تهران-ایرنا- تهیه‌کننده و کارگردان «چل پله زیر زمین» محصول مرکز انیمیشن سوره، شخصیت‌های این پویانمایی را تخیلی، منحصربه‌فرد و بی‌مثال خواند و در عین حال گفت: نبود نیروی متخصص بزرگترین مشکل تولید انیمیشن در شهرهای کوچک است.

علیرضا طاهری که از اول فروردین ۱۴۰۲ چل پله زیر زمین را روی آنتن شبکه کودک (کانال نهال) برده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره تفاوت‌های فرمی و محتوایی این اثر با دیگر آثاری که تاکنون خلق کرده اظهار داشت: این سریال هفدهمین مجموعه پویانمایی است که آن را کارگردانی کردم و خلاقیت نسیم خراشادی‌زاده نویسنده اثر در خلق و توصیف شخصیت‌ها و ترکیب آن‌ها با هم از لحاظ فرم برای من و تیم تولید بسیار جذاب بود و امیدوارم مخاطب هم چنین تجربه‌ای را در مواجهه با این شخصیت‌ها داشته باشد.

موضوعات به گونه‌ای انتخاب شدند که برای کودکان و نوجوان مفید و آموزنده و در عین حال جذاب و سرگرم‌کننده باشندوی افزود: به لحاظ داستان و محتوا هم موضوعات به گونه‌ای انتخاب شدند که برای کودکان و نوجوان مفید و آموزنده و در عین حال جذاب و سرگرم‌کننده باشند تا بتوانند به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. این موضوع برای من و دیگر عوامل کاملا مشهود و مورد توجه بود.

طاهری در پاسخ به این پرسش که اپیزودیک بودن یک سریال انیمیشن چه تاثیری روی تولید دارد و آیا سازندگان را با قید خاصی مواجه می‌کند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: اپیزودیک بودن یک اثر این اجازه را به مخاطب می‌دهد که بر خلاف قالب سریال با از دست دادن تماشای یک قسمت هم بتواند باقی قسمت‌ها را دنبال کند چرا که در این قالب داستان‌ها با شخصیت‌های اصلی روایت می‌شود اما هر قسمت داستانی مجزا دارد. معمولا مجموعه انیمیشن‌های تلویزیونی از این قابلیت بهره می‌برند چرا که ممکن است مخاطب امکان تماشای همه قسمت‌ها را نداشته باشد.

وی توضیح داد: در تولید مجموعه‌های اپیزودیک تهیه‌کننده می‌تواند بعضی از قسمت‌ها را به نسبت بقیه قسمت‌هایی که پیچیدگی‌های فنی بیشتری دارد، به طور موازی تولید کند و قسمت‌هایی را که به نسبت سرعت تولید محتوایشان به لحاظ پیش تولید و دیگر موارد فنی بالاست، در اولویت قرار دهد، از سوی دیگر امکان تولید چند اپیزود یا همان قسمت به صورت همزمان برای مدیر تولید محیا می‌شود. این ویژگی موجب می شود تا روند تولید مجموعه انیمیشن سرعت بگیرد و در زمان آن صرفه جویی شود.

تهیه‌کننده و کارگردان چل پله زیر زمین درباره چالش‌های ساخت این پویانمایی گفت: شخصیت گردوله که موجودی شبیه به یک مار است و ابتدا و انتهای آن به هم چسبیده و فرم دایره‌ای شکل دارد، فاقد هر گونه دست و پا بود که یکی از چالش‌ها برای زمان‌هایی بود که این موجود نیاز به گرفتن یا جابجا کردن اجسام داشت. نویسنده، این چالش را به خوبی در داستان با راهکارهای حرفه‌ای تا حد زیادی برطرف کرد و ما در تولید کمتر با مشکل روبرو بودیم.

طاهری افزود: چالش دیگر سبک بودن شخصیت بادکنک بود که به بالا می‌رفت و نیاز داشت خَرخُف دمش را بگیرد اما همه جا این امکان وجود نداشت و سر انجام با کمک و همفکری ناظر کیفی پروژه پویا افضلی تصمیم گرفتیم در قسمت‌های بعدی یک راه حل برای مشکل بالا رفتن بادکنک پیدا کنیم.

نبود نیروی متخصص بزرگترین مشکل تولید انیمیشن در شهر های کوچک است

وی همچنین با بیان اینکه بزرگترین مشکل تولید انیمیشن در شهر های کوچک، نبود نیروی متخصص بوده و است، اظهار کرد: ما برای حل این مشکل با همکاری تیم تولید از دو سال گذشته دوره آموزشی متحرک‌سازی به صورت غیرحضوری و با استفاده از زیر ساخت‌های اینترنت برگزار کردیم و هدفمان تربیت نیروی متخصص بود که خوشبختانه موفق شدیم از سراسر کشور به ویژه نقاط محروم افراد علاقه‌مند و مستعد را شناسایی کنیم و آموزش دهیم. این افراد هم‌اکنون به عنوان همکار و به صورت دورکاری در پروژه‌های انیمیشن همچون مجموعه انیمیشن چل پله زیر زمین با استودیو انیمیشن قاف همکاری دارند.

تولیدکنندگان انیمیشن باید با اطلاع از مجموعه‌های پرطرفدار انیمیشن و به لحاظ تکنیکی و قالب به‌روز باشند

طاهری در جواب به این سوال که برای ساخت انیمیشن ویژه کودکان و نوجوانان چه مواردی را باید مدنظر قرار داد؟ خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسایل که تهیه‌کنندگان بهتر است آن را در نظر بگیرند، رصد محتوای تولید شده در بازارهای جهانی و ترندهاست. تولیدکنندگان انیمیشن هم باید با اطلاع از مجموعه‌های پرطرفدار انیمیشن و به لحاظ تکنیکی و قالب به‌روز باشند تا آنچه برای مخاطب کودک و نوجوانی تولید می‌شود که هر روز از طریق اینترنت به محتواهای بین‌المللی دسترسی دارد، جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

وی اضافه کرد: نکته قابل تامل دیگر، در نظر گرفتن شرایط سنی و علاقه‌مندی‎های مخاطب است؛ گاهی داستان‌هایی را که برای مخاطب بزرگسال مهم و یا نیاز است برای کودک و نوجوان تولید شود، بدون در نظر گرفتن خواسته مخاطبان می‌سازیم و بعد توقع داریم که آن‌ها هم تجربه کاربری مشابه بزرگسال از محتوا داشته باشند. همچنین لازم است نظر و بازخورد مخاطب کودک و نوجوان را در مراحل مختلف تولید در نظر بگیریم چراکه ذائقه و نوع آگاهی کودک و نوجوان در نسل‌های مختلف متفاوت است.

نمی‌توان محتوای تاریخ گذشته را به نسل امروز ارایه کنیم و توقع استقبال از آن را داشته باشیم

طاهری خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم محتوای تاریخ گذشته را به نسلی که امروزه با وسایل ارتباط جمعی و دیجیتال سروکار دارد، ارایه کنیم و توقع استقبال از آن را داشته باشیم. شیوه داستان‌گویی و هیجان و کشمکش در محتوا باید قابلیت جذب مخاطب و تداوم تماشای محتوا را داشته باشد.

امروز پنجم فروردین‌ماه قسمت پنجم چل پله زیر زمین با موضوع تسلیم نشدن در برابر مشکلات روی آنتن شبکه پویا می‌رود.

در خلاصه داستان این قسمت آمده است: کنجک به علت مشکل جهت‌یابی مدام به در و دیوار می‌خورد و مصدوم می‌شود. به همین دلیل او در تمرین‌هایی که کوشا به موجودات می‌دهد، شرکت نمی‌کند و گوشه‌ای پنهان می‌شود.

کوشا در نهایت با تسکیل یک تیم جستجو، او را پیدا می‌کند و به او اطمینان می‌دهد که پیشرفت یک شبه اتفاق نمی‌افتد. در این مسیر گردوله به او کمک می‌کند تا تسلیم نشود.

چل پله زیرزمین که خروجی سومین دوره رویازی است و لحنی کمدی فانتزی دارد، دارای ۸ شخصیت با نام‌های کوشا، دکترتور، گردوله، بادکنک (کوپَلِه)، خرخف، زیپی، کُلَنجَک و ویزی است که هرکدام داستان متفاوتی دارند.

جدیدترین سریال پویانمایی مرکز انیمیشن سوره که مجری طرح آن استودیو قاف از فعالان انیمیشن در شهر قزوین است، در ۲۶ قسمت تولید و آماده نمایش شده و فصل نخست آن در ۱۳ قسمت ۱۲ دقیقه‌ای در نوروز ۱۴۰۲ هر روز ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه کودک (کانال نهال) پخش می‌شود.