به گزارش خبرنگار ایرنا٬ قطار گردشگری شمال که به عنوان ایده و فصلی تازه در صنعت گردشگری سالهای قبل در خطه سبز مازندران پا به عرصه سفر گذاشته بود، مسیر راه آهن شمال با ۹۵ پل و بیش از ۱۴۰۰ آب رو از مناطق جلگهای گلستان و همچنین مناطق جنگلی و کوهستانی مازندران میگذرد. این خط ریلی به خاطر جاذبههای فراوان گردشگری به طور معمول مورد توجه گردشگران خارجی هم قرار میگیرد.
قطار گردشگری یکی از طرح های بومی بود که برای تحول و تنوع در سفره صنعت توریسم مازندران در سال های اخیر به حرکت درآمد. این طرح که طی سال نخست خود با فراز و فرودهایی مواجه بود و برای مقطعی نیز متوقف شد، به گفته قاطبه مسوولان و متولیان اکنون با استقبال خوبی از سوی گردشگران و همچنین ساکنان محلی مسیر قطار قرار گرفته است.
همانطور که گفته شد قطار گردشگری مازندران بر روی مسیر ریلی راه آهن شمال یکی از جاذبههای نوظهور گردشگری استان است که توانسته در مدت کوتاه اجرا، علاقه مندان بسیاری به خود جذب کند و خانوادههای بسیاری از سراسر کشور را در دل رشته کوههای البرز به گشت و گذار بکشاند.
قطار گردشگری شمال ابتدا در ۲ مسیر ساری به سوادکوه و ساری به اینچه برون در استان گلستان انجام میشد که از نوروز ۱۳۹۸.مسیر تهران به سوادکوه نیز به آن اضافه شد، مسیری که به گفته شاهدان عینی و مسوولان گردشگری و راه آهن استان، از استقبال خوبی برخوردار شد.
تورهای قطار گردشگری مازندران یک روزه بود که هر بار قابلیت جابجایی و گشت و گذار ۳۷۰ گردشگر را داشته و دارد تا آنها را از جاذبه های طبیعی خطه سبز و بکر مازندران بهره مند کند. اگر چه آماری دقیقی از میزان جابجایی گردشگر از طریق قطار گردشگری مازندران وجود ندارد اما به گفته مسوولان راه آهن شمال، استقبال از طرح قطار گردشگری تا اندازهای چشمگیر بوده است که سازمانها و نهادهای زیادی در استان متقاضی استفاده از تور یک روزه قطار گردشگری مازندران برای نیروها و کارکنان خود هستند.
این تصور که جایگاه گردشگری ریلی در این خط راه آهن به افول می رود اما آمارهای امسال شرکت راه آهن شمال ۱ در خصوص تعداد مازندرانی هایی که از قطار حومه ای برای تردد استفاده کردند نوید بخش این موضوع است که قطار به گزینه اصلی برای سفرهای درون استانی بسیاری از مردمان این دیار شده است.
راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جز شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود و مسیر ۳۳۱ کیلومتری راه آهن شمال از خروجی گرمسار در استان سمنان آغاز می شود و تا ورودی ایستگاه گلوگاه در مازندران ادامه دارد و در طول مسیر ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران دارد.
سه قطار حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است. در حالیکه تا پیش از این تصور وجود داشت که اکثر افرادی که از این قطارها استفاده می کنند کارکنان ادارات مستقر در ساری مرکز مازندران و شرکت های خصوصی و کارگران است اما آمار مربوط به بالا بودن تعداد جا به جایی مازندرانی ها در تعطیلات نوروز و زمان تعطیلی ادارات و شرکت ها نشان می دهد که استقبال از این وسیله حمل و نقل در میان مردم این استان زیاد است و بنا به اظهار نظر سرپرست اداره کل راه آهن شمال ۱ گردشگری مازندرانی ها از طریق قطار و درون استان بسیار پررنگ است.
جابه جایی ۶۰ هزار مسافر تعطیلات نوروز از طریق قطار
سرپرست راه آهن شمال ۱ کشور گفت: روزانه هشت رام قطار برون شهری و هشت رام قطار حومه ای در این شرکت فعالیت می کند.
رحمان معصومی افزود : از ۲۳ اسفند پارسال تا نهم فروردین ماه ۶۰ هزار مسافر از طریق قطار این شرکت جابه جا شدند.
وی با اشاره به افزایش ۳۲ درصدی جابه جایی مسافران توسط قطارهای این شرکت به نسبت مدت مشابه سال قبل افزود: پارسال در این بازده زمانی جابه جایی ۴۵ هزار و ۲۰۰ مسافر انجام شد.
سرپرست اداره کل راه آهن شمال کشور گفت : در این مدت ۸۰ رای بین شهری که جابه جایی مسافران از مازندران به استان های خراسان رضوی، تهران و گرگان انجام دادند که به نسبت مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد بیشتر رام های قطار در جابه جایی مسافران نقش داشتند.
وی مشهد به تهران، گرگان به تهران، ساری به تهران و ساری به مشهد را مسیر های قطارهای بین شهری اداره کل راه آهن شمال ۱ کشور برشمرد.
استقبال مازندرانی ها از قطار برای گردشگری درون استان
معصومی اضافه کرد: همچنین در این مدت با ۱۱۲ رام قطار حومه ای ۳۲ هزار مسافر در مسیرهای بین شهری
استان های مازندران و گرگان جابجا شدند.
وی افزود : این میزان مدت جابه جایی مسافر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۱ درصد افزایش داشته است.
سرپرست اداره کل راه آهن شمال ۱ گفت : این افزایش جابه جایی افراد آنهم در زمانی که ادارات و شرکت ها تعطیل بود نشان می دهد برخلاف تصور که بیشتر این قشر استفاده کننده قطار حومه ای هستند، دیگر افراد برای تردد استفاده کردند.
وی اضافه کرد : با توجه به هزینه پایین بلیط این قطارها، وجود نقاط دیدنی و جذاب در مسیر از قطار استان برای گردشگری درون استفاده کردند.
هزینه بلیط قطار حومه ای شرکت راه آهن شمال ۱ از پل سفید تا بندرترکمن فقط هشت هزار تومان است یعنی هر مسافر با این قطارها ۲۲ایستگاه راه آهن سراسری به تعداد چندین شهرستان دو استان شمالی کشور را با این هزینه پایین طی می کند.