تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل اطمینان داد که اقتصاد این کشور فراتر از بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌های بازار مالی، رشد خواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، لولا داسیلوا در نشستی با وزیران دولت با موضوع ابتکارات در بخش تولید، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که ما بیش از آنچه که بدبین‌ها پیش‌بینی می‌کنند، رشد خواهیم کرد. رویدادهایی بیش از آنچه مردم انتظار دارند، در برزیل اتفاق خواهند افتاد؛ و این به تمایل و آمادگی دولت، بستگی زیادی دارد.

گزارش هفتگی بانک مرکزی برزیل، رشد ۰.۹ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

داسیلوا اگر در سخنان خود چه هیچ آمار و ارقامی ارائه نکرد اما تاکید کرد که به پیش‌بینی‌هایی که می‌گویند برزیل شاهد رشد «صفر و اندکی» خواهد بود، اعتقاد ندارد.

رئیس جمهوری برزیل همچنین اظهار داشت: در روزهای آینده مصادف با یکصدمین روز ریاست اجرایی، اقدامات مختلفی برای رونق سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، کشاورزی و زیرساخت‌ها اعلام خواهد شد.

این نخستین فعالیت داسیلوا پس از پشت سرگذاشتن ۱۰ روز دوره نقاهت از بیماری ذات‌الریه است که به موجب آن سفر برنامه‌ریزی شده وی به چین به تعویق افتاد.

این سفر برای هفته آینده برنامه ریزی شده است و در ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) انجام خواهد شد.

چین و برزیل به تازگی توافقنامه‌ای درمورد تجارت دوجانبه با یوان (واحد پول چین) منعقد کرده‌اند. در حال حاضر برزیل بزرگ‌ترین شریک تجاری چین محسوب می‌شود که آمارهای منتشر شده از تراز تجاری دو کشور با یکدیگر نشان می‌دهد، چین و برزیل تنها در سال ۲۰۲۲ مبادلاتی تجاری با یکدیگر داشته‌اند که ارزش آن‌ها به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

اقتصاد برزیل در سال ۲۰۲۲، ۲.۹ درصد رشد کرد و این میزان رشد پس از پیامدهای شدید ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ در سال‌های گذشته، یک «بازگشت» در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی برزیل که با مشورت تحلیلگران ارائه شده است، بازار مالی انتظار رشد اقتصادی ۰.۹ درصدی در سال جاری میلادی را داشته و این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۱.۴ درصد افزایش خواهد یافت.