نیویورک – ایرنا- یک مقام ارشد کنترل تسلیحات آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به شدت از روسیه به دلیل تعلیق مشارکتش در معاهده تسلیحات هسته ای باقی انتقاد کرد و از مسکو خواست از این معاهده پیروی کند.

به گزارش ایرنا، بانی جنکینز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات، ردر نشستی در کنفرانس خلع سلاح وابسته به سازمان ملل، گفت: روسیه بار دیگر به جهان نشان داد که یک قدرت هسته ای مسولیت پذیر نیست.

جنکینز پس از این اظهارات به خبرنگاران گفت که واشنگتن عواقب این اقدام روسیه را به صورت کامل ارزیابی نکرده است.

وی با این حال اظهار داشت: "ما هیچ مدرکی مبنی بر عدم پایبندی روسیه به این معاهده مشاهده نکرده ایم."

جنکینز ادامه داد: "ما آماده همکاری قاطعانه با روسیه برای اجرای کامل پیمان نیو استارت بر اساس منافع هر دو کشور هستیم."

پیمان استارت ۲ یا نیو استارت در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ، پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

دومای روسیه روز چهارشنبه قانون تعلیق مشارکت مسکو در معاهده کاهش تسلیحات راهبردی جدید موسوم به "نیواستارت" را تصویب کرد.

پیمان نیواستارات ۲۰۱۰ که روسیه اعلام کرده به پایبندی به آن ادامه خواهد داد، شمار کلاهک های هسته ای دو کشور را به ۱۵۵۰ فروند، موشک های مستقر شده و هواپیماهای بمب افکن سنگین را به ۷۰۰ فروند، محدود می کند.

یک مقام بلندپایه دفاعی روسیه روز چهارشنبه گفت که مسکو به توافق‌ها درباره محدودیت‌های موشک‌های اتمی و آگاهی دادن به آمریکا درباره تغییر و تحولات مربوط به استقرار آنها، به رغم تعلیق همکاری مسکو با واشنگتن در پیمان کنترل جنگ افزارهای هسته‌ای، پایبند باقی خواهند ماند.

این اطمینان خاطر از سوی مسکو نشان می دهد که تصمیم پوتین، تاثیر عملی و فوری اندکی خواهد داشت، گرچه هنوز بر آینده بلندمدت این پیمان که برای کاهش خطر جنگ افزارهای هسته ای، درجه ای از شفافیت و قابلیت پیش بینی برای هر ۲ طرف درنظرگرفته، سایه شک و تردید می افکند.

رهبر کرملین که تاریخچه بلندی از تلاش برای تحقیر و ایجاد احساس بی ثباتی در غرب دارد، از هنگام آغاز جنگ اوکراین، بارها با اشاره به زرادخانه اتمی کشورش گفته که در صورت تهدید نسبت به یکپارچگی سرزمینی روسیه، آنها را به کار خواهد برد.