تهران- ایرنا- ده‌ها هزار نفر در مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک با برپایی تجمع به اصلاحات قانون انتخابات در این کشور اعتراض کردند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا از ایندیپندنت، ده‌ها هزار نفر روز یکشنبه در میدان اصلی بزرگ مکزیکوسیتی در اعتراض به اصلاحات قانون انتخابات که به گفته آنها دموکراسی را تهدید می‌کند، تجمع کردند.

بیشتر راهپیمایی کنندگان پوشش‌های سفید و صورتی - رنگ موسسه ملی انتخابات - برتن داشتند و شعارهایی مانند «به رأی من دست نزنید»، سر دادند.

اصلاحات پیشنهادی آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک هفته گذشته تصویب شد. این اصلاحات حقوق و بودجه دفاتر انتخابات محلی و آموزش شهروندانی را که در مراکز رای دهی کار و نظارت می‌کنند، کاهش می دهد همچنین مجازات نامزدهایی که در گزارش دهی هزینه‌های مبارزات انتخاباتی خود کوتاهی می‌کنند، کاهش داده شده است.

لوپز اوبرادور روز پنجشنبه گفت که او تغییرات را در قانون امضا خواهد کرد، حتی اگر دادگاهی شود. بسیاری در تظاهرات روز یکشنبه ابراز امیدواری کردند که دادگاه عالی مکزیک بخش‌هایی از این اصلاحات را لغو کند همانطور که دادگاه‌های مکزیک با طرح‌های دیگر ریاست‌جمهوری مخالفت‌هایی داشته‌اند.

لورنزو کوردووا رئیس آژانس انتخابات موسسه ملی انتخابات گفته است که اصلاحات به دنبال حذف هزاران نفری است که هر روز برای تضمین برگزاری انتخابات قابل اعتماد کار می‌کنند، چیزی که البته خطری برای انتخابات آینده به همراه خواهد داشت.

لوپز اوبرادور در عین حال روز پنجشنبه گفت که معتقد است این تغییرات تائید خواهد شد زیرا هیچیک از آنها خارج از قانون نیست.

با این حال، در گذشته او مکررا به قوه قضاییه مکزیک حمله کرده و ادعا کرده است که قضات بخشی از یک توطئه محافظه کارانه علیه دولت او هستند.

انتخابات در مکزیک بر اساس استانداردهای بین المللی بسیار هزینه بر است چرا که تقریباً تمام بودجه قانونی مبارزات انتخاباتی، طبق قانون توسط دولت تأمین می‌شود. مؤسسه انتخاباتی همچنین کارت‌های شناسایی رای‌دهندگان را صادر می‌کند که رایج‌ترین نوع شناسایی در مکزیک است و بر رأی‌دهی در نقاط دورافتاده و اغلب خطرناک کشور نظارت می‌کند.

لوپز اوبرادور همچنان در مکزیک بسیار محبوب است و میزان محبوبیتش حدود ۶۰ درصد برآورد می‌شود اما اگرچه وی نمی‌تواند برای انتخاب مجدد نامزد شود اما حزب او، مورنا، در انتخابات سال آینده اقبال بالایی دارد.