تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳

عسلویه- ایرنا- رضا محمدی فیلمنامه‌نویس و عضو هیات انتخاب فیلمنامه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان این که فیلم بیانیه نیست، گفت: فیلمنامه‌نویس باید خلاق باشد و نمی‌شود این را به او آموزش داد. باید ذوق هنری و خلاقیت داشته و به تکنیک‌ها مسلط باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به عسلویه، رضا محمدی روز سه‌شنبه در کارگاه آموزشی با عنوان فیلمنامه‌نویسی در دهکده ساحلی مقاومت(پازارگاد) با اشاره به بررسی ۶۵ فیلمنامه ارائه شده به هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: عمده مشکل ساختاری فیلمنامه‌های امسال به لحاظ تکنیک بود.

وی افزود: وقتی هدف داستان مشخص باشد خط داستان بر اساس آن تعیین می‌شود و برای شروع باید ساختار خطی را رعایت کنید.

محمدی گفت: هر فیلمنامه‌نویس ساختاری دارد و تکنیک آن را باید بلد باشیم. بیشتر فیلمنامه‌ها بر اساس ساختار منقطع بودند و استفاده بیجا از فلش‌بک‌ها فیلمنامه را دچار اشکالاتی می‌کند.

وی افزود: فلش‌بک در خیلی از موارد ضروری است اما باید بدانیم چند بار و در کجاها باید از آن استفاده کنیم.

این فیلمنامه‌نویس همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در فیلمنامه‌ها به چشم می‌خورد، نگاه خاطره‌نگاری بود تا درام‌نویسی.

محمدی ادامه داد: خیلی از فیلمنامه‌نویس‌ها در نگارش متن مشکلاتی دارند و ایده اولیه در طرح‌ها فقط دیده می‌شود. باید در ابتدا طرح کار و نقشه راه داستانی و هدف مشخص داستانی مشخص باشد و بر اساس آن پرورش داده و شخصیت‌های قهرمان و ضد قهرمان را تعیین کنیم. در این صورت می‌شود فیلمنامه را تکمیل کرد.

این فیلمنامه‌نویس ادامه داد: اگر کشمکش را در طول داستان ایجاد نکنیم روند داستان قطع می‌شود و این نقطه ضعف است و می‌تواند در همزادپنداری شخصیت‌ها و موقعیت داستان اشکال ایجاد کند.

وی افزود: فیلم بیانیه نیست و اتفاق‌ها و شخصیت‌ها باید ما را به این نتیجه برساند نه این که به ما بگوید.