قشم - ایرنا - دهیار جزیره لارک گفت: منابع، تاسیسات و زیرساخت‌ های گردشگری این جزیره زیبای خلیج فارس در نزدیکی تنگه راهبردی هرمز برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی آماده شده است.

محمد ماهیگیر کوهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: به‌ منظور میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به چهارمین جزیره بزرگ ایران پس از جزایر قشم، کیش و لاوان امکان پذیرش و اسکان روزانه ۸۵ گردشگر دریایی داخلی و خارجی در اقامتگاه های «کپری کمسرتکی»، «کلبه ای کمسرتکی» و بوم گردی های «بام لارک» و «بادگیر لارک» این جزیره زیبای خلیج فارس فراهم شده است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده به منظور میزبانی شایسته از گردشگران و مسافران نوروزی ورودی به جزیره لارک هنگام پذیرش و اسکان آنان در اقامتگاه ها و مراکز بوم گردی یادشده با انواع غذاهای سنتی و دریایی تازه از جمله «ماهی برشته یا کبابی»، «قلیه ماهی»، «هَواری ماهی»، «هَواری میگو» و «میگو دو پیازه» از آنها پذیرایی به عمل خواهد آمد.

دهیار جزیره لارک توضیح داد: استفاده از طبیعت بکر جزیره، استفاده از غذاهای سرتاسر سالم و ارگانیک که در محل بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی یا ماده نگه دارنده تولید و عرضه می شوند، لمس یک زندگی ساده و سنتی روستایی در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس، شرکت در فعالیت های روزانه روستا، رفت و آمد، همزیستی، همنشینی با جامعه محلی و خرید صنایع دستی از جمله فعالیت های است که گردشگران داخلی و خارجی ورودی به جزیره زیبای لارک می توانند در اقامتگاه های بوم گردی این جزیره تجربه کنند.

ماهیگری کوهی اضافه کرد: سفر به جزیره لارک از اسکله شهید ذاکری شهر قشم به جز روزهای یکشنبه در ۲ نوبت صبح ساعت هشت و بعدازظهر ساعت ۱۶ برقرار است.

به گزارش ایرنا، جزیره لارک از جزایر استان هرمزگان با مساحت حدود ۴۹ کیلومتر مربع چهارمین جزیره بزرگ ایران است که در جنوب شرقی جزیره قشم و جنوب غربی جزیره هرمز واقع شده است.

فاصله جزیره لارک با جزیره قشم ۱۶ کیلومتر، با بندرعباس ۳۱ کیلومتر، با جزیره هرمز ۲۲ کیلومتر و با جزیره هنگام ۵۱ کیلومتر است.

این جزیره از کوه های رنگارنگ تشکیل شده طول آن یازده کیلومتر و بزرگترین عرض آن هفت کیلومتر است و بلندترین نقطه آن تقریبا ۱۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

جزیره لارک از ۲ روستای «لارک کوهی» و «لارک شهری» تشکیل شده و مردم آن عموما گویش «کُمزاری» دارند و شغل اصلی ۹۰ درصد مردم صیادی و ۱۰ درصد فعالیت های گردشگری است.

در جزیره لارک آثار تاریخی و بناهای ارزشمندی مانند «قلعه پرتغالی ها»، «قبرستان تاریخی»، «مسجد لارک»، «فانوس دریایی مورانو» و «آب انبارهای» متعددی وجود دارد.

با توجه به موقعیت جزیره لارک دیدنی های طبیعی بی نظیری مانند «ساحل رنگین کمان»، «ساحل لاک پشت ها»، «ساحل تک درخت»، «ساحل و کمپ کپر نشین کم سرتکی»، «کوه کله قندی»، «رودخانه نمک»، «دره رنگین کمان» و چشم اندازهای طبیعی بکری وجود دارد.

در این جزیره پوشش گیاهی متنوعی مانند «نخل»، «کهور»، «شیریشک»، «کُنار» و نظایر آن وجود دارد.

وجود جانوران خشکی مانند «آهوهای زیبای جبیر»، «خرگوش» و «جوجه تیغی» که دیدن آن ها از فاصله نزدیک امر عادی است هر بیننده و گردشگری را به وجد می آورد.

جانوران دریایی در آب‌های اطراف جزیره لارک مانند انواع مختلف «ماهی ها» و «لاک پشت های پوزه عقابی» و تخم گذاری آنها از دیگر جاذبه های جزیره لارک محسوب می شود.

با توجه به قدمت و سابقه تاریخی زندگی در جزیره لارک آیین‌ها و سنت‌های منحصر به فردی مانند مراسم «زار»، «صید و توربافی گرگور»، «خوس دوزی»، «رقص شمشیر» و آیین‌های مذهبی نیز وجود دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.