تهران - ایرنا - معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اعلام اینکه برنامه‌های مدیریت مصرف برق در کشور از امروز آغاز می‌شود، گفت: توفیق‌های حاصل شده در مدیریت مصرف انرژی، بیانگر این است که اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته موثر واقع شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، همایون حائری در جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل و مدیران روابط‌عمومی صنعت برق کشور با موضوع «گذر موفق از پیک تابستان ۱۴۰۲» امروز را نقطه شروع برنامه‌های مدیریت مصرف از نگاه و دیدگاه روابط عمومی عنوان کرد.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف از دیدگاه روابط عمومی بیشترین بهره را به همراه خواهد داشت، میزان بهره‌وری یک اقدام مدیریت مصرفی از دیدگاه روابط عمومی برابر با ۱۰۰ اقدام دیگر می‌تواند خروجی و نتیجه مثبت و ارزشمند به همراه داشته باشد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: همکاران روابط عمومی سختی کار در بخش تولید را به استحضار عموم مردم می‌رسانند، ضمن اینکه تحقق این امر با نگاه جمعی و یکپارچه‌سازی موضوع‌های پیش‌روی روابط عمومی در بخش تولید همراه خواهد شد.

حائری با قدردانی از پیشبرد ۱۰۰ اقدام توسط روابط‌ عمومی‌های صنعت برق در سال گذشته، خاطرنشان کرد: پیشبرد این اقدام‌ها با بازخورد و نتایج خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله پیک‌سایی برق و مدیریت مصرف انرژی همراه شده است.

وی با ابراز خرسندی از منفی شدن شاخص رشد مصرف خانگی برق در سال ۱۴۰۱، گفت: توفیق‌های حاصل شده در مدیریت مصرف انرژی، بیانگر این امر است که اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته موثر و مثمرثمر واقع شده؛ این اقدام‌ها در حوزه‌هایی چون فرهنگ‌سازی و ارتباط با مردم و نیز بهره‌مندی از سیستم‌های تشویقی خلاصه شده بود.

۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی در بخش مصرف کشور

معاون وزیر نیرو افزود: چنانچه در بخش مصرف ۱۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت گیرد، معادل بیش از ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه در بخش تولید صرفه‌جویی می‌شود، در این بین سوختی که در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، هزینه‌های شبکه‌های انتقال برق از سمت تولید به مصرف، تجهیزات شبکه‌های انتقال، شبکه‌های فوق توزیع و غیره جایگاه ویژه خود را دارند؛ به عبارت دیگر ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی در بخش مصرف بدون مصرف سوخت و هزینه‌های جاری می‎تواند با ارزش افزوده ویژه‌ای همراه باشد.

وی اقدام‌های مدیریت مصرف را به دو نوع "استاتیک" و "دینامیک" تقسیم کرد که اقدام‌های مدیریت مصرف استاتیک ناظر بر بهینه‌سازی تجهیزات مصرفی است، اما اقدام‌های مدیریت مصرف دینامیک ناظر بر بهینه‌سازی رفتار مصرفی است.

لزوم کاهش ۳۰ هزار مگاواتی مصارف سیستم‌های سرمایشی در اوج مصرف تابستان

حائری خاطرنشان کرد: باید ۳۰ هزار مگاوات مصارف سیستم‌های سرمایشی در زمان اوج بار مصرف تابستان امسال، از طریق اقدام‌های استاتیکی و نیز دینامیکی مدیریت مصرف کاهش یابد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، آموزش، تعامل با مردم را از جمله اقدام‌های دینامیکی عنوان کرد که توسط روابط عمومی‌های صنعت برق انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای گذر از پیک مصرف تابستان سال جاری، ۱۴۰ اقدام برنامه‌ریزی شده است، گفت: ۳۱ مورد از این ۱۴۰ برنامه را اقدام‌های بخش مدیریت مصرف و تقاضا و ۱۳ مورد را اقدام‌های ستادی و همکاری تشکیل می‌دهد؛ به طور کلی ۴۴ برنامه در ارتباط با مدیریت مصرف پیش‌بینی شده که مسئولیت آن با فعالان روابط عمومی صنعت برق کشور است.

حائری با تاکید بر اینکه باید از تجربیات موفق سال گذشته برای عبور از پیک تابستان ۱۴۰۲ بهره‌مند شویم، گفت: در این باره مصوباتی در حوزه بالادستی صادر می‌شود که باید با دقت کامل پیگیری شوند، از جمله می‌توان به کنترل وضعیت مصارف ساختمان‌های اداری و سیستم‌های سرمایشی و روشنایی این ساختمان‌ها اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها در همین راستا در پیاده‌سازی قانون مانع‌زدایی نقش مهمی دارند و لازم است با دقت و حساسیت بیشتری در این باره فعالیت کنند.