به گزارش ایرنا، مردم دیار فارس و استانهای همجوار بیش از ۱۲ سال، چشم انتظار بهرهبرداری از پروژه آزادراه شیراز-اصفهان هستند و حال با تلاش دولت سیزدهم، این پروژه که از سال ۱۳۸۹ آغاز شده در یک قدمی بهرهبرداری قرار گرفته و بهار ۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسد.
محمود رضایی کوچی، یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آزادراه شیراز – اصفهان بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که بهره برداری از آن ارزش اقتصادی قابل توجهی برای کشور دارد و گام مهمی ترانزیت کالا از استانهای جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.
وی ادامه داد: کاهش ۱۳۰ کیلومتری فاصله بین شیراز تا اصفهان، کاهش زمان سفر بین این ۲ شهر به میزان ۲ ساعت، کاهش مصرف سوخت و کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن، از دیگر مزایای این پروژه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس بیان کرد: عزم مسئولان کشور و مدیران استان بر اتمام و بهره برداری از ۲۱۲ کیلومتر از این پروژه ۲۵ کیلومتری در قالب ۶ قطعه در ماههای آتی است.
رضایی کوچی افزود: قطعه یک تا ۶ این پروژه که ایزدخواست تا سه راهی تنگ خیاره را شامل می شود تاکنون افزون بر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و میزان پیشرفت فیزیکی قطعه هفتم که در غرب شهر شیراز به سمت شهرستان بیضا به طول ۱۲.۵ کیلومتر آغاز شده نیز حدود ۷۰ درصد است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را افزون بر حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: نیمی از این اعتبار صرف تکمیل قطعه یک تا ۶ شده است و نیم دیگر نیز صرف اجرا و تکمیل قطعه هفت و هشت که آزادراه شیراز – اصفهان را به آزادراه شیراز- بوشهر متصل می کند، خواهد شد.
رضایی کوچی افزود: اجرای قطعات یک تا ۶ آزادراه شیراز – اصفهان تاکنون افزون بر هشت هزار میلیارد تومان هزینه داشته که امیدواریم با توجه به اهتمام ویژه دولت سیزدهم به این پروژه، تامین اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل قطعه هفت و در ادامه اجرای قطعه هشت یا قطعه نخست آزادراه شیراز – بوشهر را شاهد باشیم که از ابتدای جاده قلات تا حوالی خانه زنیان را شامل می شود.
عملیات اجرایی آزادراه شیراز–اصفهان که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های آزادراهی کشور و یکی از مهمترین طرح های ملی یاد میشود در سال ۱۳۸۹ آغاز شد.