قزوین-ایرنا- استاندار قزوین با اشاره به ارتباطات شکل گرفته با کشورهای همسایه آینده خوبی را برای کشاورزی استان پیش بینی کرد و از تلاش برای جذب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی اعلایی بعد از ظهر شنبه در نشست هم اندیشی با نخبگان، تولید کنندگان برتر، تشکل ها و فعالین بخش کشاورزی که در سالن باغستان جهادکشاورزی استان قزوین برگزار شد اظهار کرد:استان قزوین در حوزه اقتصادی به خصوص در بخش کشاورزی دارای مزیت و ظرفیت های ویژه ای در کشور است و اگر بخواهیم خدمتگزاری شایسته برای استان باشیم باید به این حوزه توجه ویژه‌ای کنیم و آن را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی، دامداری و دامپروری استان قزوین نامدار بوده و دارای مراکز مهم و تولیدکنندگان بزرگ در سطح کشور بوده و در بسیاری از موضوعات رتبه های برتر را به خود اختصاص داده است.
اعلایی گفت: در سال گذشته تلاش کردیم اتفاقات خوبی در حوزه کشاورزی بی‌افتد که از جمله اقدامات می‌توان به ساماندهی بازار آب و ایجاد زیرساخت ها برای بهره وری در مصرف آب اشاره کرد.
استاندار قزوین با بیان اینکه کشاورزی مدرن مخاطب اتلاف آب نیست افزود: در بازار آب ظرفیت و تعامل بین بخش کشاورزی سنتی و مدرن فراهم می‌شود و با عرضه قسمتی از آب در این بازار کشاورزی مدرن در استان توسعه پیدا می کند.
وی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های کشاورزی گفت: ایجاد دفتر مشترک آب و کشاورزی در حوزه زیرساخت های نرم نقش مهمی در توسعه کشاورزی دارد.
اعلایی اضافه کرد: اگر بخواهیم در خصوص افزایش تولید در کشور و استان نقش آوری کنیم باید بخش کشاورزی مورد توجه ویژه قرار گرفته و از خرد جمعی و نظرات فعالان این بخش استفاده شود.
استاندار قزوین با بیان اینکه برخی مشکلات فعالان حوزه کشاورزی در استان قابل حل است گفت: اگر احساس می‌کنید فرآیندها و سیاست‌گذاری‌های این بخش به اصلاحات نیاز دارد ما را در جریان بگذارید تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.
وی استفاده از روش های نوین تامین مالی در حوزه کشاورزی را مهم برشمرد و بیان کرد: در زمینه در بانک‌ها اقداماتی صورت گرفته ولی در واقعیت اجرا خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد و لازم است در این زمینه اقدامات ویژه‌ای انجام شود.
اعلایی تصریح کرد: با توجه به ارتباطات شکل گرفته با کشورهای همسایه آینده خوبی را برای کشاورزی استان پیش بینی می کنیم و باید تلاش کنیم در حوزه کشاورزی سرمایه گذاران بزرگ و برند کشور را جذب کنیم تا با افزایش تولید توسعه اقتصادی استان را محقق کنیم.

بازار عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در استان ایجاد شود
رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین نیر در این نشست اظهار کرد: مهار تورم و رشد تولید یک شعار نیست بلکه فرمانی برای بهبود وضعیت کشور است که با درایت مقام معظم رهبری مطرح شده و باید در دستور کار مدیران قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در حوزه تولید محصولات کشاورزی باید محصولاتی که مصرف آب زیادی دارد را کنار بگذاریم و با استفاده از کشاورزی دانش بنیان محصولاتی را که دارای ارزش بالا برای صادرات است را در برنامه کشاورزی قرار دهیم.
بخشنده گفت: با ورد ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالا می توان محصولات کشاورزی که آب بر هستند را در راستای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی از کشورهای دیگر وارد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین با بیان اینکه تورم موجود در کشور نقدینگی تولید کنندگان را کاهش داده است، گفت: بانک ها می توانند با تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان آنها را در تامین مواد اولیه، خرید تجهیزات و ماشین آلات به روز در حوزه کشاورزی کمک کنند.
وی به تولیدکنندگان پیشنهاد داد تا بازار عرضه مستقیم محصولات تولیدی خود را در استان ایجاد کنند و از مسئولان هم خواست تا در راه اندازی این مراکز فروش از تولید کنندگان حمایت کنند.

گفتنی است در این جلسه تعدادی از تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف مشکلات و دغدغه های خود را مطرح کردند.