تهران- ایرنا- نماد مسجدالاقصی در بخش بین الملل نظر بازید کنندگان را به خود جلب می کند؛ پشت آن غرفه‌ای قرار دارد که کودکان در آنجا مشغول نقاشی هستند و روی صورت برخی از آن‌ها طراحی شده و برخی از افراد هم با لباس‌هایی شبیه لباس فلسطینی‌ها عکس یادگاری می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از محوطه مصلای بزرگ امام خمینی (ره) که می‌خواهی وارد شبستان و محل برگزاری نمایشگاه قرآن کریم شوی، با اغذیه‌فروشی‌ها و سیاه‌چادرهایی مواجه می‌شوی که در آن‌ها انواع غذا برای افطاری و پذیرایی از روزه‌داران و بازدیدکنندگان نمایشگاه آماده می‌کنند؛ غذاهایی که بین آن‌ها انواع آش و دوغ و کتلت و سبزیجات معطر محلی مناطق مختلف کشور از جمله شیراز، کرمانشاه و ایلام قرار دارد و البته آن‌سوتر جاجیم‌های بافته شده توسط هنرمندان خرم آبادی به چشم می‌خورد که به قیمت هفتصد هزار تومان تا سه میلیون به فروش می‌رسد.

در این نمایشگاه غرفه‌های متعدد قرآنی وجود دارد که هر کدام به نحوی به دنبال ترویج قرآن، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با این کتاب آسمانی هستند؛ غرفه آموزش عمومی قرآن با عنوان مدرسه‌ای به وسعت ایران یکی از غرفه‌های این نمایشگاه است که میزبان دانش آموزان و لبریز از هیاهو و هیجان‌های کودکانه است.

وارد غرفه که می‌شوی فوتبال دستی و ارحاکی گذاشته شده و بچه‌ها مشغول بازی هستند؛ کمی جلوتر سمت راست دو دختر جوان پشت میز نشسته و در حال نوشتن اسامی بازدیدکنندگان بر روی کارت‌های کوچکی هستند که از یکی از آن‌ها می‌پرسم این کارت‌ها برای چیست که توضیح داد این کارت‌ها برای شرکت افراد در کلاس‌ها و بخش‌های مختلف است؛ در صورتی که بتوانند سه مُهر دریافت کنند به آنها جایزه تعلق می‌گیرد یا می توانند فوتبال دستی یا ارحاکی انجام دهند.

در بخش دیگر این غرفه کودکان خُردسال مشغول نقاشی با موضوعات قرآنی و کوچک‌ترها هم سرگرم رنگ‌آمیزی نقاشی‌های از قبل کشیده شده هستند.

در بخشی از غرفه، یک فرش پهن شده و بر روی آن ۶ رحل و قرآن قرار گرفته و دو تن از بانوان محفل قرآنی به منظور تبیین گفتمان دینی برای دختران دانش آموز مقطع متوسطه برپا کرده‌اند.

در این غرفه کمی بالاتر در سمت راست، یک غرفه کتابخانه وجود دارد که کتاب داستان‌هایی مانند عبای آسمون، از طلا به طوطی، نمازهای کلاغی به کودکان داده می‌شود تا بخوانند و بعد از شرح برداشت‌هایی که از این کتاب‌ها دارند، در راستای تشویق به کتابخوانی به آن‌ها هدیه داده می‌شود.

در سمت چپ غرفه نیز بخشی به عنوان مشاوره و خدمات روانشناختی در نظر گرفته شده که به مراجعه‌کنندگان بروشورهایی داده می‌شود تا از این طریق به خانواده دانش آموزان اطلاع دهند با شماره‌گیری خط ١٥٧٠ که مربوط به آموزش و پرورش است، می توانند از ٨ صبح تا ٨ شب به‌صورت رایگان خدمات مشاوره دریافت کنند که علاقمندان می‌توانند از طریق این شماره، مشاوره تحصیلی و تربیتی و مسائل مربوط به یادگیری بگیرند.

در بالای یکی از غرفه‌ها نوشته شده، اولین مؤسسه قرآنی دانش‌بنیان. در این غرفه بین دو گروه مسابقه با سؤالات قرآنی برگزار می‌شود و به گروه برگزیده یک قرآن نفیس اهدا می‌شود.

تحصیل ١٢٤ هزار دانشجو از طریق پلتفرم ایمانور

مدیر تولید مؤسسه «نور المجتبی» در خصوص ماهیت این مجموعه قرآنی گفت: مؤسسه قرآنی دانش‌بنیان یک سامانه مجازی معارف اسلامی است و وجه دانش‌بنیان آن از این باب است که یک پلتفرم آموزش قرآنی به روز توسط جوانان ایرانی طراحی شده و مسیر آموزش دارای خلافیت و بهره‌مند از به روزترین الگوی آموزشی مجازی است.

«سید محمد حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بیش از ١٢٤ هزار دانشجو طی پنج سال در پلتفرم ایمانور مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: دوره‌ها در این مؤسسه آزاد و مختص همه سنین است و بسته‌های آموزشی شامل جزوه، صوت، ویدئو خودآزمایی بین درسی و کارگاه‌های عملی و آزمون پایان دوره است و بعد از آزمون مدرک به‌صورت دیجیتال و در صورت درخواست متقاضی مدرکی از سوی دانشگاه قرآن و حدیث به وی ارائه می‌شود.

حسینی یادآور شد: دوره قرآن به صورت متنوع و رایگان است اما برای گذراندن دوره‌های دارای مدرک این مؤسسه، هزینه دریافت می‌شود.

مدیر تولید مؤسسه «نور المجتبی» با بیان این‌که ما این دستاوردهای جدید آموزشی را در اختیار دیگر مؤسسات هم قرار می‌دهیم، گفت: تنوع محتوا بالاست و روش آموزش موک، با دوره‌های کوتاه با مدارک است که دوره سه ٩٠ روزه را شامل می‌شود.

حسینی این نکته را هم خاطر نشان کرد که «مدارک این مؤسسه به عنوان رزومه مهارتی قابل استفاده بوده و اعتبار آن همانند مدارک مؤسسات آزاد است».

فروش شیرینی فلسطینی تا عکس با رداهای عربی

در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم که در طبقه دوم مصلای تهران واقع شده است، کتاب آسمانی آخرین پیامبر الهی به زبان‌های هندی، گجراتی، انگلیسی، فرانسه، اندونزیایی، اوگاندایی، نجیری، روسی، بورکینافاسویی و تایلندی ترجمه و توسط نمایندگان این کشورها در معرض دید عموم قرار گرفته و به سؤالات متنوع و مختلف بازدیدکنندگان پاسخ داده می‌شود.

نماینده غرفه اندونزی می‌گوید: حکومت در کشورش دینی است و ١٧ درصد از ساکنان آنجا شیعه و بقیه مسیحی و سُنّی هستند.

نماد مسجدالاقصی در بخش بین الملل نظر بازیدکنندگان را به خود جلب می‌کند و پشت آن غرفه‌ای قرار دارد که کودکان در آنجا مشغول کشیدن نقاشی هستند و غرفه‌داران روی صورت برخی کودکان هم طراحی کرده‌اند. برخی افراد هم با پوشیدن رداهای عربی و لباس‌های فلسطینی‌ها و انداختن چفیه‌ای که وسط آن دوخته شده و پایینش دارای منگوله‌های قرمز رنگ است، عکس یادگاری می‌گیرند.

کمی جلوتر از این غرفه یک میز قرار دارد که بر روی آن یک سماور بزرگ، چایی و لیوان یک‌بار مصرف گذاشته شده و کنار آن بسته‌های شیرینی سوغات فلسطین که با ٢٠ درصد تخفیف به قیمت ٩٠ تا ١٩٠ هزار تومان به فروش می‌رسد.