تبریز- ایرنا- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی بر حمایت حقوقی و قضائی از جامعه ایثارگران تاکید و اضافه کرد: از تمام ظرفیت های پیش بینی شده در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برای حل مشکلات قضایی و حقوقی جامعه ایثارگری استفاده خواهیم کرد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی جابر ابوالفتح زاده در همایش حقوق شهروندی و ایثار، گفت: همه تلاش ما باید بر این مساله متمرکز شود که پرونده ای برای ایثارگران تشکیل نشود و نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی نداشته باشند، اما وقتی پرونده ای تشکیل شد، انتظار می رود احترام و منزلت ایثارگران مراعات شود.

وی ارائه مشاوره های حقوقی را گامی مهم برای جلوگیری از مواجهه این قشر با مشکلات حقوقی و قضایی دانست و افزود: در راستای این رویکرد می توان جلسات آگاه سازی و افزایش معلومات حقوقی ایثارگران را به صورت مجزا در هر یک از ادارات شهرستانی بنیاد شهید و امور ایثارگران و یا به صورت منطقه ای برگزار کرد.

ابوالفتح زاده اظهار کرد: ما به عنوان خادمان خانواده های شهدا و ایثارگران در بنیاد شهید و امور ایثارگران

وی رسالت اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنار تلاش برای ارتقای سطح رفاهی و معیشتی ایثارگران را احیا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیان کرد و افزود: ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران به دنبال آن هستیم که ارزش شهدا و ایثارگران در همه حال باقی بماند و خدای نکرده دنیاگرایی این فرهنگ را کمرنگ نکند.

ابوالفتح زاده با اشاره به اینکه در آستانه ۲۲ اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید و روز ملی بزرگداشت شهدا قرار گرفته ایم، ادامه داد: ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی(ره)، عهد و پیمان می بندیم راه امام راحل و شهدای والامقام و ایثارگران عزیز را ادامه خواهیم داد.

کارشناس معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این همایش گفت: موسسه ای در این معاونت ایجاد می شود که در صورت موافقت ریاست بنیاد خدمت رسانی حقوقی آن آغاز خواهد شد که با هدف ارائه خدمات تخصصی سهل و سریع به جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد می شود و در آن ضمن بهره مندی از حضور وکلای ایثارگر، از کارشناسان حقوقی مجرب دیگر نیز استفاده خواهد شد.

مصطفی عبدالملکی از اصلاح دستورالعمل معاضدت قضایی در سال آینده خبر داد و افزود: آخرین اصلاح این دستورالعمل مربوط به سال ۱۳۹۲ است و بر همین اساس معاونت حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران درصدد برآمده تا با هدف ارتقای سطح خدمات دستورالعمل مزبور را مجدد مورد بازنگری قرار دهد.

وی به ایجاد کانون های داوری حقوقی ایثارگران در سطح استان ها اشاره و اظهار کرد: این کانون ها در برخی از استان ها ایجاد شده و در استان های باقی مانده هم به تدریج ایجاد خواهد شد تا پرونده های ایثارگران قبل از ارجاع به دادگستری، از طریق میانجی گری این کانون ها حل و فصل شود.

عبدالملکی اضافه کرد: در تفاهم با قوه قضائیه به دنبال اعطای مجوز داوری به ایثارگران متخصص هستیم تا در قالب دفاتر حقوقی تحت نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمات حقوقی مورد نیاز ایثارگران ارائه شود.

وی با قدردانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی به جهت طراحی و برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار، ابراز امیدواری کرد سال آینده، دوره بعدی این همایش نیز برگزار شود تا گام دیگری برای حل مشکلات حقوقی و قضایی ایثارگران استان برداشته شود.

در پایان این همایش از ۵۶ وکیل و کارشناس حقوقی همکارِ بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی تجلیل شد.