سنندج- ایرنا- اهل تسنن کردستان نیمه شعبان را به نام شب برات می‌شناسند، شبی که همانند شب‌های قدر برایشان ارزش دارد و شیعیان این استان، سالروز ولادت آخرین منجی جهان را جشن می‌گیرند، عیدی که زمین به مستضعفان به ارث می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شعبان که به نیمه می‌رسد و قرص ماه در آسمان کامل می شود، همه دلها هوایی انتظاری می شوند که با پایانش، بیابان خشک و تاریک دنیا را پر از نور و امید می کند.

وقتی نیمه شعبان می رسد، گل‌واژه‌های "انتظار"، "ظهور"، "قسط و عدل" به شکوفه می‌نشیند؛ نیمه شعبان، عید منتظران وراثت زمین برای مستضعفان و شکست سلطه جباران است که چراغ شوق را در دل مسلمانان روشن می‌کند و امید را به محرومان هدیه می دهد.

رسم است که خانه ها در آستانه بهار خانه تکانی و نو و تمیز می شود و دلها با بخشش یکدیگر عید دیدنی را انتظار می کشند ولی سالها از انتظار برای آمدن آخرین بهار دنیا می‌گذرد و انگار هنوز دلها برای آمدنش آماده نیست.

در تقویم انتظار، همه فصل ها از عطر بهاری صاحب الزمان (عج) متبرک است و امسال که این جشن در آستانه نوروز و سال نو قرار گرفته است، می‌توان گفت که نوروز منتظران روزی است که از شب نیمه شعبان آغاز می شود.

خورشید نیمه شعبان

آخرین وصی پیامبر خدا(ص)، دوازدهمین امام شیعه و چهاردهمین معصوم از خاندان رسالت، حضرت مهدی(عج) در سپیده دم نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود.

با تولد آخرین امام شیعیان، انتظار تحقق مژده‌ای که پیامبر خدا(ص) و امامان(ع) از ۲ قرن پیشتر داده بودند، سر آمد و گام او زمین را برکت بخشید.

نام آن حضرت، نام پیامبر(ص) و کنیه او کنیه رسول خداست.

پدرش امام حسن عسکری(ع) و مادرش نرجس خاتون است که نام اصلی وی ملیکه، دختر یشوعا فرزند قیصر روم بود.

زمینه‌های غیبت

از آنجا که حکومت های ستمگر، طبق وعده روایات، زوال قدرت خود را در حکومت این مولود خجسته می دیدند و می دانستند که از نسل امام عسکری(ع) خواهد بود، پیوسته آن حضرت را زیر نظر داشتند، امام یازدهم نیز تولد این فرزند را از مردم کتمان می کرد تا دستگاه خلافت به وجود او پی نبرد.

امام زمان(ع) پنج ساله بود که پدرش امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسید؛ حضرت بر جنازه مطهر پدر نماز خواند و چون مأموران از وجود او با خبر شدند، در تعقیب آن امام همام به منزل امام هجوم آوردند ولی حضرت در یکی از سرداب های خانه از چشم ها ناپدید شد و هر چه گشتند، ایشان را نیافتند و رابطه آشکار مردم با حضرت مهدی(ع) قطع شد و دوران غیبت فرا رسید.

غیبت صغری و کبری

امام عصر(ع) از آن زمان تا سال ۳۲۹ هجری، به مدت ۶۹ سال (که دوره غیبت صغری نامیده می شود) از طریق چهار نماینده خاص، با مردم رابطه داشت و نامه ها، نیازهاو سؤال های آنان از طریق این نواب خاص به حضرت می رسید و پاسخ آن دریافت می شد.

نایب های ویژه او که در چهار نسل پیاپی واسطه میان امام و امت بودند، عبارتند از عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سیمُری.

با مرگ چهارمین سفیر خاص امام عصر(عج) در سال ۳۲۹ دوران غیبت کبری آغاز شد که تاکنون ادامه دارد.

حضرت مهدی(ع) هم اکنون از دیده ها پنهان است و ما در عصر غیبت بسر می بریم؛ شوق دیدار آخرین ذخیره الهی در زمین، در همه دل ها وجود دارد و همه، در انتظار پایان دوره غیبت و فرارسیدن عصر ظهور هستند.

شب براتی برابر با شب‌های قدر

نیمه شعبان در نزد اهل سنت کردستان به نام شب برات و عید برات شناخته می شود، خانه‌ها و خیابانها چراغانی و شبها به عبادت در مساجد و اقامه نماز برات می گذرد.

کردها عقیده دارند که در شب برات، روزی بندگان تقسیم می شود و برای افزایش روزی، دعا می‌کنند.

اهل سنت کردستان شب برات را آغازی برای آمادگی مسلمین برای ورود به ماه مبارک رمضان می‌دانند و به همین مناسبت قبل از نیمه شعبان خانه‌ها و محل کسب و کار خود را تمیز می کنند.

در روستای سراب قامیش تعدادی از خانواده‌ها چند روز مانده به نیمه شعبان، جشن می‌گیرند، سفره داری کرده و با غذای گرم از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

دبیر ائمه جمعه استان کردستان گفت: در منطقه کردستان در نیمه شعبان و حدفاصل نماز مغرب و عشا در بیشتر مساجد مراسم خاص این شب اجرا می شود.

ماوستا احسن آداک افزود: قرائت سه بار سوره یاسین از جمله آیین‌های این شب است و هر بار به نیتی این سوره خوانده و خواسته ای از خداوند طلب می شود.

وی گفت: روزهای مبارک شعبان و لحظات مبارک شعبانیه برای مسلمانان سرنوشت ساز است و هرآنچه که خیر و برکت الهی وجود دارد در نیمه شعبان با استناد به احادیث شریف پیامبر اکرم (ص)، تعیین اجل، پر برکت شدن عمر و تعیین رزق و روزی هر فردی در طول یک سال توسط خداوند مقدر می شود.

نیمه شعبان سند آزادسازی اهل ایمان از آتش جهنم

امام جمعه دهگلان گفت: براساس روایات مشهور در نیمه دوم شعبان، یک شب به عنوان شب برات یا برائت است که این شب، یک شب تعیین کننده و به عنوان سند آزاد سازی اهل ایمان و مسلمانان از آتش جهنم است.

ماموستا عبدالسلام محمدی با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، ماه خدا است، افزود: ماه شعبان ماه توبه انابه و بازگشت و گرفتن روزه های سنت و شب بیداری است و ماه ورود به ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن و رحمت الهی است.

وی گفت: در مناطق اهل سنت کردستان، این شب را اهل ایمان به طاعت و عبادت و انابه و بازگشت به سوی خدا سپری کرده و با خیرات و احسان و طاعت و عبادت خود را برای ماه مبارک رمضان که ماه نزول، برکت و قرآن است آماده می کنند.

جشن نیمه شعبان در مناطق شیعه‌نشین

در شهرهای بیجار، قروه، سریش‌آباد، دلبران و حسن آباد یاسوکند، عصر نیمه شعبان ایستگاه‌های صلواتی برپا می‌شود و با دود کردن اسفند به استقبال این شب می روند.

مساجد و حسینیه‌ها نیز مملو از جمعیت منتظری است که برای ظهور آخرین منجی دست به دعا می‌شوند و آمدن امام عصر(عج) را از درگاه الهی طلب می کنند.

خیلی ها هم این روز را روزه می گیرند و آن را نذر سلامتی آقایشان می‌کنند، آقایی که با آمدنش دنیا از رن و گرفتاری و ظلم رها خواهد شد.

عصر حضور

بیش از ۱۱ قرن از میلاد مهدی موعود(عج) می‌گذرد و بر اساس روایت، این غیبت از چشم ما انسانهاست و در عصر غیبت، جهان از وجود او بهره می برد، آن سان که از خورشید پشت ابر بهره مند می شود.

بر اساس آنچه که در روایات وعده داده شده، امام زمان(ع) ذخیره الهی برای گسترش قسط و عدالت در سراسر جهان است و وقتی آن حضرت ظهور کند، امنیت، عدالت، رونق اقتصادی، وفور نعمت های الهی در زمین، صلح و صفا و برادری و مساوات در سطح جهان برقرار خواهد شد.

عقیده به مهدویت و وجود یک نجات بخش در پایان عمر جهان، نه تنها در اسلام، بلکه در ادیان آسمانی دیگر هم مطرح است و همه به نحوی به یک "موعود" و منجی عقیده دارند و در انتظار یک مصلح جهانی بسر می برند.