حجتالاسلام حامد تقدیری در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: بنیاد ملی نوجوان در آبان امسال و همزمان با برگزاری هفته نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی آغاز به کار کرد و یکی از گفتمانهای مهم انقلاب اسلامی که امامین انقلاب از آن با عنوان فتح الفتوح یاد میکنند، موضوع رشد و تربیت و تعالی نوجوانهاست.
وی افزود: در گام اول انقلاب اسلامی، شاهد نقشآفرینیهای بسیاری از سوی نوجوانان بودیم و حتی در هشت سال جنگ تحمیلی بهطور میانگین روزی ۱۲ تا۱۳ شهید دانشآموز تقدیم انقلاب شده است. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز رهبر معظم انقلاب با نوجوانان سخن میگویند که خطاب ایشان به نوجوانهاست و قرار است در گام دوم انقلاب این نوجوانان نقشآفرینی کنند.
تقدیری اضافه کرد: با توجهبه اهمیت این قشر از جامعه، یکی از دغدغههای اصلی سازمان تبلیغات اسلامی، فعالیت در عرصه تبلیغ و جهاد تبیین در بین نوجوانان است. هدف این است که جامعه و آیندگان از ظرفیت نوجوانانی که قرار است گام دوم انقلاب اسلامی را محقق کنند، بهتر و بیشتر بهرهمند شوند. با توجه به این هدف، بنیاد ملی نوجوان تشکیل شد تا فعالیتهای بدنه سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه نوجوانان گسترش پیدا کند و یعنی مجموعههای وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی اعم از ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها، موسسات وابسته و مراکز زیرمجموعه سازمان را که فعالیتهایی در عرصه نوجوانان انجام میدهند در کنار یکدیگر جمع کرده و همافزایی میان آن ها را افزایش دهد.
وی ادامه داد: بنیاد ملی نوجوان به مجموعههایی که هنوز فعالیتی را در حوزه نوجوان آغاز نکردهاند، کمک میکند تا فعالیتهای خود را این عرصه شروع کنند و به این ترتیب، با افتتاح بنیاد ملی نوجوان، تمامی فعالیتها در این عرصه انسجام پیدا میکند. مثلا هماکنون راهبری مساجد بر عهده یکی از مجموعههای سازمان تبلیغات اسلامی است اما با تاسیس بنیاد ملی نوجوان، این مرکز وضعیت ارتباط نوجوان و مساجد را پیگیری میکند تا در حوزه مساجد و دیگر حوزهها، نوجوانان نیز وارد عرصه فعالیت شوند.
تقدیری از فعالیت های خاص ادارات سازمان تبلیغات در حوزه نوجوانان از سوی بنیاد ملی نوجوان یاد کرد و گفت: بهعنوان نمونه، اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی طرحی به نام نوجوانانه را کلید زده است که در این طرح، ظرفیتهایی در اختیار نوجوانان قرار میگیرد تا آنها فعالیت هنری و رسانهای داشته باشند.
سازمان مدارس صدرا افزود: اینچنین طرحهایی میتواند بهعنوان الگوی فعالیت معرفی شود. البته از این قبیل ابتکارات در ادارات کل تبلیغات اسلامی کم نیستند اما باید آنها را بهعنوان الگو معرفی و پررنگ کنیم. با این هدف، از تمام مدیران کل تبلیغات اسلامی خواستهایم دو دستیار دختر و دو دستیار پسر در حوزه نوجوان منصوب کنند.
تقدیری اضافه کرد: دومین مجموعه بزرگی که در حوزه نوجوان فعالیت دارد، مجموعه راه مربی است که کار تخصصی این مجموعه، توانمندسازی مربیان و معلمان در مسیر جهاد تبیین است و این مجموعه در حال آموزش دو هزار مربی پرورشی است که سه روز بهصورت حضوری و ۹ ماه بهصورت مجازی آموزش میبینند.
وی افزود: یکی دیگر از وظایف این بنیاد، راهبری و نظارت بر فعالیتهای کنشگری نوجوان سراسر کشور است. با این رویکرد، سازمان تبلیغات اسلامی جبههای به نام دختران حاجقاسم را ایجاد کرد که یک جبهه دخترانه دانشآموزی و نوجوانانه است و برای اینکه دختران نوجوان به کنشگران اجتماعی و فرهنگی تبدیل شوند، این الگو را برای آنها طراحی کرد که در این عرصه، دختران مسائل کشور را شناسایی کرده و برای رفع مشکل، طراحی خود را ارائه می دهند و عملیات واقعی در میدان انجام می شود و گزارش آن به بنیاد ملی نوجوان ارسال می شود. این رویداد در سه روز رقم میخورد و پس از آن، دختران به شبکه سراسری حاجقاسم متصل میشوند تا از برنامهها، آموزشها و پشتیبانیهای سازمان تبلیغات اسلامی بهرهمند شوند.
رئیس بنیاد ملی نوجوان گفت: طرح جبهه دختران حاجقاسم، قبلاً محدود بود اما امسال بهصورت گسترده و در سطح ملی در سراسر کشور اجرا شد. این طرح تاکنون در ۲۱ استان برگزار شده و همه این شبکهها در شهرستانها برای انجام عملیاتهای فرهنگی و اجتماعی از طریق مرکز استان به سازمان تبلیغات اسلامی متصل هستند.
چهار هزار فرمانده در طرح دختران حاج قاسم داریم
وی ادامه داد: دختران حاجقاسم اتفاقات مختلفی را در سراسر کشور رقم میزنند. درحالحاضر بیش از چهار هزار دختر دانشآموز در مدارس سراسر کشور، فرمانده میدان طرح دختران حاجقاسم هستند. این در حالی است که هریک از این چهار هزار فرمانده، یک تشکل را راهبری میکنند و عملیاتهای ماهیانه آنها به اقتضای نیاز روز جامعه تعریف میشود. مثلا در ایام اغتشاشات، عملیاتهای اقناعی، رسانهای و جهاد تبیینی انجام می دادند و ساعت هشت هر شب، گزارش روزانه از پیشبرد عملیات را ارائه میدادند.
تقدیری افزود: شناخت مسئله، طراحی و اجرای عمیات و تأمین منابع مالی با خود دختران نوجوان است. آنها مجموعه تحت نظارتشان را هدایت کرده و فعالیت آن را پیش میبرند. این گروه از نوجوانان با سازمان تبلیغات اسلامی ارتباط گسترده ای دارند. مثلا در هفته نوجوان همایشی برگزار کردیم و به نوجوانان اطلاع دادیم هر کس مایل است در این همایش شرکت کند. برای برگزاری این برنامه درحالیکه برای ۲۰۰ نفر تدارک دیده بودیم ۴۰۰ نوجوان دختر از نقاط مختلف کشور در این همایش شرکت کردند و ساختمان نواب برای اولینبار به اردوگاهی برای ۴۰۰دختر نوجوان تبدیل شد.
حرکت پسران نوآوینی ها با استفاده از ابزار رسانه
وی اضافه کرد: یک مجموعه دیگر به نام نوآوینیها ویژه پسران است و ذیل بنیاد ملی نوجوان فعالیت میکند. کار نوآوینیها ایجاد حرکت در نوجوانان پسر با استفاده از ابزار رسانه است. در نوآوینیها، برای نوجوانان، رویدادهایی تعیین میشود که نوجوانها، پیشرفتهای کشور در بخشهای مختلف، تاریخ و استعمار را از طریق ابزارهای رسانهای مانند مجله، موشن و فیلم روایت میکنند. روش هم به این صورت است که آنها در طول یک روز، به تولید اثر میپردازند. با بررسی آثار تولیدشده، استعدادهای برتر شناسایی میشوند و آنها جبهه نوجوانانه رسانه سازمان تبلیغات اسلامی را تشکیل میدهند.
نویسنده کتاب چهار جلدی اردو، ماجرای من است، گفت: این رویداد، در اردکان یزد برگزار شد که ۳۵۰ نوجوان از هفت استان در آن شرکت کردند. این نوجوانان پشتیبانی اندیشهای داشته و راهبری میشوند و تا آخر امسال، هشت رویداد برای نوآوینیها برگزار میشود. البته بخشی از دیده شدن روایت این نوجوانان باید ازسوی خود آنها رخ بدهد. بعضی از این نوجوانان ایدهپردازند، مهارت تولید نیز دارند و بعضی از آنها عرضهکننده هستند. این نوجوانان، بیشتر در مناطق محروم هستند و در مناطق خودشان اثرگذارند و آثارشان مشاهده میشود.
وی ادامه داد: رویداد دهه هشتادیا و نقش من، دو رویداد مهمی بودند که همزمان با هفته نوجوان و افتتاح بنیاد ملی نوجوان برگزار شد. این نمایشگاه با کمک نهادهای مردمی و حاکمیتی برگزار شد و ما در این نمایشگاه از تمام مجموعههایی که میتوانند در عرصه نوجوان کاری انجام دهند، دعوت کردیم تا حاضر شوند و فعالیتهای خود را در غرفه ها تبیین کنند.
تقدیری اظهار داشت: نمایشگاههای دیگر به نوعی نمایشگاه گزارشی هستند و در غرفهشان چیزی را ارائه میدهند؛ اما نمایشگاه دهه هشتادیا بهجای گزارشی، روشی بود و در آن، نقشآفرینی خود نوجوان دیده میشد. نمایشگاه دهه هشتادیا طوری طراحی شده بود که همه کارهایش به دست نوجوانها بود. اگر مجموعهای مثلاً در بحث قصهگویی یا در بحث فعالیت اجتماعی نوجوانان کار میکند، چند نفر از نوجوانهایش را به نمایشگاه آورده و روش بهرهمندی از ظرفیت نوجوانش را ارائه میداد.
مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا یکی از موسساتی است که در سراسر کشور ۲۰۰ مدرسه و ۱۴ هزار دانش آموز داشته و بعد از آموزش و پرورش، بزرگترین شبکه مدارس دولتی است.