کرمان - ایرنا - نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریتی که در کشور و در حوزه سیاست خارجی دنبال می‌شود، سال آینده افق‌های خوبی را پیش روی ملت ما باز می‌کند که یقینا در مباحث و گشایش‌های اقتصادی اثربخش خواهد بود.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی زاهدی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: جریان سیاست خارجی ما روی ریل قرار گرفته و ارتباط با کشور چین و ارتباطی که از طریق این کشور با کشورهای دیگر منطقه گرفته شده است، خودش را مثل دومینو در منطقه نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: این ارتباط موجب شده برخی کشورهای اروپایی که در اغتشاشات بد عمل کردند و سفرای آنها از عوامل اغتشاشات بودند، به خود بیایند، حتی کشورهای اتحادیه اروپایی که می خواستند سپاه را تحریم کنند، این کار را در دستور کار هم قرار ندادند.

آمریکا در خفا برای توافق برجام پیام می فرستد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمریکا در ظاهر و رسانه های خود از تمام شدن برجام حرف می زنند، اما در پنهان پیام های زیادی می دهد که بیایید هر چه زودتر توافق کنیم، لذا ظاهر و باطن و عمل آنها فرق دارد، که خود این نویدبخش است.

وی با اشاره به سفر دبیر شورای امنیت ملی به کشور امارات متحده عربی اظهار داشت: مقامات این کشور اظهار علاقه و ارادت شدید نشان داده اند و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و مصر هم اعلام کرده که به دنبال گسترش روابط هستیم و این علائم خوبی است.

زاهدی با اشاره به اقدامات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: این اقدامات ابعاد مختلفی دارد و آرامش به طیف های زیادی از جامعه اعطا می کند و اعطای تسهیلات فرزند آوری به خانواده ها و افزایش حقوق سربازان مجرد و متاهل تصمیمات و اقدامات خوبی است که در این راستا انجام شد.

برخورد با تخلف در مولدسازی

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بحث های مولدسازی تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده است، روزهای اول اعلام شد، که اختیار تام به افراد داده شده اما مصوب شد تا اگر خلافی انجام شود، با آن برخورد شود که خود این مسئله کنترل کننده است.

وی با اشاره به تصویب ۲۰ درصد افزایش حقوق کارمندان تصریح کرد: شاید برخی اعتراض داشتند، اما با توجه محاسبه پلکانی مالیات، کسانی که حقوق بیشتری می گیرند، باید مالیات بیشتری هم بپردازند، زیرا این امر موجب برقراری عدالت می شود.

وی گفت: همچنین دولت سقف مالیاتی را برای کمک به حقوق بگیران تا ۱۰ میلیون تومان تعیین کرده که به دولت اجازه دادیم در کنار یارانه نقدی طرح کالا برگ را انجام دهد.

کاهش هفت درصدی مالیات تولید

زاهدی افزود: برخی با درآمد بالا معافیت های مالیاتی داشتند، افراد با درآمد بالا، صاحبان خانه ها و خودرو های لوکس در ردیف های مشمول مالیات قرار گرفتند، اما از سوی دیگر هفت درصد مالیات واحدهای تولیدی را کاهش دادیم تا تولید آسیب نبیند و کاهش مالیات های کسب و کار نیز مصوب شده است.

وی گفت: به جانبازان تنگدست بالای ۲۵ درصد که شغل ندارند ۶ میلیون تومان و جانبازان زیر ۲۵ درصد تا پنج میلیون کمک می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سرانه گازرسانی به مناطق سخت گذر چهار برابر شده و ۹۸ درصد جمعیت شهرهای کرمان و راور زیر پوشش گاز هستند.

درآمد شرکت های دولتی و خصولتی شفاف سازی می شود

وی افزود: شرکت های بزرگی دولتی و خصوصی، پنهان کاری در حوزه درآمدی و هزینه ای و مسئولیت های اجتماعی داشته و دارند که ما وضع قانون شفاف سازی را دنبال می کنیم و مجلس هم شفافیت حقوق و مزایا را در دستور کار قرار داده است.

زاهدی با اشاره به صدور مجوز برای تاخیر ۲ سال سن بازنشستگی بیان کرد: این تاخیر ضمن اینکه به کارمند کمک می کند، به دستگاه های اجرایی نیز که به نیرو نیاز دارند کمک می شود، به طور مثال ما ۱۸۰ هزار معلم کمبود داریم و با تاخیر بازنشستگی، فرصت برای ادامه کار معلمان و جایگزینی نیروهای جدید فراهم می شود.

وی گفت: بیمه رایگان برای سه دهک پایین جامعه باید اتفاق بیفتد و در کنار آن معافیت وارداتی به آمبولانس و خودروهای امدادی هم به بخش دولتی و هم به خصوصی داده شود و معافیت ها و تخفیفات مالیاتی برای تبلیغات در نشریات نیز اعمال می شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید و حمایت از شرکت های دانش بنیان افزود: با تصویب این قانون امیدواریم تا شرکت های دانش بنیان به سرعت رو به افزایش بگذارند و جوانان فارغ تحصیل دانشگاه جذب این شرکت ها شوند.

افزایش استقلال بانک مرکزی

زاهدی با اشاره به تغییرات در قانون بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی با این قانون استقلال بیشتری پیدا کرد، ضمن اینکه باعث شد تا کارهای اشتباه قبلی انجام نشود، مثلا برخی از بانک ها بیش از ۱۰ برابر وامی که باید به مردم می دادند، به شرکت های اقماری خود داده ند، اما بانک مرکزی اختیار لازم را برای برخورد را نداشت، اما مجلس با وضع قانون اختیار را داد.

وی خاطر نشان کرد: در اعطای مجوز کسب و کار گاهی اوقات امضاهای طلایی باید باشد که درست نیست و با تصویب قانون همه چیز شفاف می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جهش تولید مسکن قانون مترقی است، اما دولت هنوز آن را به طور کامل اجرا نکرده لذا در برخی استان ها مانند کرمان هنوز مشکلاتی وجود دارد، امیدواریم با تسهیلاتی که برای دولت در نظر گرفتیم، مشکل مسکن حل شود.

اجرای قانون رتبه بندی معلمان با مشکلاتی همراه بود

وی با اشاره به اینکه قانون رتبه بندی فرهنگیان از مجلس دهم آغاز شده است گفت: در مجلس فعلی این قانون ابلاغ و اجرا شد، هر چند دولت در اجرا اشکالاتی داشت و امکان رتبه بندی ‌۸۰۰ هزار نفر در ۶ ماه وجود نداشت، که باید آموزش و پرورش ظرف یک سال به اعتراضات رسیدگی کند.

زاهدی با بیان اینکه ساماندهی مدارس غیرانتفاعی هر چه زودتر انجام شود تاکید کرد: در بسیاری از این مدارس از کارکنان و معلمان به نوعی بیگاری می کشند و مصوبات لازم برای ساماندهی در نظر گرفته شده که در ابتدای سال جدید در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به تصویب قانون مدیریت داده و اطلاعات بیان کرد: یکی از مشکلات ایران این بود که به صورت یکپارچه به داده ها و اطلاعات متمرکز و هوشمند دسترسی نداریم که با پیگیری‌های انجام شده این سامانه برای دستگاه های اجرایی در حال طراحی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مشکلات کرمان کمبود آب است که با رایزنی ها توانستیم موافقت انتقال آب خلیج فارس به کرمان را بگیریم که پروژه آغاز و بخشی از آن اجرا شده است.

وی افزود: تعداد زیادی از روستاهای کرمان مشکل آب و آبرسانی دارند که در برنامه آبرسانی قرار گاه امام حسن مجتبی (ع) نبود که با پیگیری‌ها توانستیم آبرسانی برای روستاهای فاقد آب را در سال آینده برنامه ریزی کنیم.

زاهدی با اشاره به اینکه در شهرستان کرمان کارهای زیربنایی زیادی انجام شده است، تصریح کرد: پنج سال گذشته نرخ خودکشی در راور از نظر جمعیت بالاترین بود اما اکنون خودکشی در این شهرستان تقریبا به صفر رسیده، زیرا با احداث کارخانه فولاد در راور و بکارگیری جوانان امید در بین مردم رشد کرده است و ۸۰۰ جوان در حال حاضر در کارخانه فولاد مشغول به کار هستند و طرح گسترش این کارخانه نیز برنامه ریزی شده است.

وی اظهار داشت: پهنه های معدنی زیادی در منطقه راور وجود دارد که قابل استفاده نیستند که برای آزاد کردن آنها مذاکراتی با انرژی اتمی و محیط زیست انجام شده است.

سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در پتروشیمی فجر کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه گذار جدید طرح پتروشمی فجر کرمان حاضر است که ۲ میلیارد دلار برای پروژه پتروشیمی کرمان هزینه کند که از استاندار می خواهیم همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد و در بحث پتروشیمی کرمان، تصمیم داریم تا صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز ایجاد شود.

وی با اشاره به طرح ساخت پالایشگاه پلاسمای خون در کرمان گفت: ساخت پالایشگاه پلاسمای خون چند سال قبل کلنگ زنی شده است که برای سرمایه گذار مشکلاتی بوجود آمد، اما اکنون سرمایه گذار پای کار آمده و اگر مشکل زمین طرح حل شود، ظرف یک سال فاز اول طرح به اتمام می رسد.

زاهدی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات خواب گاه های دانشجویی بیان کرد: مجوز فروش پنج هزار میلیارد تومان اوراق برای ساخت و تامین تجهیزات خوابگاه های دانشجویی صادر شده است.

وی تصریح کرد: دولت باید در زمینه کمک به دانشگاه فرهنگیان بازنگری جدی انجام دهد تا هیات علمی، ساختمان و خوابگاه برای آن تامین کنیم و فعلا مقرر شده بخشی از امکانات دانشگاه پیام نور مثل ساختمان های بلا استفاده در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بکارگیری نیروهای خارج از استانداری و فرمانداری ها بیان کرد: نیروهای بسیار خوب و شایسته ای در درون فرمانداری‌ها و استانداری داریم که حیف است از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم و این موضوع به استاندار و وزیر کشور نیز منتقل شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم استاندار این موضوع را مدنظر قرار دهد، هرچند برخی اوقات چاره‌ای جز آوردن نیرو از بیرون مجموعه نیست، اما نباید همیشه از شهر و روستای خاص مدیر بیاوریم.