تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵

سنندج- ایرنا- اغلب مردم، مریوان را با دریاچه زریبار می‌شناسند، البته پر بیراه هم نیست، زیبایی‌های این تالاب در نوع خود بی‌نظیر است.

به گزارش ایرنا، اگر قصد سفر به کردستان دارید حتما به مریوان هم سری بزنید. قبلا جاده چندان مناسب نبود اما حالا با بهره‌برداری از محور جدید سنندج- مریوان، کیفیت جاده بهتر و مسیر هم از ۱۳۰ کیلومتر به ۹۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده است.

در مسیر جاده جدید سنندج- مریوان و بعد از تونل باغان، انبوه جنگل‌های بلوط را می بینید که نشان می دهد به مریوان نزدیک شده‌اید.

طبیعت اطراف جاده به ویژه در این روزهای بهاری، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. پیش از رسیدن به مریوان، دشت‌هایی را می بینید که پر از درختان شکوفه زده است و منظره‌ای رویایی را تقدیم نگاه‌ها می کند.

به مریوان که رسیدید، بازار آن را هم دیدن کنید و بعد از طی حدود سه کیلومتر به سمت غرب، به دریاچه زریبار بروید تا زیبایی‌های این تالاب را از نزدیک ببینید.

این روزها که بازار مسافرت و دیدن از مریوان گرم است، احتمال دارد به دلیل ازدحام مسافر و پر بودن ظرفیت پارکینگ، ناچار شوید ۵۰۰ متر قبل از درب ورودی، خودرو را پارک کنید.

اگر خسته‌اید، آلاچیق‌های داخل محوطه تالاب، جای بسیار خوبی برای استراحت است.

مختصات زریبار

بهتر است اطلاعاتی راجع به زریبار بدانید. این تالاب به عنوان یکصد و دومین اثر طبیعی کشور در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده و پناهگاه حیات وحش آن بیست و سومین عضو کنوانسیون رامسر است.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

دریاچه زریبار مریوان در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است و زریبار دارای یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیزار، سه هزار و ۴۰۰ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تالاب است.

در کنار این قابلیت ها، زریبار در هر فصل از زیبایی خاصی برخوردار است و همان قدر که در بهار مناظر سرسبز آن زیبایی دارد، در زمستان نیز با بارش برف و حتی یخ بستن بخش هایی از آن، این زیبایی ها دوچندان می شود و می تواند پای گردشگران را به این منطقه بکشاند.

پذیرایی در رستوران‌های سنتی

بعد از قدم زدن در کنار دریاچه، می توانید با قایق موتوری یا پایی، در تالاب هم سیر کنید تا زریبار و اطراف آن را از سطح آب و نمایی متفاوت ببینید.

اما کباب ماهی زریبار هم طرفداران زیادی دارد. همه رستوران های سنتی واقع در محوطه اطراف دریاچه، کباب ماهی طبخ می کنند که بسیار هم خوشمزه است. حتما از این غذای لذیذ میل کنید و همزمان از داخل آلاچیق‌های مشرف بر دریاچه، زیبایی‌های فصل بهار و تالاب را از نمایی دیگر ببینید.

وجود تنوع زیستی در تالاب

اگر کنار دریاچه قدم‌ بزنید قطعا چشمتان به انواع جانداران از جمله پرندگان و خزندگان داخل تالاب خواهد افتاد.

جالب است بدانید ۵۵ درصد از تنوع زیستی پرندگان کشور در تالاب زریبار شامل ۲۹۸ گونه پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون شناسایی شده است.

تالاب زریبار با توجه به اینکه در مسیر کریدور شمال به جنوب مهاجرت پرندگان قرار دارد، در فصل‌های پاییز و بهار شمار زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی برای استراحت و تغذیه در این تالاب توقف می کنند.

زریبار، زیبا در همه فصول

اما زیبایی‌های دریاچه زریبار مریوان، فقط مختص به فصل بهار نیست. فصل پاییز و زمستان هم قشنگی های خاص خود را دارد. اگر زمستان هوا خیلی سرد باشد، آب سطح دریاچه یخ می بندد که سوژه بسیار خوبی برای مسافران به ویژه علاقمند به هنر عکاسی است.