کاشان - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: کاشت یک میلیارد درخت در دولت سیزدهم برنامه ریزی شده که سهم شهرستان کاشان از این تعداد، غرس ۲ میلیون درخت طی چهار سال است که برای تحق این مهم کاشت نهال دیم هدف گذاری شده است.

محمدمهدی شریفی روز یکشنبه در نشست خبری افزود:برای تامین آب مورد نیاز ۲ میلیون درخت، نیازمند ۲ میلیون متر مکعب آب هستیم که تامین این میزان آب غیرممکن است به همین دلیل سیاست ما کاشت گونه های دیم ازجمله بادام کوهی و پسته کوهی است،در حال حاضر ۳۷ هزار هکتار جنگل بادام کوهی در کاشان داریم.

وی اظهار کرد: بادام کوهی با شرایط اقلیم کاشان سازگار است و نیاز به آبیاری زیاد ندارد،اگر سال اول و دوم آبیاری شود ،دیگر نیازمند آب نیست ، در اطراف شهر چند محل ۱۰۰ هکتاری برای کاشت ۲ میلیون نهال پیش بینی شده و توصیه می کنیم دستگاه های مربوط و مردم کاشت درختان دیم را توسعه دهند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان بیان کرد:کاشت ۲ میلیون نهال طی چهار سال نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است و شرکت های صنعتی منطقه باید در این خصوص با اداره منابع طبیعی همکاری کنند.

شریفی گفت:اصل ۱۵ الی ۲۲ قانون هوای پاک، شرکت های صنعتی را ملزم کرده که ۲۵ درصد فضای خود را به فضای سبز اختصاص دهند و اگر شرکت های صنعتی این قانون را اجرا نکنند، امکان پیگیری حقوقی وجود دارد.

وی اظهار کرد:در بحث کاشت درختان سازمان های مردم نهاد،هلال احمر و همه آحاد مردم همکاری کنند ، از مهر سال آینده چهار سال فرصت برای اجرای این طرح داریم،هر هکتار جنگل ۶۸ تن گرد و غبار را می گیرد و هر درخت در طول سال ۲۱کیلوگرم اکسیژن تولید می کند،کاشت ۲میلیون درخت در کاشان سرانه فضای سبز این منطقه را چندین برابر می کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت:اگر تا پایان سال ۲۰۳۰ همه کشورها نتوانند میزان ترسیب و تولید کربن را متعادل کنند تنبیه می شوند ، امروز ایران از نظر تولید کربن رتبه هفتم و به لحاظ ترسیب کربن رتبه چهل و دوم دنیا را دارد.

ترسیب کربن به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین گفته می‌شود. حدود ۶۰% گرمای زمین بخاطر دی اکسید کربن است و اگر این گاز کنترل یا کم شود تا ۷۰% اثر گازهای گلخانه‌ای بر کره زمین کاهش پیدا می کند.

شریفی افزود: در بحث معدن سبز با چهار معدن شهاب سنگ،امید خرم دشت،شن و ماسه سیدیان و دومیر سادیان مرق برای کاشت ۲۰۰ هکتار گونه بادام کوهی تفاهم نامه منعقد کردیم و هر سال با پنج معدن دیگر تفاهم نامه منعقد می کنیم ، این امر مخاطرات آلایندگی هوا معادن را کاهش می دهد.

وی اظهار کرد: کاشت گیاهان دارویی در دستور کار اداره منابع طبیعی کاشان قرار دارد،گونه کَوَر یا گل مار یک گیاه دارویی است که میوه سبز رنگی داشته که ارزش درمانی و اقتصادی بالایی داشته و گونه دیم است که نیازمند به آب نیست.

شریفی گفت: میوه این گیاه ،خواص دارویی برای درمان کبد است و در سال آینده توسعه کشت گیاه دارویی کَوَر را هدف گذاری کرده ایم و به متقاضیان برای کاشت این گونه گیاهی زمین واگذار می کنیم.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.