خیالی آسوده و محیطی امن؛ ارمغان دولت برای دانش‌آموزان خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- سرآغاز بهار یادگیری در خراسان‌شمالی متفاوت‌تر از گذشته آغاز می‌شود و فرزندان این خطه در حالی به استقبال ماه مهر می روند که تجهیزات جدید آموزشی و ورزشی با اعتبارات سفر رییس جمهور به مدارس اضافه و مدارس کانکسی حذف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزندان این سرزمین چه بسیار در مناطق محروم سکونت دارند و از فضاهای آموزشی بی‌بهره‌اند و کودکان مناطق مرزی جرگلان و سرحد خراسان شمالی از جمله این فرزندان هستند که با کمبود امکانات تحصیلی غریبه نیستند.

مناطق محروم این خطه سال تحصیلی جدید را متفاوت تر از گذشته آغاز کرده اند و دولت سیزدهم با اجرای عدالت اجتماعی گام‌های موثری در این راستا برداشته است تا تمامی دانش آموزان این سرزمین به ویژه سرزمین گنجینه فرهنگ ها بهار علم و دانش را با لطافت آغاز کنند.

تخصیص حدود پنج هزار میلیارد ریال برای نوسازی مدارس، تخصیص ۴۰ میلیارد ریال برای حذف مدارس کانکسی، توزیع ۸۰۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی، اجرای ۱۶۳ طرح آموزشی در قالب ۵۳۷ کلاس درس و رشد ۳۰ درصدی سرانه ورزشی مدارس بخشی از اقدامات دولت در استقبال از مهر است.

این اقدامات دولت موجب شد تا دانش آموزان این خطه امسال را زیر سقف های ایمن سپری و زیبایی های کودکانه خود را زیر سخاوت آسمان گذران کنند.

خیالی آسوده و محیطی امن؛ ارمغان دولت برای دانش‌آموزان خراسان‌شمالی

تخصیص حدود پنج هزار میلیارد ریال برای نوسازی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی می گوید: چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۱۶۲ طرح آموزشی در قالب ۵۵۵ کلاس درس در این دولت هزینه شده است.

امین فلاح کوشکی می افزاید: ۴۵ طرح آموزشی سال ۱۴۰۰ در قالب ۱۱۰ کلاس درس با زیربنای ۲۲ هزار متربع و هزینه کرد ۸۰۰ میلیارد ریال و ۸۹ طرح آموزشی سال ۱۴۰۱ در قالب ۲۸۵ کلاس درس با زیربنای ۴۳ هزار و ۳۰۹ متر مربع و با هزینه کرد هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال در این استان اجرا شده است.

وی یادآور می شود: امسال نیز ۲۸ طرح آموزشی در قالب ۱۶۰ کلاس درس با زیر بنای ۲۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع و هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می رسد.

سرانه فضای آموزشی در این استان پنج متر و ۲۸ سانتی مترمربع است که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی؛ با نگاه ویژه دولت اکنون سرانه فضای آموزشی در این استان پنج متر و ۲۸ سانتی مترمربع است که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی به دیگر شاخص های آموزشی استان اشاره کرد و افزود: میانگین تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی در کشور ۱۹.۵ درصد است که در استان ۱۱.۲ درصد برآورد می شود و خراسان شمالی در رتبه ۱۰ کشوری این شاخص قرار دارد.

خیالی آسوده و محیطی امن؛ ارمغان دولت برای دانش‌آموزان خراسان‌شمالی

توزیع ۸۰۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌شمالی در ادامه به توزیع ۸۰۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی، ورزشی، هنرستانی و گرمایشی در دولت سیزدهم بین مدارس استان اشاره کرد و افزود: از این میزان ۴۴۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی در سال ۱۴۰۰ بین مدارس استان توزیع شده است.

فلاح بیان می کند: تجهیزات هنرستانی توزیع شده در مدارس فنی و حرفه ای استان شامل موتور پراید، پژو، وسایل جانبی چکش، پیچ و مهره، اره و انواع آچارها است.

۴۴۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی در سال ۱۴۰۰ بین مدارس خراسان شمالی توزیع شد. وی ادامه می دهد: این اداره کل علاوه بر خرید تجهیزات آموزشی و ورزشی، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز برای مدارس تازه تاسیس خراسان شمالی تهیه می کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌شمالی بیان می کند: ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به استان برای تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی نیمه تمام، تخریب و بازسازی مدارس غیر استاندارد مصوب شد که امسال رقم قابل توجهی از این اعتبارات تخصیص یافت.

خیالی آسوده و محیطی امن؛ ارمغان دولت برای دانش‌آموزان خراسان‌شمالی

تخصیص ۴۰ میلیارد ریال برای حذف مدارس کانکسی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌شمالی می گوید: ۴۰ میلیارد ریال برای حذف سه مدرسه کانکسی در قالب طرح "شهید پناهی" در استان تخصیص یافت که با این اعتبار یک مدرسه در شهرستان شیروان و ۲ مدرسه نیز در مانه و سملقان با زیربنای هر یک ۱۰۰ متر مربع به بهره برداری خواهد رسید.

وی می افزاید: اکنون ۳۱ مدرسه کانکسی در خراسان شمالی وجود دارد که سه مدرسه شرایط حذف فوری و ساخت بنا را دارد.

۳۱ مدرسه کانکسی در خراسان شمالی وجود دارد که سه مدرسه شرایط حذف فوری و ساخت بنا را دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی یادآور می شود: طرح شهید پناهی در راستای حذف مدارس سنگی و کانکسی است و مدارس کانکسی که هم سیار و بیش از ۱۱ دانش آموز داشته باشد را شامل می شود.

فلاح کوشکی با بیان اینکه در خراسان شمالی یکهزار و ۵۴۶ فضای آموزشی وجود دارد، گفت: امسال نیز ۲۸ طرح آموزشی در قالب ۱۶۰ کلاس درس با زیر بنای ۲۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع و هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می رسد.

وی بیان می کند: همچنین ۳۴۹ میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت و ایزوگام مدارس استان در دولت مردمی هزینه شده است.

فلاح کوشکی خاطرنشان می کند: از این میزان اعتبار، ۱۸۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ برای ۴۴ هزار متر مربع ایزوگام و ۵۰ هزار متر مربع آسفالت هزینه شده است.

خیالی آسوده و محیطی امن؛ ارمغان دولت برای دانش‌آموزان خراسان‌شمالی

رشد ۳۰ درصدی سرانه فضای ورزش

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم در ادامه به عملکرد دولت در توسعه فضای ورزشی استان اشاره کرد و می گوید: سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزی در استان تا قبل از دولت سیزدهم ۳۶ سانتیمتر مربع بود که اینک به ۳۰ درصد رسیده است.

علی مختارنژاد بیان می کند: اینک سرانه ورزش دانش آموزی در این استان ۵۱.۵ سانتیمتر مربع است که شرایط مناسبی تلقی می شود.

به گفته وی؛ در این بازه زمانی ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای فضاهای ورزشی دانش آموزی هزینه شده است.

سرانه ورزش دانش آموزی در این استان ۵۱.۵ سانتیمتر مربع است که شرایط مناسبی تلقی می شود. معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح می کند: با این میزان اعتبار، افتتاح ۴۳ زمین چمن مصنوعی با مساحت هریک ۶۰۸ متر مربع، هشت کلاس تربیت بدنی با مساحت ۸۰ متر مربع با اولویت مدارس مقطع ابتدایی دخترانه تجهیز شد.

همچنین ۱۲ سالن ورزشی با مساحت ۶۰۸ متر مربع با اولویت مدارس مناطق کم برخوردار استان در حال اجرا است.

مختار نژاد بیان می کند: ۳۰ میلیارد ریال هم در این دولت برای کلاس درس تربیت بدنی از جمله نردبان سوئدی، چوب موازنه، تخته تعادل، نردبان افقی، نردبان و طناب معلق، نردبان چابکی، انواع جیم بال تجهیز شده است.

وی خاطرنشان می کند: با توجه به اینکه اکنون سرانه فضاهای ورزشی دانش آموزی استان در رده ۱۳ کشور قرار دارد در صددیم تا طرح "شهید سلیمانی" با رویکرد وزارت آموزش و پرورش توجه به مناطق کم برخوردار در سال تحصیلی جدید ادامه داشته باشد.

۱۸۹ هزار و ۸۳۶ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۸ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و ۳۶ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha