به گزارش ایرنا، تماسهای دریافتی فوریتهای پزشکی در سامانه ۱۱۵ اورژانس چنان آمار بالایی دارد که صحبت در خصوص آن به نظر میرسد که اغراق آمیز باشد.
باور کردن این همه تماس در سال که رقمی بالای ۱۰۰ هزار مورد ثبت شده است، باور پذیری را از عینیت به سمتی میبرد که باید زاویه دید را تغییر داد.
آیا ۱۰۰ هزار تماس تلفنی مستند شده است؟ واقعیت نهفته در این همه تماس چیست؟ در ایام نوروز این تعداد به چه رقمی رسید و آیا اورژانس آذربایجان غربی توانایی این همه پاسخگویی را دارد؟
برای گرفتن پاسخ این دغدغهها سراغ دکتر فرزین رضازاده رییس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی رفتیم و با او در این خصوص گفت وگو کردیم.
ایرنا: تعداد تماسهای تلفنی با اورژانس در سال ۱۴۰۱ چقدر بود؟
در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ هزار تماس تلفنی در سامانه ۱۱۵ اورژانس استان ثبت شده است که مردم در این تماسها اغلب درخواست راهنمایی یا اعلام نیاز به کمک و امداد رسانی داشتهاند.
ایرنا: آیا تمامی این تماسها منتهی به عملیات شده است؟
مسلما نه، ما موظف به پاسخ دهی به تمامی تماسهای تلفنی با ۱۱۵ هستیم که از این تعداد ۴۵ درصد آن یعنی حدود ۴۵ هزار تماس منتهی به عملیات و امداد رسانی شده است.
ایرنا: آیا همه این تماسها واقعی است؟
بله همه این تماسها واقعی است و در سامانه ۱۱۵ ضبط و ثبت میشوند اما در این بین مزاحمتهایی هم متاسفانه وجود دارد که اتفاقا آمار بالایی نیز دارد و خیلی از این تماسها عملیاتی نمیشوند ولی همه این آمار به صورت مستند است.
ایرنا: تعداد مزاحمتهای اورژانس در سال ۱۴۰۱ مشخص است؟
بله، متاسفانه در طول یکسال اخیر بیشتر از ۲۰ هزار مورد مزاحمت تلفنی در سامانه ۱۱۵ اورژانس آذربایجان غربی ثبت شده است که همین آمار باعث میشود تا در اعزام نیروهای اورژانس بر بالین بیماران و نیازمندان واقعی با خلل احتمالی روبرو شویم.
بیشتر بخوانید:
۱۰۰ هزار تماس با اورژانس آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۱
ایرنا: بیشترین تماس ها با اورژانس در چه شاخصههایی است؟
ما همه نوع تماسی با اورژانس داریم اما بیشترین تماسها با موضوعیت تصادف و امداد رسانی برای نجات در واقعه تصادف است.
مشکلات قلبی و تنفسی نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند که مردم در تماسهای تلفنی برای آن درخواست اعزام تیم میکنند.
دیگر تماسها نیز اغلب در خصوص تشنج، سوختگی و سقوط از بلندی و دیگر اتفاقاتی است که با آن روبرو میشویم.
ایرنا: مزاحمتهای تلفنی هنوز هم هست؟
به نکته خوبی اشاره کردید؛ متاسفانه هنوز هم با این مشکل روبرو هستیم و یکی از دغدغههای اصلی کارشناسان مرکز ۱۱۵ اورژانس مزاحمهای تلفنی است تا جایی که در این ۱۰ روز اخیر شاید باورتان نشود که ۲ هزار و ۲۱۲ مورد مزاحمت تلفنی داشتیم.
تماسهایی که ما مجبور به پاسخ هستیم حتی اگر تکراری باشد و برای چندمین بار ایجاد مزاحمت کنند.
برخی از این مزاحمتها با دادن آدرس غلط و اعلام کمک دروغی منجر به اعزام تیم و در نتیجه ایجاد اختلال در روند امداد رسانی میشود برخی از تماسها نیز با رفتارهای نامتعارف همراه است.
مردم عزیز بدانند هنوز افرادی هستند که حین تماس با اورژانس به جای صحبت کردن، رفتارهای نامناسبی از جمله فُوت کردن را دنبال میکنند که البته کار نادرست و به دور از فرهنگ ایرانی است.
مزاحمت تلفنی یکی از دغدغههای اورژانس است که همکارانم در حوزه ارتباطات تلفنی مجبور هستند در همه تماسها پاسخگوی اینها باشند چون احتمال این را میدهیم که اگر ۹ بار مزاحمت تلفنی از یک خط رخ دهد شاید در تماس دهم واقعا نیاز به امداد رسانی اورژانسی داشته باشد.
ایرنا: در مقابل مزاحمتهای تلفنی چه اقداماتی میتوان کرد؟
تنها کاری که ما در صورت تکرار مزاحمتها میکنیم، اعلام گزارش مزاحمتی است که مراجع قانونی آن را رصد و پیگیری کنند ولی این روش جوابگو نیست و مدیران مربوطه باید دنبال راه چاره باشند تا خللی در این خصوص ایجاد نشود.
ما حتی نمیتوانیم خطوط تماسی مزاحمت مکرر را مسدود کنیم چون مسوولیت اجتماعی و پزشکی به ما چنین اجازهای نمیدهد بنابراین امیدوارم طرح این سوال باعث شود تا مدیران حوزه قضایی در این باره به نیروهای اورژانس کمک کنند که نتیجه آن تسریع در بالا بردن راندمان و بهره وری اورژانس است.
ایرنا: آیا تمامی تماسهای استانی که از جای جای شهرستان و روستاها گرفته میشود در ارومیه پاسخ دهی میشود؟
هم اکنون نه ولی یکی از برنامههای اجرایی در استان این شیوه متمرکز سازی است که تمامی تماسها در ارومیه پاسخ دهی شده و به مراکز شهرستانها و مناطق برای انجام عملیات ارجاع داده شود.
در حال حاضر نیز با وجود داشتن ۸۵۰ همکار در اورژانس، صرفا ۲۲ نفر در سامانه پاسخ دهی ۱۱۵ ارومیه فعال هستند و در شهرستانها نیز تعداد پایین تری فعالیت دارند که اغلب نیروی عملیاتی مشترکا پاسخگوی تماسهای تلفنی نیز هستند.
امیدواریم با متمرکز سازی تماسهای تلفنی به مرکزیت ارومیه تعداد پاسخ دهنگان ۱۱۵ بالا رفته و بر اساس استانداردهای اورژانسی پیش برویم و خدمات ارائه کنیم.
ایرنا: سامانه ۱۱۵ اورژانس چه نقشی در طرح نوروزی از خود تا اینجا کار ایفا کرده است؟
طرح نوروزِی که به صورت سراسری از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است باعث شد تا امسال نیز اغلب مرخصی نیروها را به منظور تسریع در خدمات رسانی لغو کنیم از این رو ۸۵۰ همکار در طول ایام نوروز ۱۴۰۲ در اورژانس آماده خدمت هستند.
در طول این مدت ۱۰ روزه (۲۵ اسفند تا پنجم فروردین) تعداد ۱۳ هزار و ۵۲۵ تماس تلفنی در سامانه ۱۱۵ اورژانس ثبت شده که این آمار به دلیل مجزا بودن دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خوی مربوط به همه شهرستانها به جز شهرستان خوی است.
از این تعداد تماس، ۲ هزار و ۶۴۳ مورد منتهی به عملیات و تعیین ماموریت شد که از این تعداد نیز ۴۹۰ مورد صرفا تصادفات رانندگی بوده است که از میان ۴۹۰ تصادف، ۳۳۳ مورد آن تصادف شهری و مابقی تصادفات جادهای است.
از کل این آمار، ۴۷۰ نفر مصدوم شدند که در همان ابتدا اقدام به درمان اولیه در محل توسط تکنسینهای اورژانس شدولی ۴۰۳ بیمار از این مصدومین پس از درمان اولیه به بیمارستان اعزام شدند.
در خصوص اعلام فوتی نیز اورژانس با وجود داشتن آمار نمیتواند اعلام کند چون مسوولیت آن مربوط به نهادهای اجرایی دیگری میشود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون ۱۰۴ پایگاه شهری و جادهای اورژانس در استان فعال است که از این تعداد ۵۵ پایگاه در جادهها مستقرند، ۴۸ پایگاه شهری نیز در طرح نوروزی آماده ارایه خدمات به مسافرین و گردشگران نوروزی هستند.
فوریتهای پزشکی ارومیه، یک پایگاه اورژانس هوایی نیز دارد.