تهران- ایرنا- مراسم تشیع پیکر پروفسور مهدی باریکانی، دانشمند حوزه شیمی با حضور شماری از شخصیت‌های علمی و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، دانشجویان در محل پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، در این مراسم که امروز (دوشنبه) با حضور روسای پیشین پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، همکاران، اعضای هیات علمی پژوهشگاه و سایر دانشگاه ها و دانشجویان برگزار شد، از مقام علمی پروفسور باریکانی تجلیل شد.

حمید میرزاده عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و از روسای پیشین پژوهشگاه درباره شخصیت علمی پروفسور باریکانی گفت: خدمات ارزنده پروفسور باریکانی به علم و پژوهش این کشور هرگز فراموش نمی شود و باقیات صالحات وی برای سال ها و بلکه قرن ها باقی خواهد ماند.

پیکر این استاد برجسته پس از برگزاری نماز از در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به سمت زادگاهشان در باریکان مشایعت شد. مراسم یادبودی روز چهارشنبه (۲۳ فروردین) از ساعت ۱۰ تا ۱۱ و نیم صبح در محل مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، پروفسور مهدی باریکانی (متولد ۱۳۳۳) دانش‌آموخته رشته شیمی از دانشگاه تربیت معلم مقطع کارشناسی، دانشگاه شیراز کارشناسی ارشد و دانشگاه صنعتی لافبورا انگلیس در مقطع دکتری و رشته پلیمر، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پایه گذاران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بود که به عنوان عضو هیات علمی، معاونت پژوهشی، قائم مقام و رئیس این مرکز فعالیت کرد و بعدها به عنوان استاد، مشاور و رئیس قطب علمی پلیمرهای زیست‌سازگار در این پژوهشگاه، به فعالیت علمی و تحقیقاتی و تربیت دانشجویان فوق‌لیسانس و دکتری ادامه داد.

پروفسور باریکانی سه‌بار به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و به این منظور و به دلیل تلاش گسترده در ایجاد، توسعه و گسترش پژوهشگاه پلیمرو پتروشیمی ایران از وزیر علوم و رییس جمهور وقت لوح تقدیر دریافت کرد. جایزه جشنواره خوارزمی، عضویت در بیناد نخبگان البرز به عنوان چهره علمی و ماندگار این استان از دیگر افتخارات وی در طول حیات پربارشان بود. همچنین به عنوان مرد علمی سال ۹۲ و ۹۳ توسط موسسات ABI آمریکا و IBC کمبریج انگلیس انتخاب و معرفی شد.

از پروفسور باریکانی تاکنون بیش از۲۰۰ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر علمی داخلی و جهانی و کنفرانس‌های علمی بین‌المللی منتشر شده است. ثبت بیست و دو اختراع داخلی و چاپ وتدوین ۹ جلد کتاب علمی و تربیت بیش از ۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری از خدمات او است.

وی شامگاه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در پی یک دوران بیماری درگذشت.