بجنورد- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: ۲۷ طرح آموزشی با زیربنای ۲۸ هزار و ۱۰۷ مترمربع در بجنورد مرکز استان در حال ساخت است. 

امین فلاح کوشکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مجموع برای این تعداد طرح ها یک هزار و ۳۸ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال از محل ملی، مشارکتی و رهبری هزینه شده است.

وی افزود: از مجموع این طرح های آموزشی ۱۵ طرح با زیربنای ۱۰ هزار و ۱۹۴ مترمربع با هزینه کرد ۵۸۵ میلیارد و ۹۵۴ میلیون ریال از منابع سفر رهبری به استان است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: از این میزان ۲ مدرسه با ۱۵ کلاس درس و مابقی نمازخانه های مدارس در سطح شهرستان بجنورد از اعتبار سفر رهبری در حال ساخت است.

فلاح کوشکی تصریح کرد: همچنین ۱۱ مدرسه خیرساز با ۷۴ کلاس درس با هشت هزار و ۶۲۸ متر مربع زیربنا که تاکنون سه میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال برای ساخت آنها هزینه شده است.

وی افزود: با جذب اعتبار این طرح های آموزشی تا مهرماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی بیان کرد: اکنون سرانه فضای آموزشی استان پنج و سه دهم مترمربع و بجنورد مرکز استان چهار و سه دهم مترمربع است که نیازمند ۵۳ هزار مترمربع فضای آموزشی است.

۹۱ مدرسه چندپایه در بجنورد

رییس آموزش و پرورش بجنورد پیش تر گفته بود که ۹۱ مدرسه روستایی و عشایری مرکز خراسان شمالی به دلیل پراکندگی جمعیت به صورت چند پایه اداره می شود و ۵۰۰ مدرسه دولتی و ۹۰ مدرسه غیر دولتی شامل تمامی مقاطع تحصیلی در سطح شهرستان بجنورد دایر است که از این تعداد ۹۱ مدرسه به صورت چند پایه اداره می شود.

موسی علی نیا عنوان کرده بود که پراکندگی روستایی در خراسان شمالی بسیار است و در برخی از مناطق فاصله روستاها به ۱۵۰ کیلومتر می رسد و در هر کلاس چند پایه ۱۰ تا ۱۱ دانش آموز تحصیل می کنند و تلاش می شود تا هیچ دانش آموزی از مدرسه محروم نماند.

۷۳ هزار دانش آموز در مدارس این شهرستان زیر نظر پنج هزار فرهنگی مشغول به تحصیل هستند.

۱۸۹ هزار و ۸۳۶ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۸ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و ۳۶ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.