احسان جانمی، روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: هدف غایی ژانر کُمدی ایجاد تعقل، خردورزی و عبرتآموزی در تماشاگر است و خندستان میکوشد به این اهداف دست پیدا کند.
وی افزود: جشنواره خندستان برای سه هدف "اعلام حقانیت مردم در امید داشتن و شادیآفرینی"، "نشان دادن اصفهان بعنوان شهرِ طنازِ صاحبِ سبک در تئاتر کُمدی" و "نگاه نقادانه به مسائل اطراف" است .
وی اضافه کرد: اصفهان بعنوان شهرِ طنازِ دوست دارد طنازی خود را نشان دهد و طنازان کشور را دور هم جمع کند.
داور پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان تصریح کرد: آن چیزی که برای ما تئاتریها اهمیت دارد این است که نگاه عبرتآموز و نقادانه به مسائل اطراف خود داشته باشیم تا بتوانیم بهترین آثار را برای جامعه خلق کنیم.
جانمی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر کمدی خندستان باید این اهداف را دنبال کند، افزود: تنوع نگاهها از سراسر کشور جزو محاسن این جشنواره است اما یک ایراد کار این است که بعضی از هنرمندان شرکت کننده در این رویداد، هنوز ژانر کُمدی را بخوبی نمیشناسند.
این کارگردان تئاتر اصفهان با اشاره به اینکه سبک کُمدی، پیچیدهترین و سختترین ژانر در بین انواع ژانرهاست، یادآور شد: کُمدی، تنها ژانری است که تنوع شکلی بسیار دارد که این امر مُستلزم شناخت، دقت و تجربه کارگردان در این ژانر است.
به گفته وی، هر بازیگری توانایی بازی کردن در ژانر کُمدی را ندارد و برای همین است که وقتی یک بازیگر میتواند همه نقشها را بازی کند به او "کُمدین" میگویند.
جانمی خاطرنشان کرد: بازیگر کُمدی باید ویژگیهای متفاوتی داشته باشد تا بتواند غیر از نقشهای دیگر، نقش کُمدی را هم بخوبی بازی کند.
از نگاه این کارگردان تئاتر، بعضی از شرکتکنندهها در جشنواره خندستان باید در ژانر کُمدی شناخت بیشتری داشته باشند.
وی گفت: هنرمندان شرکتکننده در این جشنواره باید تکنیکها و شکلهای متفاوت ژانر کُمدی را بیاموزند تا بتوانند از عهده خنداندن و به تعقل فروبردن تماشاچیان برآیند.
جانمی همچنین با اشاره به تلاش بیوقفه رسانهای در بخش مطبوعات و بازنمایی جشنواره ملی خندستان افزود: در کمتر جشنوارهای شاهد این همه تلاش رسانهای بودهام و این نشان از بلوغ فکری است که یک جشنواره در کنار کار هنری، کار رسانه ای را هم بخوبی انجام میدهد.
داور اصفهانی جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان، حضور حداکثری پیشکسوتهای تئاتر اصفهان در این رویداد فرهنگی و هنری را یکی از ویژگیهای برجسته آن دانست و افزود: بیش از جوانها، پیشکسوتهای نمایشر و موسیقیدانهای تئاتر اصفهان از این جشنواره استقبال کردهاند.
وی با اشاره به اضافهشدن پلتفرمهای بیشتر به تئاتر اصفهان گفت: با این جشنواره، پردیس هنر اصفهان نیز به پلتفرمهای تئاتر این خطه اضافه و مکانهای خیابانی برای اجراهای نمایش تثبیت شد.
جانمی تاکید کرد: خبرهای خوبی در باره راهاندازی سالنهای تئاتر در محور چهارباغ شنیده میشود و همه اینها نشان میدهد که ظرفیتهای بیشتری در حال اضافه شدن به تئاتر دیار نصف جهان است.
به گزارش ایرنا، جشنواره خندستان به همت شهرداری اصفهان تاکنون در چهار دوره توانسته برگزار شود که تمرکز دو دوره گذشته آن نمایشنامه نویسی بوده اما امسال در اجرا به گروههای تئاتری از سراسر کشور نیز میدان رقابت هنری داده است.
آثار نمایشی ۲۸ استان کشور به جشنواره امسال خندستان رسیده و با آغاز این رویداد هنری، اجرای این آثار از شنبه ۶ اسفند شروع شده است و تا ۱۱ اسفند امسال ادامه دارد.
هنر نمایش در اصفهان سابقه چندصدساله دارد و نمایشهای کُمدی این خطه در چهارباغ و اجراهای مشهور در تماشاخانههای سپاهان در تاریخ تئاتر طنز این دیار و کشور ماندگار است.
اکنون نزدیک به ۴۰ گروه ثبت شده و دارای پروانه تئاتر در استان اصفهان فعالیت دارند.