دماوند - ایرنا - فرمانده انتظامی دماوند از والدین و خانواده‌ها خواست هشدارهای پلیس را در خصوص حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری جدی بگیرند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ فاضلی با بیان اینکه خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری نقش مهمی ایفا می‌کنند گفت: هر گونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آرامش روحی و روانی و سلامت جسمی مردم از اولویت‌های پلیس است، بیان کرد: چنانچه فردی بخواهد به حقوق مردم تعدی کرده و با ایجاد بی نظمی در جامعه آرامش مردم را به هم بزند پلیس با قاطعیت با عاملان با هماهنگی قضایی برخورد خواهد کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان دماوند تاکید کرد: فرزندانتان را از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی حتی در مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف منع کنید.

فاضلی گفت: به شهروندان عزیز توصیه می‌شود خاموش کننده‌های دستی را در منزل و محل کار و در خودرو به صورت آماده و در دسترس داشته باشند تا در صورت نیاز بتوانند از آنها استفاده کنند.

سرهنگ فاضلی تصریح کرد: اولویت اول ما در چهارشنبه آخر سال، پیشگیری از جرائم است و در این ارتباط پلیس به هیچ وجه با شادی و نشاط مردم مخالف نیست بلکه در کنار مردم و با مردم و برای مردم است اما چنانچه برخی افراد معدود هنجار شکن قصد سد معبر و مزاحمت هایی برای شهروندان داشته باشند با هماهنگی مقام قضائی به‌طور قاطع با آنان برخورد خواهد شد.

چهارشنبه سوری ضد محیط زیستی‌ترین شب سال است

نقی میرزاکریمی رئیس اداره و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند گفت: هر ساله در شب چهارشنبه آخر سال با آتش سوزی های گسترده و استفاده از ترقه و ایجاد ترافیک های سنگین و سایر اقداماتی که در آئین های سنتی جایگاهی نداشته اند ضد محیط زیستی ترین شب سال کشور را رقم می زنیم.

وی ادامه داد: در آستانه استقبال از بهار با ایجاد آلودگی های هوا، صوتی، آب های سطحی و خاک آسیب های جدی به محیط زیست شهری وارد می شود که علاوه بر آسیب های پوستی، تنفسی، ایجاد سر درد و سرگیجه و دلهره و اضطراب برای سایرین به حیات وحش شهری مانند پرندگان نیز آسیب جدی وارد می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند در خاتمه از شهرداران و دهیاران خواست تا پسماند های قابل اشتعال در دسترس را قبل از غروب آفتاب جمع آوری کرده و اتاق اصناف با نظارت بر لاستیک فروشی‌ها و آپاراتی ها از تحویل لاستیک و تیوپ فرسوده به افراد جهت استفاده در چهارشنبه سوری خودداری کنند و از والدین خواهشمندیم تا با کنترل فرزندان خود و مشارکت و فرهنگ سازی در زمینه کاهش آسیب‌های چهارشنبه سوری همکاری لازم را داشته باشند.

هشدارهای آتش‌نشانی دماوند برای چهارشنبه آخر سال

با آموزش‌های ایمنی و هشدارهای لازم به شهروندان چهارشنبه سوری بدون حادثه تلخی را سپری کنیم ابوطالب عرب نوکنده رئیس اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر دماوند با اشاره به کمپین "نه به رفتارهای پرخطر در چهارشنبه سوری" اظهار داشت: با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و همکاری شهروندان می‌توان آمار حریق و حوادث در چهارشنبه آخر سال را به عدد صفر نزدیک کرد.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی دماوند از اوایل سال ۱۴۰۱ فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد رفتارهای پرخطر چهارشنبه سوری را آغاز کرده، خواستار نظارت بیشتر والدین بر رفتارهای فرزندان در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال شد.

رئیس اداره آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر دماوند گفت: نوجوانان و کودکان اطلاعات کافی از عواقب رفتارهای پرخطر ندارند و لازم است والدین آنها را از عواقب این رفتارها که گاهی جبران ناپذیر است، آگاه کنند.

عرب نوکنده با تاکید براینکه هرگونه ساخت، نگهداری و فروش مواد محترقه ممنوع است، تصریح کرد: به خاطر ممنوعیت خرید و فروش این مواد محترقه، فروشندگان یا خریداران آن‌ها را در جاهایی پنهان می‌کند که گرم است و رطوبت دارد، یا ممکن است به خاطر ترکیباتی که دارند خود به خود منفجر شوند.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت مواجه به حوادث احتمالی باید به سرعت با ۱۲۵ تماس بگیرند.