تهران- ایرنا- دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: ویژه برنامه‌های این هفته یکشنبه (۲۰ فروردین) در حرم مطهر امام خمینی(ره) و مزار شهید مرتضی آوینی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری «هفته هنر انقلاب» روز شنبه (۱۹ فروردین) با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب و علی قربانی مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر در تماشاخانه مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

معاون هنری حوزه هنری در این نشست با تشریح برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی (۲۰ تا ۲۷ فروردین) با گرامیداشت یاد شهیدمرتضی آوینی اظهارداشت: ۲۰ فروردین سالروز شهادت این شهید اهل قلم، روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده و برای زنده نگهداشتن یاد شهیدآوینی و پاسداشت هنر انقلاب اسلامی ویژه برنامه‌هایی در این هفته تدارک دیده شده است.

فروزانفر گفت: امسال نهمین سالی است که حوزه هنری، هفته هنر انقلاب اسلامی را گرامی می‌دارد، امسال با توجه به تلاقی هفته هنر انقلاب اسلامی با ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، برنامه‌ها از نظر اجرایی کمی تغییر کرده اما از لحاظ محتوا شبیه سال‌های گذشته است.

وی افزود: هفته هنر انقلاب اسلامی یکشنبه (۲۰ فروردین) ساعت ۱۰ با حضور هنرمندان در حرم مطهر امام خمینی(ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره) و غبارروبی مزار شهیدمرتضی آوینی افتتاح می‌شود و همزمان در ۳۱ استان کشور، برنامه‌های مختلف و متعددی از جمله برگزاری نشست‌های ادبی، مسابقه و افتتاح نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است.

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی بیان کرد: افتتاح نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی از آثار هفته هنر انقلاب اسلامی ساعت ۱۵:۳۰ در گالری ابوالفضل عالی و «مبشران» (عکس‌های سیدجواد میرحسینی از مبلغان، مواسات و بیماری همه‌گیر کرونا) ساعت ۱۶ در گالری شماره یک خانه عکاسان از برنامه‌های نخستین روز این هفته در تهران است.

فروزانفر اظهارداشت: نمایشگاه «خط سوره» با مروری بر روی جلد و فهرست مطالب منتشر شده مجله سوره در دوره‌های پیشین ۲۱ فروردین ساعت ۱۵ در گالری شماره ۲ خانه عکاسان افتتاح می‌شود و تا دهم اردیبهشت در این گالری دایر است.

هیئت‌های انتخاب در رشته‌های مختلف براساس ساز و کارها و تعیین و بررسی معیارهایی چهره سال انقلاب را در بخش‌های معرفی کردند و چهره سال هنر انقلاب اسلامی از همین افراد معرفی خواهد شد

وی گفت: نشست تخصصی «مجله سوره و سینما» با حضور نعمت‌الله سعیدی، امیر قادری و بهروز افخمی ۲۴ فروردین ساعت ۱۶ در گالری شماره ۲ خانه عکاسان برگزار می‌شود، همچنین ۲۵ فروردین؛ نشست مطالعاتی درباره عکس و عکاسی انقلاب اسلامی با ارائه استاد علیرضا کمره‌ای ساعت ۱۶ در گالری شماره یک خانه عکاسان و نشست تخصصی «مجله سوره و هنرهای تجسمی» با حضور پرویز اقبالی، مسعود نجابتی و سعید فرجی ساعت ۱۶ در گالری شماره ۲ خانه عکاسان میزبان علاقه‌مندان است.

معاون هنری حوزه هنری افزود: برگزاری نشست تخصصی «مجله سوره و ادبیات» با حضور یوسفعلی میرشکاک، رضا امیرخانی و محسن مومنی‌ شریف ۲۶ فروردین ساعت ۱۶ در گالری شماره ۲ خانه عکاسان و جشن «عهده سوره» نشست صمیمانه با اهالی مجله سوره به پاس ارج نهادن به سردبیران، تحریریه و نویسندگان دوره‌های پیشین ۲۷ فروردین ساعت ۲۰ در تالار سوره از دیگر برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی است.

فروزانفر همچنین درباره چگونگی انتخاب و معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی بیان کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته چهره سال در رشته‌های مختلف هنری و چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد، همچنین در هر استان نیز این چهره معرفی می‌شود.

وی اظهارداشت: امسال هیئت‌های انتخاب در رشته‌های مختلف براساس ساز و کارها و تعیین و بررسی معیارهایی چهره سال انقلاب را معرفی کردند و چهره سال هنر انقلاب اسلامی از همین چهره‌ها معرفی خواهد شد، برای تعیین اعضای هیئت انتخاب نیز گزینش‌هایی صورت گرفته و افراد شاخص در حوزه‌های مختلف انتخاب شدند.

معاون هنری حوزه هنری گفت: امسال در حوزه میزان و سطح جوایز نیز تغییراتی صورت گرفته است، مجموع میزان جوایز نسبت به سال گذشته سه برابر شده است، امسال علاوه بر چهره هنر انقلاب اسلامی، رویداد و چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد.

فروزانفر افزود: ۲۵ فروردین به شب هنرمندان رشته‌های سینما، تئاتر، موسیقی، عکس، معماری و پژوهش و تجلیل از چهره‌های سال ۱۴۰۱ در رشته‌های سینمای مستند، سینمای داستانی، انیمیشن، تئاتر، موسیقی، سرود، معماری، پژوهش و ۲۶ فروردین به شب هنرمندان ادبیات، طنز، ادبیات پایداری و هنرهای تجسمی و تقدیر از چهره‎‌های سال ۱۴۰۱ در هنرهای شعر، داستان، ادبیات پایداری، نقاشی، گرافیک، کاریکاتور، نگارگری، خوشنویسی و طنز اختصاص دارد که به وقت افطار در محوطه حوزه هنری برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: آیین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره و رویداد ۱۴۰۱ هنر انقلاب اسلامی و تجلیل از چهره ماندگار هنر انقلاب ۲۷ فروردین به وقت افطار در محوطه حوزه هنری برگزار خواهد شد، برای معرفی چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی مجموع فعالیت‌های فرد در سال‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد و براساس آیین‌نامه اگر فردی در سالی به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی شود منعی برای انتخاب او در سال‌های بعد نیست.

معاون هنری حوزه هنری گفت: همچنین در هفته هنر انقلاب اسلامی فروشگاه‌های سوره مهر در سراسر کشور با تخفیف ۲۵ درصد میزبان علاقه‌مندان هستند و همچنین مخاطبان می‌توانند در صورت خرید بلیت از طریق سایت «گیشه هفت» ۲۶ فروردین با تخفیف ۵۰ درصدی از فیلم‌های در حال اکران در سینماهای حوزه هنری بهره‌مند شوند.

معرفی چهره‌های هنر انقلاب اسلامی منتخب در رشته‌های مختلف

مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر نیز در این نشست اظهارداشت: امسال دومین سالی است که چهره سال هنر انقلاب اسلامی را در هر رشته جداگانه معرفی می‌کنیم که از میان این افراد چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد. هفته هنر انقلاب اسلامی فقط مختص نهاد حوزه هنری انقلاب اسلامی نیست و متعلق به همه هنرمندانی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. 

علی قربانی با معرفی چهره سال ۱۴۰۱ هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنرهای تجسمی گفت: در رشته‌های گرافیک؛ مسعود نجابتی، نگارگری؛ مینا صدری، تصویرسازی؛ محمدرضا دوست محمدی، کاریکاتور؛ محمدحسین نیرومند و عکاسی؛ سیدعباس میرهاشمی به عنوان چهره سال ۱۴۰۱ معرفی شدند.

وی افزود: در حوزه ادبیات در بخش‌های شعر و داستان به ترتیب؛ مهدی جاندار و علی اصغر عزتی پاک و در حوزه ادبیات پایداری؛ گلستان جعفریان در ادبیات انقلاب و دفاع مقدس و هدایت‌الله بهبودی در ادبیات انقلاب به عنوان چهره سال ۱۴۰۱ انتخاب و معرفی شدند.

قربانی با معرفی چهره سال ۱۴۰۱ در حوزه سینما بیان کرد: در حوزه سینما؛ محسن اسلام‌زاده در بخش فیلم مستند، محمد خیراندیش برای فیلم انیمیشن «پسر دلفینی» در بخش فیلم انیمیشن و حسین دارابی برای فیلم سینمایی «هناس» در بخش فیلم داستانی معرفی شدند، در حوزه هنرهای نمایشی نیز ایوب آقاخانی در بخش تئاتر به عنوان چهره سال ۱۴۰۱ معرفی شدند.

مدیرعامل موسسه سپهر سوره هنر اظهارداشت: علی اصغر فهیمی‌فر چهره سال ۱۴۰۱ در حوزه پژوهش، مهرداد صدیقی چهره سال ۱۴۰۱ در حوزه طنز و محمدمهدی سیار چهره سال ۱۴۰۱ در ترانه سرایی است؛ بخش موسیقی حذف نشده است بلکه حوزه موسیقی شامل سه بخش آهنگسازی، ترانه‌سرایی و خوانندگی است که امسال جریان‌سازترین فرد محمدمهدی سیار در بخش ترانه‌سرایی بوده است. همچنین در بخش‌های معماری و نقاشی هیئت داوران هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند که در خبرهای بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

هفته هنر انقلاب اسلامی هر ساله، همزمان با سالروز شهادت مرتضی آوینی (شخصیت برجسته هنری و انقلابی) کشور از ۲۰ تا ۲۷ فرودین برگزار می‌شود و طی آن علاوه بر معرفی چهره برتر هنر انقلاب سال، برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

امسال نیز قرار است طی این هفته، چهره برتر هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱ معرفی شود. سال گذشته (۱۴۰۰) عبدالحمید قدیریان هنرمند مطرح کشورمان به عنوان چهره برتر هنر انقلاب معرفی شده بود.

پس از شهادت مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری به رهبر معظم انقلاب، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» و پس از آن، این هفته به عنوان «هفته هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد.