به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی پارسانیا روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴ زمان اجرای سند بود و ۱۴ سال برای اجرای سند فرصت داشتیم، هرچند که اقداماتی صورت گرفته اما غفلت هم وجود داشته است. در این چند سال، نیازها متفاوت شده و البته زمان کافی داشتیم. اگر با فرایند معقولی پیش رویم، در هشت سال میتوان ۸۰ درصد سند را اجرایی کرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مسئولیت بازنگری در سند به عهده شورای عالی آموزش و پرورش و تصویب آن به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دبیر قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین افزود: آموزش و پرورش باید سند تحول را در همه واحدها کند. وقتی فعالیتهای سالانه این واحدها براساس سند تحول تنظیم شده باشد، سند اجرا میشود و راهکارها و فعالیتها در طول سال روی راهکارهای سند میافتد.
پارسانیا با بیان اینکه از سال ۹۰ تا ۹۷ برنامه واحدها براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش نرفته است، افزود: از ۹۷ سعی شد این اتفاق پیش آید که البته با عدم توفیقات جدی رو به رو شدیم، خلأ جدی در این سالها این بود که فعالیت های طول سال براساس سند نبوده است.
وی یادآور شد: ۲ اقدام برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ طراحی شد که همه واحدهای وزارتخانه باید وارد سامانهای شوند که طراحی شده است و سامانه برای آنها راهکارها را مشخص میکند و روشن است برای اجرای سند باید ۱۳۱ راهکار آن اجرا شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین اضافه کرد: نام این سامانه برنامهریزی است و برنامهها آنجا بارگذاری میشود، کار قرارگاه، اجرایی سازی تنظیم گری روی همین موضوع است و کارگروهی در توسعه منابع شکل گرفت تا همه واحدها با برنامهها در جلسات شرکت کنند تا ببینیم فعالیتهای انجام شده نسبتی با برنامهریزی نظام دارد.
پارسانیا افزود: اصلاح نظام برنامهریزی در وزارتخانه اقدامی تحولی بود که کارگروه فعالیتها را ذیل برنامه تنظیم میکنند، بنابراین ضعف جدی در نظام برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش بود و قرارگاه با کمک توسعه منابع ضعف را با راه اندازی کارگروه برنامهریزی برطرف کرد. قرارگاه خودش سند تحول را اجرا نمی کند زیرا این اقدام ضد تحول است و در این صورت ساختاری در برابر ساختارهای دیگر خواهد بود.
وی با بیان اینکه کار قرارگاه تنظیمگری است، افزود: جای ویرایش مدرسه ای در سند تحول خالی بوده است، ویرایش مدرسه ای به ما میگوید چه اتفاقی باید در مدرسه رخ دهد و مدیریت مدرسه باید چه تغییری کند و برنامه آموزشی و تربیتی باید چه تغییری کنند و چه نقشی ایفا کنند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در این سالها نسبت به ویرایش سند کوتاهی کردیم. پژوهشی در موسسه پژوهش آموزش و پرورش تعریف شد و مبانی نظری و سند مبنای کار آنها قرار گرفت و ویرایش مدرسهای از سند ارائه شد که ۲ روز قبل توسط وزیر رونمایی شد. در این ویرایش اول مدرسهای تکلیف روشن شده که مدیریت مدرسه و وظایف کنشگران باید چگونه باشد.
پارسانیا ادامه داد: هر مولفه ای در سند تعریف شده، قطعا برای آن شاخص هایی هم مشخص شده است. اکنون در حال پیاده سازی الگویی مفهومی از سند هستیم و در مورد چگونگی پیاده سازی آن تا خرداد سال جاری به نتیجه می رسیم و از مهر ۱۴۰۲ می دانیم که قرار است چه اتفاقی در مدارس رخ دهد.
وی درباره الگوی ارزیابی مدارس با بیان اینکه باید ارزیابی ۳۶۰ درجه در مدارس رخ دهد، گفت: ارزیابی ۳۶۰ درجه یعنی مدرسه در مرکز یک دایره است و از زوایای مختلف نور روی دایره می اندازیم تا ببینیم چه وضعی داریم، به طور مثال باید آزمونی شبیه تیمز و پرلز در سطح ملی برگزار کنیم تا ببینیم شرایط چگونه است، مدرسه و مدیران می توانند بازوهای اجرایی باشند و وضعیت مدرسه را تشریح کند. وی افزود: سند تحول دنبال چنین معلمی است که ناظر بر مدرسه و عملکرد خود باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین با بیان اینکه دانش آموز رکن مهم تحول در مدرسه هستند، افزود: در هر مدرسه ای با دانش آموزان نشست داشتیم، این جلسات از سطح نشست با مسئولان پایین تر نبود اتفاقا دانش آموزان نظرات خوبی داشتند. پس باید ساز و کار کنشگری در مدرسه را طرحی کنیم. الگوی مدرسه تحول دانش آموز و تشکل های دانش آموزی برای رشد مدرسه تاکید شده است.