داغ‌تر شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری مکزیک با برگزاری نخستین مناظره

تهران- ایرنا- مکزیکی‌ها در آستانه برگزاری بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ کشور خود، شاهد برگزاری نخستین مناظره نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری با محور بهداشت و سلامت، آموزش، شفافیت و مبارزه با فساد، زنان و تبعیض، گروه‌های آسیب‌پذیر، خشونت جنسیتی و مهاجرت بودند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، مکزیک شاهد اولین مناظره ریاست جمهوری پیش از انتخابات دوم ژوئن (۱۳ خرداد) بود؛ روزی که حدود ۹۵ میلیون نفر برای حضور پای صندوق‌های رای فرا خوانده شده‌اند و این کشور آمریکای لاتین، بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ خود را تجربه خواهد کرد.

هر سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در طول این مناظره دو ساعته، به پرسش‌ها پاسخ دادند، هجمه‌هایی را رد و بدل کردند و پیشنهادهای خود را در مورد موضوعات بهداشت، آموزش، شفافیت و مبارزه با فساد، زنان و تبعیض، گروه‌های آسیب‌پذیر و خشونت جنسیتی ارائه کردند.

این سه نامزد که در مقابل دیدگان میلیون‌ها مکزیکی از طریق شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های مجازی، برنامه‌های خود را ارائه کردند، عبارتند از: کلائودیا شینبائوم (Claudia Sheinbaum) نامزد حزب حاکم مترقی مورنا (Morena)؛ خوچیتل گالبِس (Xóchitl Gálvez) نامزد ائتلاف مخالفان (Fuerza y Corazón por México) و خورخه آلبارس ماینِس (Jorge Álvarez Máynez) کاندیدای جنبش شهروندی (Movimiento Ciudadano) که با معرفی خود به عنوان «گزینه سوم» قصد دارد هژمونی نیروهای سیاسی اصلی را به چالش بکشد.

قالب انتخاب شده توسط موسسه ملی انتخابات (INE) مکزیک تا حدودی غیرعادی بود و این مناظره توسط دو گرداننده هدایت شد؛ با این حال نامزدها به مسائلی که برای شهروندان این کشور دغدغه است، پاسخ دادند. اگرچه بحران دیپلماتیک مکزیک با اکوادور در دستورکار مناظره نبود، اما بخشی از اولین اظهارنظرهای کاندیداها در این مورد بود.

شینبائوم، گالبس و ماینز، ۲۸ آوریل آینده (۹ اردیبهشت) بار دیگر به طور علنی با یکدیگر روبرو خواهند شد تا تلاش کنند مردم مکزیک، آن‌ها را برای اداره کشور برای ۶ سال آینده انتخاب کنند.

از زمان شروع مبارزات انتخاباتی در یکم مارس (۱۱ اسفند)، فساد، مشکلی که سال‌ها گریبانگیر مکزیک شده است، بر بخشی از بحث‌های انتخاباتی غالب شده است و نامزدها از آن برای حمله به یکدیگر استفاده می‌کنند.

شینبائوم از رای دهندگان مکزیکی خود خواسته است تا با اطمینان از تداوم پروژه سیاسی آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مستقر، از «بازگشت فساد» دولت‌های قبلی از سوی حزب انقلابی نهادی (PRI) و حزب اقدام ملی (PAN) که از گالبس حمایت می‌کنند، جلوگیری کنند.

بهداشت؛ نخستین موضوع مورد بحث

در حوزه سلامت، شینبائوم تقویت سرمایه‌گذاری عمومی در آنچه که او «سیستم بهداشت و رفاه عمومی» نامید و موسسه‌های بهداشتی دولتی موجود را تشکیل می‌دهد، پیشنهاد کرد. کاندیدای مترقی با حمایت از تداوم برنامه‌های دولت فعلی، خصوصی‌سازی سلامت را نیز منتفی دانست.

شهردار سابق مکزیکوسیتی همچنین بهبود آموزش متخصصان بهداشت و همچنین به روز رسانی زیرساخت‌های بهداشتی در تمام مراکز عمومی که به آن نیاز دارند را متعهد شد.

خوچیتل گالبس نیز از فرصت سخنرانی برای ارائه پلت‌فرم سلامت خود استفاده کرد و از اجرای «بیمه محبوب جدید» در صورت پیروزی در انتخابات خبر داد؛ وی این بیمه را به عنوان یک سازوکار ترکیبی توصیف کرد که بخش‌های عمومی و خصوصی را کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا مراقبت‌های اولیه برای کسانی که به آن نیاز دارند را کارآمدتر کند.

عقب‌ماندگی آموزشی، رکن انتخابات آینده

هر سه نامزد، بهبود وضعیت آموزشی مکزیک را از اولویت‌های پروژه سیاسی خود معرفی کردند. شینبائوم از سوی حزب حاکم، متعهد به تقویت آموزش عمومی شد، که در دوره‌ای که او آن را «نئولیبرال» توصیف می‌کند، تضعیف شد. وی همچنین پیشنهاد اعطای بورسیه تحصیلی به همه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در موسسه‌های دولتی مکزیک را پیشنهاد کرد.

خوچتیل گالبس در میان ایده‌های خود، بازگشت مراکز مراقبت روزانه تمام وقت را که در دوره لوپز اوبرادور حذف شدند، علاوه بر حمایت از افزایش بودجه برای آموزش عمومی و همچنین اعطای بورسیه جهانی به همه دانش‌آموزان دوره ابتدایی پیشنهاد کرد.

به عقیده ماینز، راه‌حل بحران آموزشی مکزیک در فرآیند جهانی‌شدن نهفته است. وی وعده داد که «یک میلیون جوان» مکزیکی می‌توانند در آموزش عالی شرکت کنند و این مساله از طریق یک نظام همکاری میان موسسه‌های دولتی، خصوصی و دولت امکان‌پذیر است. این نامزد همچنین وعده داد که دست‌کم یک درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف آموزش کند.

اتهام‌های متقابل و وعده‌ها از شفافیت

رگبار اتهام‌های مختلف علیه یکدیگر مربوط به امور مالی شخصی و همچنین دولت‌های قبلی، یکی از جدی‌ترین دقایق مناظره دیشب را رقم زد.

گالبس اتهام‌های متعدد فساد را به ویژه از طرف شینبائوم تجربه کرد، که او را به جعل اهدای یک آپارتمان، داشتن رسوایی فساد در یکی از شرکت‌هایش و تعلق به یک ائتلاف سیاسی که به طور سنتی درگیر مسائل دزدی از خزانه عمومی بود، متهم کرد.

در مواجهه با اتهام‌ها، این نامزد راستگرا با حمله به حزب حاکم از خود دفاع کرد. گالبس با اشاره به اینکه شینبائوم به دلیل سهل‌انگاری ادعایی خود در حفظ و نگهداری یک خط متروی پایتخت، که در نهایت باعث تخریب و سقوط آن در سال ۲۰۲۱ شد، گفت که «امروز فساد بدتر از همیشه شده است».

شینبائوم، دیجیتالی کردن حساب‌های ایالتی را با استفاده از برنامه «دیجیتال تیانگیس» (Tianguis digital) که دولتش در مکزیکوسیتی توسعه داد، پیشنهاد کرد. علاوه بر این، او وعده داد که به «ریاضت جمهوری» ادامه دهد؛ رویکرد دولت فعلی که به موجب آن، به گفته نامزد چپ، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون پزو در دوره ۶ ساله پس‌انداز شد.

خورخه ماینش که به هر دو نامزد به طور مساوی حمله می‌کرد، از علنی بودن و شفافیت مناقصه‌های دولتی دفاع و به شرکت‌های خصوصی اشاره کرد که قوانین مالی مدرن را رعایت نمی‌کنند.

خشونت جنسیتی

گردانندگان این مناظره، مساله «زن‌کشی و خشونت عمومی علیه زنان» را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در میان بیشتر شهروندان مکزیکی مطرح کردند.

با توجه به وضعیت تاریک خشونت جنسیتی که بر سراسر این کشور سایه افکنده است، شینبائوم از تداوم برنامه امنیتی که در مکزیکوسیتی اجرا کرد، حمایت داشت و همزمان با تاکید بر رسیدگی به «علل خشونت و پایان معافیت از مجازات»، ایجاد یک خط اضطراری فدرال برای رسیدگی به موارد خشونت خانگی را وعده داد.

گالبس وعده داد که ماموریت خود را در صورت تصاحب کرسی ریاست جمهوری، به دیده شدن بیشتر و اولویت بخشیدن بر زنان بومی اختصاص دهد؛ زنانی که بیشتر تحت تاثیر تفاوت‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند و در معرض انواع خشونت هستند.

آلبارس از مرخصی پدری «برای تغییر نقش‌های جنسیتی در فرزندپروری» و ایجاد «مدارس تمام وقت» و مهدکودک‌ها «به‌گونه‌ای که زنان بتوانند به تحصیل یا کار ادامه دهند»، به عنوان پیشنهادهایی برای از بین بردن شکاف‌های موجود در این حوزه حمایت کرد.

مهاجرت

مهاجرت نیز موضوعی بود که مجریان به میز بحث آوردند و خورخه ماینس از حذف نظامی‌سازی در مرزهای جنوبی مکزیک حمایت کرد و از ایجاد یک «اقتدار اخلاقی» برای مطالبه کرامت زندگی مکزیکی‌ها در آمریکا خبر داد.

گالبس، با حمایت از ایده ماینس، از غیرنظامی کردن مرزهای جنوبی و کل کشور حمایت کرد و اظهار داشت که مهاجرت «مشکل نیست»، بلکه «فرصتی اقتصادی» برای این کشور است که در صورت پیروزی او، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شینبائوم خود را به تکرار موضع اعلام شده توسط دولت فعلی محدود کرد و گفت جرم انگاری مهاجرت باید کنار گذاشته شود.

مکزیک در دوم ژوئن (۱۳ خرداد)، بزرگ‌ترین رویداد انتخاباتی تاریخ خود را با تعیین تکلیف ۲۰ هزار پست دولتی برگزار خواهد کرد؛ هر چند مرکز توجه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری معطوف شده است.

به نوشته خبرگزاری افه، اما انتخابات مکزیک بیش از هر چیز به دلیل دیگری تاریخی خواهد بود: امکان انتخاب نخستین رئیس‌جمهوری زن این کشور وجود دارد و کلائودیا شینبائوم با حمایت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری فعلی، با برتری چشمگیر نسبت به رقبای خود در نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha