قزوین -ایرنا - مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: ۵۶ بنای غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان در شهرستان های قزوین، البرز و بویین زهرا از جمله چند ویلاباغ به موجب قانون قلع و قمع و نزدیک به ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.

مهدی رحمان دوست روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۴۱ مورد از بناهای غیرمجاز قلع و قمع شده مربوط به شهرستان قزوین، ۱۰ مورد مربوط به شهرستان البرز و پنج مورد نیز به شهرستان تعلق داشت.

این مسوول همچنین گفت: بناهای غیرمجاز احداث شده در اراضی کشاورزی یاد شده شامل دیوارکشی، فنس کشی، کانکس و اتاقک، محوژه سازی و استخر در قالب بنای ویلایی بودند.

رحمان دوست یادآور شد: بناهای غیرمجاز یاد شده به موجب اجرای تبصره ۲ قانون حفظ کاربری اراضی باغی و زراعی که بر قلع و قمع در زمان مشاهده تخلف و تغییرکاربری تاکید دارد یا به موجب احکام قطعی قضایی تخریب شدند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: با قلع و قمع بناهای یاد شده ۲۱ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان البرز، چهار و نیم هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان قزوین و ۲ هزار متر از اراضی کشاورزی بویبن زهرا آزادسازی و به حالت اولیه بازگشت.

این مسوول با بیان اینکه اراضی کشاورزی کشور و استان ما محدود هستند و باید در راستای حفظ امنیت غذایی و پیشگیری از بورس بازی زمین از آنها محافظت کنیم،اظهار کرد: هرگونه تغییر کاربری اعم از خرد کردن اراضی، فنس کشی و دیوارکشی و ریختن مصالح ساختمانی، نصب زیرتانکری و کانکس و ساخت اتاقک و هرگونه بنا بدون دریافت مجوز از مراجع تعیین شده در قانون از مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز است و با آن برخورد می شود.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۷۵ هزار هکتار باغ و سایر زمین زراعی هستند.