تهران - ایرنا - تارنمای بلومبرگ روز چهارشنبه نوشت که به رغم تحریم های گسترده غرب بر بخش هوانوردی غیرنظامی روسیه برای زمین گیر کردن بخش عمده آن، هواپیماهای آن با پرهیز از مقررات جهان و استفاده از قطعات یدکی هواپیماهای قدیمی، به فعالیت ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا از شبکه اقتصادی بلومبرگ؛ به گفته ریچارد ابولفیه مشاور صنعت هواپیمایی، مشخص است که تحریم ها مطابق پیش بینی غرب، موثر واقع نشده و صنعت هوانوردی جهانی بسیار بیشتر از تصور، قابل نفوذ است. با وجود کاهش ایمنی با به درازا کشیدن دوره تحریم ها، اما نتوانسته اند ارتباطات داخلی روسیه و این کشور را با خارج، با توقف کامل رو به رو سازد.

هدف دیگر این تحریم ها، منزوی سازی روسیه بوده که نتایج مشخص و شفافی نداشته است. زیرا کرملین حریم هوایی روسیه را بر روی پروازهای شرکت های هواپیمایی غرب اروپا و ایالات متحده بسته و هواپیماهای انان وادار به پیمودن مسیرهای طولانی تری با هزینه بیشتر برای دسترسی به آسیا شده اند. هر چند آسمان خود را بر روی کشورهای دوست مانند امارات متحده عربی بازنگهداشته که پروازهایش را افزایش داده است.

فرودگاه های روسیه اکنون روزانه به نزدیک به ۲۷۰ پرواز بین المللی خدمات می دهند که این میزان یک سال پیش، ۳۰۰ پرواز بوده است.

هر چند با توجه به اعمال تحریم های اروپای غربی و ایالات متحده در سال گذشته بر روسیه در واکنش به حمله به اوکراین، به نظر می رسد که بخش هوانوردی غیرنظامی، نقطه مهمی برای وارد کردن بیشترین دشواری بر مسکو باشد، اما بر اساس برآورد پایگاه پژوهشی سیریوم، در مقایسه با ۵۴۴ فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ که در شرکت های روس فعالیت می کنند، با گذشت یک سال هنوز ۴۶۷ فروند فعال هستند.

بیشتر هواپیماهای شرکت های روس از نوع ایرباس و بوئینگ هستند که از معامله با روسیه منع شده اند. مالکیت بیش از دو پنجم این هواپیماها در اختیار شرکت های خارجی اجاره دهنده، قرار دارد که در پی این تحریم ها، خواستار بازگردانده شدن فوری هواپیماهایشان از روسیه شدند.

کرملین برای سرپانگهداشتن ناوگان هوایی روسیه، به شرکت های هواپیمایی دستور داده که هواپیماهای استیجاری را به مالکان خارجی بازنگردانند و دوباره آنها را در روسیه ثبت کنند، بنابراین بیشتر این جت ها به پرواز ادامه می دهند. هر چند به روز گردانی نرم افزاری که اهمیت بسیاری دارد و نگهداری اجباری اعلام شده از سوی سازمان های نظارتی برای تضمین آمادگی پروازی آنها، متوقف شده است.

شرکت های هواپیمایی روسیه با وجود قطع پروازها به ایالات متحده، اروپای غربی و هم پیمانانشان، پروزاهایشان را به تایلند، ترکیه و امارات متحده عربی به همراه جمهوری های شوروی پیشین مانند ارمنستان، قزقیزستان و تاجیکستان، افزایش داده اند.
این شرکت ها روزانه نزدیک به یک هزار پرواز داخلی دارند که نسبت به یک سال پیش، نزدیک به ۱۵ درصد کاهش یافته که بسیار کمتر از میزان مورد انتظار کشورهای حامی اوکراین، پس از اعمال تحریم هاست.

این انعطاف پذیری، نشانگر محدودیت های تحریم هاست، زیرا صنایع هدف قرار گرفته راه حل های دیگری می یابند، یا به شریکانی با محدودیت کمتر روی می آورند.

با وجود کاهش تولید روسیه به میزان سه چهارم قبل از جنگ، اما بخش اندکی از فروپاشی پیش بینی شده پس از جنگ اوکراین است.

سازمان نظارت بر هوانوردی روسیه، اول فوریه به روزنامه بازرگانی این کشور گفت که شرکت های هواپیمایی روسیه برای ادامه فعالیت به تامین قطعات از کشورهای دوست و همچنین برداشتن قطعات یدکی از هواپیما، روی آورده اند. اما در صورت ثبت نشدن قطعاتی که تعمیر یا جایگزین می شوند در اسناد هواپیماها، فروش دوباره آنها احتمالا غیرممکن خواهد بود.

این سازمان در فوریه توافقنامه ای با شرکت مهندسی گلوبال جت تکنیک دوبی امضا کرد برای بازرسی های دوره ای پیش از پرواز هواپیماهای جت ایرباس و بوئینگ که در شرکت های هواپیمایی روسیه، فعالیت می کنند.

بهره برداران از هواپیما باید کاملا مقررات سخت تعمیر و نگهداری تحت نظر مهندسان دارای مجوز و تحت نظر سازمان های نظارتی ملی یا فراملی مانند سازمان هوانوردی فدرال آمریکا، آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا یا آژانس ترابری هوایی فدرال روسیه، رعایت کنند. هواپیماها افزون بر بازرسی روزانه باید پس از نزدیک به ۲۰۰ پرواز، تحت سرویس های دقیق بیشتر و هر ۱۰ سال یا بیشتر، زیر بازرسی های سنگین و کامل قرار گیرند.

بوئینگ اعلان کرده است که از اوایل سال گذشته مطابق با تحریم ها، قطعات یا حمایت تعمیراتی یا فنی در اختیار شرکت های هواپیمایی یا تعمیراتی روسیه، قرار نداده است.

گیلائوم فائوری مدیرعامل ایرباس نیز در ۱۶ فوریه گفت: داده های شرکت نشان می دهد که تعداد پروازهای روسیه با هواپیماهای این شرکت در نیمه دوم ۲۰۲۲ بیش از دوره قبل از همه گیری بوده است.

شرکت های توپولوف، ایلیوشین و سوخوی روسیه با پیشینه ساخت هواپیماهای مسافربری از اوایل دوره شوروی سابق، که هواپیماهای با ظرفیت جابجایی صدها سرنشین تولید کرده اند، اکنون هواپیماهای پیشرفته تری مانند سوپرجت سوخوی با ۱۰۰ صندلی تولید می کنند. اما به شدت به شرکت های غربی برای تهیه و تامین موتور، سامانه های هوانوردی و ارابه فرود وابستگی دارند، هر چند طرحی برای جایگزینی این قطعات با اجزای ساخت داخل، به اجرا گذاشته شده است. شرکت هواپیمایی رسمی روسیه "آئروفلوت" در گذشته بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان بوده است.