هادی مقدم‌دوست: اقتباس، تبدیل یهویی متن به فیلمنامه یا رونویسی نیست

عسلویه- ایرنا- هادی مقدم‌دوست فیلمنامه‌نویس و کارگردان با بیان این که اقتباس، تبدیل کردن یهویی متن به فیلمنامه و رونویسی نیست، گفت: فیلم فنون تجزیه خود را دارد. می خواهید از متن و روایت قالبی دیگر بسازید، یعنی اقتباس گونه‌ای بازتولید و نیازمند مهندسی معکوس است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا اعزامی به عسلویه، هادی مقدم‌دوست روز سه‌شنبه در کارگاه آموزشی هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با عنوان شیوه اقتباس از کتاب در دهکده ساحلی مقاومت (پازارگاد) اظهار داشت: در اقتباس‌نویسی، قوس شخصیت‌ها مشخص می‌شود و شخصیت ارتقا می یابد و می‌فهمید که این فیلم درباره ارتقای مرتبه یک انسان است و بدین ترتیب زوایه دید اثر را می توانید بفهمید.

وی افزود: وقتی اقتباس‌ها از روی روایت‌ها نوشته می‌شود شکل داستانی فیلم خیلی عوض می‌شود و نمی توانند حالت داستانی به آن بدهند.

کارگردان فیلم عطرآلود گفت: گاهی وقت‌ها می‌بینید که فیلم تکه تکه است و اگر بخواهند خیلی مرتب کنند بر اساس زمان و نه قصه فیلم را مرتب می‌کنند. در اینجا دیگر داستان بیوگرافیک می‌شود و تاثیر زیادی که می شود از داستان گرفت را ندارد و تک نگاری مرتب شده‌ی بر اساس تقویم زمانی است. راه حل، انتخاب شخصیت، قرار دادن در موقعیت و انتخاب سر داستان است.

مقدم‌دوست اظهار داشت: در صورتی که شخصیت‌ها بر اساس زمان مرتب شوند دیگر آن تاثیر خود را در فیلم نخواهند داشت.

این کارگردان سینما گفت: شما می‌توانید قصه را بر اساس روند تغییر شخصیت‌ها مرتب کنید وقتی درون مایه‌ای دارید که یک تغییر را ترسیم می‌کنید و روی آن متمرکز می‌شوید.

کارگردان هیهات می‌گوید: این روشی است که در آن یهویی وارد دل اقتباس نمی‌شوید. این روش، روشی نیست که باعث ضرر، زیان و یا اتلاف وقت شود بلکه باعث بهره‌وری شده و می‌توانید ریزترین جزئیات داستان را پیدا کنید.

وی افزود: اقتباس، رونویسی نیست. پیاده کردن متنی روی کتاب به عنوان فیلمنامه نیست بلکه برداشتن داستان از داخل چیزی است که بشود آن را تعریف کرد و ارزش تعریف کردن داشته باشد چرا که ارزش تعریف کردن داشته که در قالب کتاب ارایه شده است.

مقدم دوست اظهار داشت: به عنوان سینماگر باید خود را به مدل اقتباس داستان سینمایی نزدیک کنید که اسم آن فیلمنامه می‌شود که برای فیلم و سینماست. داستانی که برای سینما تعریف می‌شود.

وی افزود: خلاصه کردن کتاب مفید است اما روشی درست برای اقتباس نیست. کار را بر اساس تجزیه بگذارید که مرتب و طبقه‌بندی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha