به گزارش خبرنگار ایرنا، غرب مازندران با جلوه بینظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقهای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبتها میزبان میلیون ها مسافران بوده و سالها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه میکند اما هنوز به درخواست ارتقای زیرساختهای آن از جمله محورهای ارتباطی پاسخی داده نشده است.
به تاکید مسوولان غرب مازندران، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت اهالی افزون بر یک میلیون نفری منطقه تعریف شده است، تامین و تقویت زیرساخت های منطقه با هدف پاسخگویی به جمیعت شناور این منطقه نگاه دولت و مجلس را می طلبد.
شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران با بیش از یک میلیون جمعیت سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.
به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از تاریخ ۱۶ اسفند سال گذشته تا ۶ فروردین امسال را ۱۰ میلیون نفر شب اقامت مسافران نوروزی در اقامتگاههای این استان ثبت شد که بنا به استناد این آمار همچنان مناطق غرب استان بیشترین حجم حضور مسافران نوروزی را به خود اختصاص داده که تراکم مسافر در آن مناطق به بروز ترافیک سنگین منجر شده است.
شماری از مسافران و اهالی غرب مازندران در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا، ازدحام ترافیک یکی از چالش های اساسی شهرستان های این منطقه برشمردند و گفتند : زیرساختهای این منطقه طی چهار دهه گذشته به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه میدهد توسعه نیافته و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.
یک مسافر تهرانی در مجتمع تفریحی و گردشگری سیترای نوشهر که خودش را میثم قاسیمان به خبرنگار ایرنا معرفی کرد و گفت : به خاطر جاذبه های کم نظیر طبیعی و نزدیکی منطقه با تهران، بیش از سه دهه به شهرستان های غرب مازندران سفر می کنم و همچنان ترافیک سرسام آور این مناطق برطرف نشده است.
قاسمیان ادامه داد : برنامه ریزان باید برای مساله بغرنج شهرستان های گردشگرپذیر چالوس تا رامسر تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند و اگر این روند ادامه داشته باشد به طور قطع در آینده نزدیک این مساله ساده امروز به یک مساله بحرانی تبدیل می شود.
وی خاطرنشان کرد : بر اساس مشاهدات خودم که هر ساله به این منطقه سفر می کنم جمعیت مسافران و گردشگران غرب مازندران سال به سال افزایش می یابد و خدمات دهی به جمعیت مسافران نیازمند مدیریت و برنامه ریزی اصولی است.
زهرا صفری دهکردی مسافری از استان چهارمحال و بختیاری که به چالوس سفر کرده ترافیک محور کندوان و ورودی چالوس را خسته کننده توصیف کرد و گفت : تلاش مسوولان منطقه برای برطرف کردن این مشکل باید تلاش مضاعف داشته باشند چرا که هموطنان دیگر مناطق کشور علاقه مندند هر ساله به این منطقه سفر کنند.
وی اظهارداشت : از شهر چالوس تا رامسر کمربندی وجود ندارد لذا جاده های شهری این مناطق کشش حجم زیاد خودروهای مسافران را ندارد و همین مساله مشکلات روحی و روانی نیز برای آنان بوجود می آورد.
این مسافر چهار محالی تصریح کرد : جنگل و دریا و کوه در این مناطق دارای جذابیت بی نظیری است که مسوولان امر باید برای معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی این به مسافران برنامه ریزی اصولی مستمر داشته باشند و مشکلات فرارو را بتدریج برطرف کنند.
یکی از شهروند کلارآبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این طرح ملی نیاز ضروری این منطقه گردشگری بوده اما در ادوار گذشته به این نیاز اساسی اهالی پاسخ داده نشده است.
رضا خدایی اظهارداشت: حل معضل بغرنج ترافیک در غرب مازندران با بهره برداری این آزاد راه میسر است و همه اهالی امیدوارند تا هرچه زودتر این طرح با توجه ویژه دولت سیزدهم و مسوولان امر کشوری و استانی به اتمام برسد.
وی خاطرنشان کرد : غرب مازندران سالانه به میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی خدمات می دهد در حالی که از دولت های گذشته هیج وقت به زیرساختهای آن از جمله حمل و نقل توجه نکردند یعنی با امکانات محلی دارد خدمات ملی می دهد.
وی اضافه کرد : معضل ترافیک در ایام تعطیلات و فصل تابستان در این مناطق سرسام آور می شود به طوری که در برخی از موارد از رفتن خودروی خود به بازار منصرف می شویم.
یک فرهنگی بازنشسته تنکابنی هم به ایرنا گفت : معضل ترافیک در غرب مازندران جانفرسا شده و روح و روان این منطقه گردشگری را آزار می دهد و این چالش در کنار دیگر کمبودهای زیرساختی نیز زندگی رومره اهالی را تحت تاثیر قرار داده است، اهالی از مسوولان می خواهند نگرانی ها و نیازهای اساسی منطقه را برطرف کنند که خواسته ای بحق است.
موسی محمودپور تصریح کرد: مدیران مرکز مازندران هم نسبت به حل مشکلات دیرینه این منطقه غربی استان توجه بیشتری کنند چرا که استاندار مازندران نسبت به حل مشکلات این منطقه بسیار تلاش دارد و امید که ما شاهد حل معضلات زیرساختی این منطقه در این دولت باشیم.
نکته مهم این که میلیون ها مسافر و گردشگر چند روز قبل از فرارسیدن عید نوروز سفرشان را به مناطق غرب مازندران آغاز کردند این در حالی است که بسیاری از اهالی پایتخت نیز در این دیار ویلای شخصی دارند به عبارتی سکونت دایمی دارند.
استاندار مازندران ماه جاری در سفر شهرستانی به غرب مازندران در همین ارتباط گفت: زیرساختهای این استان طی این سالها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه میدهد توسعه پیدا نکرده است و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.
کارشناسان امر با اشاره به ضعفِ زیرساخت های استان و فاصله داشتن آن با وضعیت مطلوب به ویژه در بخش جاده ای، فعال کردن خط ریلی و اتصال و امتداد آزادراه تهران شمال به رامسر را اولویت منطقه برای کاهش چالش ترافیکی این منطقه برشمردند.
آنان تاکید دارند برای تعدیل چالش ترافیکی اولویت مسوولان امر باید توسعه آزادراه تهران شمال و امتداد آن تا شهرستان رامسر در غربیترین نقطه استان است باشد چرا که با اجرایی و عملیاتی شدن این طرح گشایش بزرگی در منطقه خواهد بود.
برخی از کارشناسان حوزه راه معتقدند برای برون رفت از وضعیت ترافیک استان باید خط ریلی در منطقه فعال شود، زیرساختی که در تمامی شهرهای گردشگرپذیر دنیا مرسوم است.
در غرب استان، عدم توسعه جاده ای و در پی آن ترافیک سنگین این منطقه از چالشهای اساسی اهالی منطقه است و مردم بومی و مسافران از این نظر با دشواری های زیادی مواجه هستند و این درحالیست که مردم مناطق بومی در این مدت فشار روانی زیادی را تحمل می کنند که تدام آن پیامدهای روانی و اجتماعی بالایی دارد.
در این پیوند، استاندار مازندران گفت : برای باز کردن گره های کور ترافیکی در مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران دولت با جدیت به دنبال اجرای طرح ملی آزادراه چالوس - رامسر است.
دولت مردمی سیزدهم همچنین برای این پروژه مهم زیرساختی آزادراه چالوس - رامسر در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری در نظر گرفت تا اهالی منطقه طعم شیرین تصمیم جهادی را بچشند و روز به روز به حل مشکلات عدیده ای این منطقه امیدوارتر شوند.
سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امروز به خاطر فراهم نبودن زیرساخت ها در شبکه های ارتباطی غرب مازندران و حضور چشمگیر مسافران و گردشگران، شرمنده این مردم هستیم و بنابراین ساخت این آزادراه در ادامه آزاد راه تهران - شمال در دستور کار دولت جهادی است.
استاندار مازندران تصریح کرد : افزون بر اجرایی کردن طرح ملی آزاد راه چالوس - رامسر در سال آینده، ساخت راه ساحلی هم برای روان سازی ترافیک در این خطه گردشگری غرب مازندران مدنظر است.
هیات دولت به منظور تسریع درآغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه آزادراه چالوس -رامسر با صدور مجوز به وزارت راه برای انعقاد قرارداد موافقت کرد که خبری مسرت بخش است، این پروژه نیاز اساسی منطقه و ادامه و تکمیل آزادراه تهران- شمال بوده که مشکل بارترافیکی را از دوش غرب مازندران برمی دارد.
آزاد راه چالوس - رامسر در مسیر کناره ۹۲ کیلومتر طول دارد که غرب مازندران با اجرای این طرح ملی برای همیشه با معضل مهم ترافیک در این منطقه گردشگرپذیر کشور خداحافظی خواهد کرد.
این در حالی است که تقویت زیرساخت های مناطق غرب مازندران در دولت سیزدهم نشان از عزم و اراده مسوولان ملی و استانی برای جبران عقب ماندگی های این منطقه دارد که اهالی غرب مازندران می گویند همچنان در انتظار نشسته ایم تا هر چه زودتر آیین بهره برداری آزاد راه چالوس - رامسر را با حضور رییس جمهور محبوب مردمی دولت سیزدهم جشن بگیرم.
نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راههاست که پس از پیگیریهای انجام شده خوشبختانه برای کاهش این مشکل در غرب استان پروژه آزادراه چالوس-رامسر دارای ردیف اعتباری شد.
سید شمس الدین حسنیی تصریح کرد: این پروژه قرار است به صورت مشارکتی اجرا شود و با عنوان آزادراه مشارکتی چالوس-رامسر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ثبت شده است.
کارشناسان امر می گویند امروز یک سری اولویتها برای مازندران و به ویژه غرب استان وجود دارد که اگر به آنها بیشتر پرداخته شود بسیار خوب است، مانند همین پروژه آزادراه چالوس-رامسر که نیاز جدی منطقه محسوب میشود و حتی در بحث آب و فاضلاب این منطقه نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم که باید برای آن تدابیری اتخاذ شود.
این کارشناسان تاکید دارند طبق بررسی های صورت گرفته به طوری کلی توسعه زیرساختها در شمال کشور به ویژه غرب مازندران ضعیف است، این که گفته می شود توسعه زیرساختها ضعیف است یعنی جذب اعتبارات عمرانی پایین است که این چالش نیز باید برطرف شود.
لزوم کاهش بار ترافیکی منطقه
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آزادراه چالوس - رامسر را بزرگترین پروژه عمرانی کشور و مازندران دانست و گفت : این عزم دولت در ارتباط با این پروژه بزرگ عمرانی مازندران را باید جشن گرفت.
سیدشمس الدین حسینی اظهارداشت: احداث این آزاد راه غرب مازندران در واقع ادامه و تکمیل آزادراه تهران - شمال است که تردد بین غرب مازندران با شهرهای شرق استان گیلان را تسریع می کند.
وی کاهش بار ترافیکی را از مهمترین مزایای احداث این آزادراه برشمرد و اظهار امیدواری کرد این پروژه در دولت مردمی سیزدهم به اتمام برسد و اهالی منطقه و گردشگران نیز طعم شیرین بهره برداری آن را بچشند.
محمدرضا اورمزدی استاد دانشگاه های غرب مازندران با اشاره به این که جغرافیای طبیعی و تاریخی غرب مازندران موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی می شود، گفت : زیرساخت های این منطقه از جمله محورهای ارتباطی پاسخگوی نیاز جمعیت شناور میلیونی نیست.
وی اظهارداشت: غرب مازندران امروز با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می کند حل مشکلات زیرساختی این منطقه گردشگرپذیر نیازمند حمایت دولت و مجلس است.
وی ادامه داد : اقتصاد اصلی شهرستان های غرب مازندران از محل گردشگری تامین می شود بنابراین مسوولان این منطقه ضمن این که باید به تهیه نقشه راه گردشگری بیندیشند برای رفع این چالش های اساسی اقدام کنند.