تهران- ایرنا- بانوی هنرمند افغان با هنر کوئیلینگ (ملیله کاغذی) با ابتکاری منحصر به فرد با استفاده از مقواهای رنگی طرح‌های قرآنی و اماکن مذهبی همچون کعبه را خلق کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حکیمه قنبری که ۱۱ سال به عنوان معلم، تسهیلگر و مددکار اجتماعی در ایران و افغانستان فعالیت کرده، در حاشیه سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت که از ۷ سال گذشته با کوئیلینک(ملیله کاغذی) فعالیت هنری را شروع کرده و نخستین هنرمند افغان است که این هنر را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد.

قنبری که تاکنون توانسته با هنر کوئیلینگ طرح‌هایی چون مسجدالنبی، الله، اصوات موسیقی و پرنده صلح را خلق کند، هنر را ابزاری برای ترویج قرآن، مفاهیم و هنر قرآنی به جهان می‌داند.

کوئیلینگ (ملیله کاغذی) کعبه - حکیمه قنبری

قنبری تاکید کرد: به مدد هنر می‌توان احساسات ناب را به تمام مخاطبان مسلمان و غیر مسلمان جهان منتقل کرد و این انتقال هنری می‌تواند به ترویج مفاهیم قرآنی کمک کند.

تشویق خانواده‌ام باعث شد این هنر را آموزش دیده و یاد بگیرم و این سرآغاز فعالیت من در رشته کوئیلینگ بودبه گفته این هنرمند افغان، نخستین اثری که او موفق به انجام آن شده ترسیم نقش الله بود. او در این باره می‌گوید: زمانی که این تابلو را کار کردم هیچ گونه آموزشی در زمینه هنر کوئیلینگ ندیده بودم. تشویق خانواده‌ام باعث شد این هنر را آموزش دیده و یاد بگیرم و این سرآغاز فعالیت من در رشته کوئیلینگ بود.

قنبری، هنر را ابزاری قدرتمند در دیپلماسی قرآنی خواند و با اشاره به تاثیرگذاری هنر کوئیلینگ گفت: در نمایشگاه قرآن حتی کسانی که پیروان دیگر ادیان هم نیستند مجذوب این هنر شده‌اند و خوشحالم که توانستم تاثیرگذار باشم و در این حیطه بتوانم فعالیت کنم.

در نمایشگاه قرآن حتی کسانی که پیروان دیگر ادیان هم نیستند مجذوب این هنر شده‌اند و خوشحالم که توانستم تاثیرگذار باشماین هنرمند افغان درباره دیپلماسی قرآنی گفت: قرآن کریم مملو از مفاهیم عمیقی است که درک این‌ها با شیوه‌ها و زبان‌های مختلفی امکان پذیر است و هنر یکی از این ابزارهاست. هنر از آنجایی که نمود عینی دارد در ترویج فرهنگ قرآنی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و ما را با مفاهیم قرآنی آشناتر کند.

قنبری تصریح کرد: کوییلینگ، دنیایی است رنگارنگ از کاغذهای رنگی که همچون مفتول‌های نازک نقره و طلا در کنار هم قرار می‌گیرند، تا یکی از خلاقانه‌ترین هنرها را خلق کنند.

این هنر زیبا با نام‌های دیگری هم در طول تاریخ اعم از paper-Scrolling، Paper-Rolling، Mosaic و Filigree شناخته شده است.

به گفته برخی منابع، بسیاری از تکنیک‌هایی که امروز در این هنر دستی از آنها استفاده می‌شود، ابتدا در مصر باستان به کار رفته بودند اما زیباترین و با کیفیت‌ترین کارهای قدیمی هنر کوئیلینگ به قرن شانزدهم و هفدهم و به کارهای زیبایی برمی‌گردد که توسط راهبه‌های فرانسوی و ایتالیایی خلق می‌شد. آنها آیین‌ها و تصاویر مقدس در کلیساها را با نوارهایی از طلا و نقره تزیین می‌کردند.

سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی (ره) با شعار«می خوانمت» تا ۲۶ فروردین از ساعت ۱۷ تا ۲۴ میزبان علاقه مندان به قرآن و اهل بیت(ع) است.