تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: سمنان، با ثبت کاهش ۳۶ درصدی بارش‌ها در سال زراعی کنونی، هشتمین استان کم‌بارش کشور نسبت به آمار بلندمدت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرج مصطفوی روز چهارشنبه به خبرنگاران افزود: میانگین میزان بارندگی سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ استان سمنان ۴۸.۴ میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت مشابه ۳۶ درصد کاهش داشت و از لحاظ کاهش بارش نسبت به بلندمدت، سمنان هشتمین استان کم‌بارش کشور است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان ابراز داشت: میانگین بارندگی استان در سال آبی جاری از ابتدای پاییز ١۴٠١ تا کنون بارندگی ۴۸.۴ میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت به میزان ۷۵.۴ میلیمتر ۳۶ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته به میزان ۳۳.۶ میلیمتر ۴۴ درصد افزایش داشت.

وی گفت: بارش های مطلوب بهاری امسال جبران بارش‌های ناچیز پاییز گذشته نشد و جوابگوی نیاز آبی استان نیست.

مصطفوی تصریح کرد: بیشترین بارش در استان سمنان به ترتیب در ایوانکی با ۱۳۸.۲ ، میامی با ۹۹.۹ ، شاهرود با ۷۵.۸، گرمسار با ۷۳.۸ ، دامغان با ۶۱.۴ و سمنان با ۵۸.۵ ثبت شد و طبق آمارها سمنان کمترین میزان بارش را در بین استان‌های کشور دارد و این آمار نشان‌دهنده ضرورت توجه به موضوع کم‌آبی است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: با توجه به بارندگی های اخیر، وضعیت حوضه های آبریز، نوع اقلیم و توپوگرافی های استان، وضعیت بارش‌های استان از وضعیت مطلوب برخودار نیست.

میانگین بارندگی‌ بلندمدت استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر در استان سمنان بالاتر از شاخص کشوری است و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

۲۱ درصد آب مورد نیاز استان سمنان از منبع چشمه و قنات، ۱۷ درصد از محل آب‌های سطحی و ۶۲ درصد از محل حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود و به بیانی دیگر ۸۰ درصد نیاز آبی استان سمنان را منابع زیرزمینی تامین می‌کنند و تنها هفت و هفت دهم درصد مساحت استان سمنان قابلیت تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی دارد.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم‌آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.