عضو کمیسیون آموزش مجلس: زبان فارسی تا اندونزی گسترش می‌یابد
عکس آرشیوی است

کرمان - ایرنا - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور و نیز دیدار خودش با سفیر اندونزی در تهران گفت: توافق شد که علاوه بر مبادلات علم و فناوری، زبان فارسی در اندونزی و زبان آن کشور در ایران گسترش یابد و راهکارهای انجام این مهم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی زاهدی که ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران با اندونزی را نیز برعهده دارد روز پنجشنبه در نشست خبری در محل دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمان با اشاره به دیدار اخیرش با سفیر اندونزی افزود: در حوزه مبادله علم و فناوری به توافق رسیدیم که این موضوعات به زودی بین ۲ طرف صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه انتقال تکنولوژی از دیگر موارد تفاهم ۲ کشور بود، اظهار داشت: توافقات خوبی بین ایران و اندونزی صورت گرفته، ضمن آنکه رییس جمهور دستگاهی را برای جراحی از راه دور به کشور اندونزی هدیه کرد.

مهارت‌محوری و قطعات دانش بنیان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مخالف مدرک گرایی است و باید به سمتی برویم که برای مشاغل مدرک مهم نباشد بلکه مهارت ملاک است.

وی ادامه داد: صنایع سنگین همچون مس، نفت و پتروشیمی در کشور داریم و بسیاری قطعات از خارج از کشور وارد می شد که با حمایت از قطعه سازان روندی ایجاد شد که صنایع بالادستی تا جای ممکن از قطعات داخلی استفاده کنند.

زاهدی افزود: حرکتی در این حوزه آغاز شده که باید شتاب بیشتری گیرد، شرکت نفت حاضر نبود از دانش بنیان های داخل کشور استفاده کند اما اکنون این وزارت به سمت شرکت های دانش بنیان داخلی رفته و با توسعه شرکت های دانش بنیان و ورود به قطعه سازی‌ها اتفاقات خوبی در این حوزه خواهد افتاد.

ضرورت هم افزایی بین مراکز علمی در مقابله با آسیب ها

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی در دانشگاه‌ها داریم عنوان کرد: در این زمینه جلسات زیادی با وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش داشتیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس: زبان فارسی تا اندونزی گسترش می‌یابد

این نماینده مجلس گفت: مراکز مختلفی در حوزه‌های علمی و آموزشی داریم که هم افزایی بین آنها برای مهار آسیب های اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد، لذا تصویب کردیم که پنج درصد بودجه دانشگاه ها و آموزش و پرورش به حوزه فرهنگی اختصاص یابد و در این زمینه مقرر شد که ۶ ماه یکبار گزارش داده شود.

وی یادآور شد: باید با کار فرهنگی جدی بتوانیم جلو آسیب های اجتماعی و فرهنگی ازجمله اعتیاد را بگیریم اما بخشی از این مشکل به خانواده ها برمی‌گردد که در این زمینه نقش خانواده را نباید نادیده بگیریم و سپس با همدلی در این زمینه کمک کنیم.

زاهدی افزود: در خصوص تعطیلی برخی از واحدهای دانشگاهی در کشور گفت: تعداد دانشجویان کشور از یک میلیون نفر به ۳۰۰ هزار نفر رسیده و در این زمینه پیشنهاد دادیم که این مراکز دانشگاهی را تعطیل نکنیم بلکه آموزش ها را متناسب با نیاز تغییر دهیم.

پذیرش بدون آزمون دانشجو در علمی کاربردی کرمان

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان نیز در این نشست گفت: پذیرش دانشجوی این دانشگاه برای مهرماه ۱۴۰۲، از هفته آینده آغاز خواهد شد.

مسعود ایرانمنش ادامه داد: روند پذیرش دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت بدون آزمون خواهد بود.

وی با بیان اینکه حداکثر ۱۵ درصد به منابع دولت وابسته هستیم افزود: دانشگاهی تقاضا محور هستیم و براساس نیازهای شغلی جامعه رشته ها را ارایه می کنیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان با بیان اینکه مراکزی با تضمین حقوقی و اشتغال در دانشگاه‌های جامع کشور ایجاد می شود تصریح کرد: بزودی چنین مرکزی در استان کرمان تاسیس خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha