به گزارش خبرنگار ایرنا، عملیات اجرایی آزادراه شیراز–اصفهان که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های آزادراهی کشور و یکی از مهمترین طرح های ملی یاد میشود در سال ۱۳۸۹ آغاز شد.
با تکمیل و بهره برداری از این پروژه ۲۲۴ کیلومتری، فاصله بین شیراز تا اصفهان از نظر مسافت ۱۳۰ کیلومتر و از نظر مدت زمان سفر ۲ ساعت کوتاه تر میشود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز پنج و نیم تا ۶ ساعت به طول می انجامد.
از دیگر مزایای این پروژه پس از به بهره برداری رسیدن می توان به کاهش حوادث جادهای و تلفات و خسارت های جانی ناشی از آن تا ۵۵۰ نفر در سال و کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال اشاره کرد.
پروژه آزادراه شیراز – اصفهان در ابتدا با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد اما در ادامه با درخواست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ورود شرکت عمران شهر جدید صدرا به این پروژه و موافقت کمیسیون امور زیربنایی دولت با این درخواست، شرکت عمران صدرا عملا به عنوان یکی از تامین کنندگان مالی وارد عرصه شد.
قطعه یک تا ۶ این پروژه که ایزدخواست تا سه راهی تنگ خیاره را شامل می شود تاکنون افزون بر ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اجرای قطعه هفتم این طرح ملی نیز که در غرب شهر شیراز به سمت شهرستان بیضا به طول ۱۲ و نیم کیلومتر آغاز شده و تا کنون به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی رسیده است.
بهرهبرداری از آزادراه شیراز -اصفهان در بهار سال ۱۴۰۲
براساس گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه، ۲۱۰ کیلومتر از آزادراه شیراز-اصفهان در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ به شبکه آزادراهی کشور افزوده میشود.
خیراله خادمی افزود: با افتتاح این مسیر علاوه بر افزایش طول شبکه، موجب حذف بخش مهمی از گلوگاههای ترافیکی منطقه می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: بهره برداری آزادراه شیراز-اصفهان موجب تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی کشور از بندر انزلی به تهران و از آنجا به سمت اصفهان، شیراز و عسلویه است که با کاهش ۱۰۰ دقیقه از زمان سفر برای وسایل نقلیه سواری توسعه گردشگری در دو استان مهم اصفهان و شیراز را به همراه دارد.
وی ادامه داد: طول کل آزادراه ۳۸۰ کیلومتر است که ۱۲۸ کیلومتر آن از اصفهان تا ایزدخواست در دست مطالعه و جذب سرمایه گذار است و از ایزدخواست تا شیراز نیز بخشی از پروژه است که در مراحل نهایی اجرا و نصب علایم ایمنی است.
تاکید استاندار فارس بر لزوم تامین اعتبار جهت تکمیل آزادراه شیراز-اصفهان
استاندار فارس نیز چندی پیش خواستار افتتاح حداقل یک خط رفت یا برگشت این آزادراه در ایام نوروز ۱۴۰۲ برای تردد کاربران جاده ای شد اما این اتفاق به دلیل آنچه از آن به عنوان تاخیر در تامین منابع مالی به ویژه برای خرید علائم راهنمایی و رانندگی و نیوجرسی یاد می شود این اتفاق روی نداد.
دکتر محمد هادی ایمانیه هفته گذشته در جلسهای که با حضور معاون اجرایی رییس جمهور، استاندار بوشهر، رییس کمسیون عمران مجلس، معاونان وزیر راه و شهرساری، مدیرعامل بنیاد تعاون، نماینده رییس سازمان برنامه و بودجه و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور برگزار شد، بر لزوم تامین اعتبار جهت تکمیل آزادراه شیراز–اصفهان تاکید کرد.
وی، از تمام تامین کنندگان منابع مالی این پروژه خواست که نسبت به بحث تامین منابع مالی مورد نیاز اهتمام ویژه داشته باشند.
استاندار فارس، ضمن قدردانی از همراهی و همکاری تمام دست اندرکاران اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان، خواستار اجرای جهادی این پروژه حتی در ایام تعطیلات نوروز شد.
نظر شما