مشهد- ایرنا- سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر حفاظت فردی و اقدامات پیشگیرانه در چهارشنبه آخر سال گفت: موثرترین و مناسب‌ترین اقدام برای متوقف کردن روند سوختگی، شست و شوی محل با آب است.

محمد علیشاهی سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت حادثه آتش سوزی نخستین اقدام تماس با آتش نشانی و اورژانس ۱۱۵ است، سپس هرچه سریعتر باید مصدوم را از محل حادثه دور و با احتیاط روند سوختگی را متوقف کنید.

وی ادامه داد: فردی که دچار حریق و سوختگی شده را از دویدن باز دارید، زیرا سبب شعله ور شدن بیشتر آتش می‌شود.

علیشاهی شست و شوی محل سوختگی با آب سرد و تمیز حداقل به مدت ۱۰ دقیقه، خارج کردن انگشتر، النگو، کمربند، لباس های سوخته و وسایل فشارنده و تنگ، پوشاندن محل سوختگی با کمک یک پانسمان و یا یک پارچه تمیز، عدم استفاده از خمیردندان، سیب زمینی، رنده شده و روغن برای تسکین درد و بهبودی را از دیگر توصیه ها در مواجهه با حوادث سوختگی عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: توصیه می شود در هنگام سوختگی چشم ها با مواد شیمیایی و آلودگی چشمی به مدت طولانی چشم خود را با آب بشویید، هرگز برای تسکین درد یا خروج جسم خارجی چشم ها را مالش ندهید و از استفاده خودسرانه از قطره ها و پمادهای چشمی پرهیز کنید و بیمار را در اسرع وقت برای درمان به مراکز تخصصی چشم ارجاع دهید.

مسوول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در بحث پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری متاسفانه علی رغم اینکه هرسال مسایل پیشگیری و هشدارها اطلاع رسانی می شود اما بازهم با حوادث ناراحت کننده ای مانند قطع عضو، سوختگی، از دست دادن چشم و انفجار در منازل و موارد دیگر در چهارشنبه پایان سال مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه حوادث چهارشنبه سوری در سال ۱۳۹۹ با شیوع کرونا و کاهش ترددها کاهش چشمگیری داشت، افزود: پارسال ۲۳ مصدوم در استان خراسان رضوی ناشی از حوادث چهارشنبه سوری گزارش شد  که ۲۰ نفر از مصدومان به بیمارستانهای امام رضا(ع)، شهید هاشمی نژاد، طالقانی و خاتم الانبیا مشهد منتقل شدند.

علیشاهی نسبت به استفاده از محل های ایمن و تعیین شده توسط شهرداری برای روشن کردن آتش، نریختن بنزین و نفت روی آتش، خودداری از روشن کردن آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق، ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ ها ی عمومی تاکید کرد.

سه کودک و نوجوان در نیشابور دچار سوختگی شدند

کارشناس روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: تاکنون سه کودک و نوجوان در سنین پنج، هشت و ۱۶ ساله در نیشابور به سبب حوادث آتش سوزی چهارشنبه آخر سال دچار سوختگی شدند.
ابراهیم انصاریان افزود: پسر پنج ساله بر اثر آتش سوزی با بنزین دچار سوختگی از ناحیه پا شده است که توسط اورژانس ۱۱۵ به بخش اورژانس بیمارستان حکیم نیشابور منتقل شد و تحت مراقبت و درمان قرار دارد.

وی ادامه داد: در حادثه دیگر پسر هشت ساله بر اثر آتش سوزی دچار سوختگی از ناحیه صورت شد.

انصاریان گفت: همچنین نوجوان ۱۶ ساله بر اثر انفجار مواد آتش زا در دستش دچار مصدومیت و سوختگی شد.