سنندج- ایرنا- کتاب شعر "پاییز، کچیکی کال" از سروده های کودکانه" کلثوم عثمان پور" شاعر کردستانی با حمایت حوزه هنری استان و تصویرگری ژاله یوسفی نژاد منتشر شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، رئیس حوزه هنری کردستان روز یکشنبه در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای سند زیست بوم حوزه هنری کردستان و توجه به فرهنگ وادبیات کردی به ویژه ادبیات کودک و نوجوان کتاب شعر" پاییز، کچیکی کاله" مشتمل بر پنج قطعه شعر با عناوین "بهار"، "پاییز"، "زمستان"، " درخت" و " نقاشی" به زبان کردی سورانی در ۱۲۰۰ نسخه در انتشارات پرهیب منتشر و روانه بازار نشر شد.

امین مرادی افزود: عثمان پور در این کتاب ۲۴ صفحه‌ای با تصویرگری سرشار از زیبایی و نشاط هنرمند توانمند "ژاله یوسفی نژاد" تلاش کرده است با زبانی ساده و با کمک تصاویر خلق شده ویژگی‌ها و خصوصیات هریک از عناوین در نظر گرفته شده را در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ اصیل کردی بازآفرینی کند.

وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ تلاش‌هایی توسط هنرمندان بخش‌های مختلف هنری انجام شد که حاصل آن تولید بیش از۲۳ فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای، انتشار چندین عنوان کتاب از مجموعه دانشنامه "فرهنگ، هنر و تمدن کردستان"، انتشار چندین عنوان کتاب در بخش‌های مختلف از جمله فرهنگ و مطالعات پایداری، آلبوم‌های موسیقی و برپایی نمایشگاه‌های مختلف تجسمی بوده است.

رئیس حوزه هنری کردستان تولید محوری را از اولویت‌های اصلی حوزه هنری دانست و ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۲ نیز بتوانیم با بهره‌مندی از پتانسیل بسیار غنی فرهنگ و هنر کردستان در راستای معرفی این ویژگی ها در قالب تولید آثار هنری گام های موثرتری برداریم.

"کلثوم عثمان پور" کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از شاعران و نویسندگان کردستانی است که علاوه بر آموزش شعر و داستان در سطح مدارس و دانشگاه های استان، داوری جشنواره های مختلف در عرصه ادبیات را برعهده داشته است و چندین اثر دیگر از جمله" هه تول، مه تول، شه مامه"، "بررسی زیبایی شناسی در دیوان مولوی کرد" و " گره" را در کنار مقالات متعدد در حوزه ادبیات نیز منتشر کرده است.

از این پژوهشگر و نویسنده حوزه ادبیات کردی و فارسی "نقش زنان در آفرینش ادبیات شفاهی کرد" هم اکنون آماده چاپ است.

برپایی نمایشگاه طراحی آوانگارد هنرمند سقزی

نمایشگاه طراحی آوانگارد آثار هنرمند سقزی"میلاد مروتی" روز یکشنبه با حضور هنرمندان و جمعی از مسئولان در گالری مانا پردیس سینمایی مهر سقز افتتاح شد.

میلاد مروتی هنرمند ۳۶ ساله طراح آوانگارد، بیش از ۱۰ سال در زمینه طراحی و کاریکاتور مدرن فعالیت می کند و در اولین تجربه برپایی نمایشگاهی ۴۰ اثر هنری در سبک طراحی آوانگارد را به نمایش عمومی در آورده است.

این هنرمند توانمند که دارای تحصیلات آکادمیک در رشته کارشناسی ارشد معماری است در خصوص این نمایشگاه گفت: مفهوم کلی این نمایشگاه ساختارشکنی و شکست ریتم و آناتومی در طراحی رئال است.

وی ادامه داد: این‌ آثار هرکدام بر اساس محسوسات و ملموسات زندگی، ابتکار ذهنی و بر همکنش اسطوره‌های ذهنی و سرشت طبیعت در قالب طراحی‌های سیاه و سفید و موجودات موهوم و پرتره‌های اکسپرسیو خلق شده اند.

مروتی با قدردانی از حوزه هنری استان کردستان و مجموعه پردیس سینمایی مهر سقز افزود: گالری مانا هم از نظر امکانات و هم از نظر مکانی و ایجاد فرصت برای هنرمندان در جهت معرفی آثار می تواند ظرفیت و پتانسیل بسیار مناسبی برای معرفی هنرمندان و ایجاد بستر های لازم تبادل فکر و اندیشه و بالا بردن سطح و توان هنری هنرمندان باشد که امیدوارم به خوبی بتوان از آن استفاده کرد.

میلاد مروتی پیش از این تجربه برپایی نمایشگاه مجازی را در نمایشگاه مجازی دائمی در وب سایت TroopArt آرژانتین و برپایی نمایشگاه آنلاین انفرادی مجموعه کار انفال در وب سایت زرین اسپادان را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

این نمایشگاه تا چهارم فروردین ۱۴۰۲ دایر بوده و همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدید علاقه مندان است.