنوان کرد که از ۴۵ میلیون نفر در اوکراین قبل از آغاز جنگ، اکنون تنها ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر باقی مانده اند و این کشور برای استخدام سربازان جوان مشکل دارد.

این درحالیست که به گفته او، اقتصاد روسیه به سختی تحت تأثیر تحریم‌های غرب قرار گرفته است و خودروها، هواپیماها و سایر واردات از غرب با خودروهای ساخت روسیه جایگزین شده‌اند.

کلین که پنج سال در بروکسل به عنوان معاون نماینده روسیه در ناتو فعالیت داشت، این ائتلاف نظامی را متهم کرد که از اوکراین به عنوان سکویی برای تهدید کرملین استفاده می کند. او گفت که بریتانیا و سایر کشورهای غربی برای ایجاد یک کارازر ضد روسیه در تلاش بودند و در این زمینه سلاح و ایدئولوژی به اوکراین ارائه می کردند.

سفیر روسیه همچنین عنوان کرد که رئیس جمهوری اوکراین اخیراً با اخراج اجباری کشیشان ارتدوکس وفادار به مسکو از کلیساها و صومعه ها و مصادره اموال آن‌ها، درگیری مذهبی «بسیار جدی» در اوکراین به راه انداخته و میلیون ها شهروند این کشور را از حقوقشان محروم کرده است. وی دولت اوکراین را به تلاش برای از بین بردن زبان و ریشه‌کن کردن فرهنگ روسی در این کشور متهم کرد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور سال گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha