راه‌اندازی مدارس امیدآفرین هدف مهم سند تحول بنیادین است

تهران_ ایرنا_ مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهمترین اهداف در سند تحول بنیادین، راه‌اندازی مدارس الهام بخش و امیدآفرین به عنوان الگوی تحول است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی پارسانیا روز دوشنبه در نشست ارائه و نقد اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: وضعیت تحول در آموزش و پرورش مناسب نبود.
وی افزود: سند تحول در آذر سال ۱۳۹۰ به عنوان یک متن مورد وفاق سیاستمداران، صاحب نظران، اساتید و جامعه فرهنگیان تصویب شد اما در اجرایی سازی چندان موفق نبودیم، به این دلیل که نتایج اجرای آن در مدرسه ملموس و معلوم نبود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از دلایل اجرایی نشدن مناسب سند تحول، نبود اجماع نخبگانی در اجرای سند است.
پارسانیا گفت: یکی از کارهایی که می توان برای حل این مشکل انجام داد، برگزاری نشست‌هایی در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین است تا این سند در معرض نقد نخبگان قرار گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این راستا از مسئولان اسبق آموزش و پرورش، صاحبنظران و اساتید دانشگاه بهره خواهیم برد و از نظر و نقدهای آنان استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم به یک اجماع نخبگانی در اجرای سند تحول برسیم.
پارسانیا در بخش دیگری از سخنان خود درباره الزامات تحول در آموزش و پرورش اظهار کرد: فهم و اراده عمومی در خصوص ضرورت، مقصد و فرآیندهای تحول، نگرش ملی به تحول، تمرکز بر اولویت‌های تحول آفرین و نظارت موثر بر اساس شاخص‌ها از مهم‌ترین الزامات است.
وی ادامه داد: تخصیص منابع ویژه تحول به صورت هدفمند، تدوین قوانین و مقررات تمهیدگر تحول، فراغت از مداخلات سیاست‌زده و وجود نهاد هماهنگ‌کننده درون وزارتخانه متصل به بودجه و تمهید مقدمات حداقلی مانند سرانه فضا و نیروی انسانی از دیگر الزامات تحول است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: رتبه بندی معلمان نیز مصداقی از سند تحول است که به افزایش کیفیت منجر می شود.
پارسانیا گفت: قرارگاه اجرایی سازی به منظور ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان واحد های مختلف شکل گرفته است، هدف این است که اجرای سند جامع گفتمان‌سازی تحول شامل تولید محصولات چندرسانه‌ای، دوره‌های آموزشی ویژه سند تحول و شناسایی و معرفی قله‌های تحول شکل گیرد.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی مدارس الگوی تحول به عنوان مدارس الهام‌بخش و امیدآفرین هدف دیگر اجرای سند تحول بنیادین است، گفت: نظارت و ارزیابی، طراحی و اجرا از شاخص‌های آسیب‌شناسی اجرای سند تحول بنیادین است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره نظارت و ارزیابی در موضوع آسیب شناسی اجرای سند تحول اظهار کرد: نبود شاخص‌های نظارت راهبردی، نبود سازوکار ارزشیابی ملی، حساس نبودن ارکان نظام تعلیم و تربیت به سنجش و ارزشیابی از جمله این موارد است.
پارسانیا افزود: نبود فهم مشترک در اجرا، مقاومت ساختارهای اداری در برابر تحول، نبود جایگاه راهبردی فرابخشی و نبود شفافیت سازوکار تامین و تخصیص منابع براساس سند از جمله آسیب‌های اجرای سند تحول بنیادین است.
وی با بیان اینکه مسیر تحقق تحول در سطح تنظیم گری ملی و الگوسازی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: اولویت‌های تحول آفرین، تنظیم برنامه‌های سالانه براساس سند تحول گفتمان سازی تحول در سطح ملی انجام می‌شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین رهیاران تحول، مدارس الگوی تحول و سکوی ایده‌ها و تجارب تحول آفرین در حوزه الگوسازی صورت می‌گیرد که به تدریج کامل خواهد شد.

رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها نیز، گفت: آموزش و پرورش را به عنوان مجموعه‌ای فاخر و موثر در کشور می‌دانیم که اتفاقات مثبت در تمامی ارگان‌ها و مراکز، نتیجه فعالیت‌های انجام شده و به ثمر نشسته در این مجموعه است.
وی افزود: دشمن را به عنوان مجموعه‌ای هوشمند و مانع تراش باید دید و نباید تصور کرد که اگر تمامی انگیزه‌ها و افکار در حوزه ماموریتی شما به کار گرفته نمی‌شود ناشی از کم‌کاری است، بی تردید نقش شیاطین را نباید نادیده بگیرید.

حجت‌الاسلام رستمی در ادامه، گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از ۹ سال انجام شد و ایشان به صورت خاص روی تعطیلی معاونت پرئرشی تاکی داشتند و بیان کردند که اثرات این تعطیلی تا سال‌های سال باقی می‌ماند و حتی پس از برگرداندن معاونت پرورشی، باز هم جبران نخواهد نشد.

وی خطاب به جامعه فرهنگی کشور، تاکید کرد: معلمان در مهم‌ترین سنگر قرار دارند و مشکلات موجود نباید مانع رزمندگی و مجاهدت‌ ها شود، به همین دلیل در این مسیر هیچگونه کوتاهی پذیرفته نمی‌شود و باید با اخلاص تمام گام برداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha